Mercedes går tillbaka till raka sexor
- André MBSCA
- Site Admin
- Posts: 8406
- Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
- Location: Västra Götaland, Alingsås
- Contact:
Mercedes går tillbaka till raka sexor
Mattias Rabe, 2011-11-03 TIPS från "Jovani"!
_______________________________________
Mercedes går tillbaka till raka sexor
Vart är världen på väg egentligen? I BMW-lägret snackas det
om det förbjudna – att börja montera ned V6-motorer i vissa
modeller. Nu kommer uppgifter som säger att Mercedes om
tre år skippar sina V6:or till förmån för raka sexor.
_______________________________________
_______________________________________
Sexcylindriga motorer har sina fans över hela världen. Men fansen är uppdelade i två läger.
De som tycker att sex cylindrar ska vara placerade i rad och de som tycker att de ska placeras
tre och tre på motsatt sida om varandra och därmed bilda ett V.
Båda cylinderkonfigurationerna har sina för- och nackdelar. Exempelvis är V6-motorn mer
lättplacerad än en rak sexa tack vare att den kräver mindre utrymme. En fördel med det är att
man kan med motorns hjälp justera en bils naturliga balans och tyngdpunkt på ett lättare sätt
än med en rak sexa. Däremot har sex cylindrar i rad en mjukare, mer balanserad gång än en
V6-motor, något som dock var mer påtagligt förr i tiden. Vilken motor som låter bäst är också
en ständig diskussion, vissa säger V6, vissa säger rak sexa.
Dessa båda läger kan också appliceras på BMW- respektive Mercedes-frälsta. Förstnämnda
håller raka sexan främst medan sistnämnda diggar V6:an. Men nu ser de båda biltillverkarnas
motorfilosofier ut att kunna korsas. Tidigare i år har vi skrivit om att nästa generation BMW M3
kan komma att få en V6-motor. Nu är detta mer eller mindre endast ryktesstadiet, men ändå.
En V6-motor i M3, nästan värre än att svära i kyrkan.
Det senaste kommer från brittiska Car Magazine och gör gällande att Mercedes lanserar en ny
generation motorer 2015 och att bland dessa hittar vi raka sexor som ersätter dagens V6:or.
Det är en ingenjör på Mercedes som ska ha yppat informationen.
Enligt uppgifterna blir både bensin- och dieselsexorna raka och kommer att förses med enkel
eller dubbel turbo, beroende på version. Nu är det inte så att det är första gången i
världshistorien som Mercedes placerar raka sexor under huven. Mercedes har väldigt många
raka sexor i sitt bagage, även så sent som på 2000-talet.
Uppgifterna från Mercedes-ingenjören innehåller också information om att en ny serie
produktionsmässigt kostnadseffektiva fyrcylindriga motorer lanseras 2015, liksom en ny serie
V8-motorer som med turboladdning klarar sig med en cylindervolym på endast 4,0 liter.
Diskutera: Är du anhängare till V6:or eller raka sexor?
_______________________________________
___________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor
Tacka vet jag boxer-sexor...
Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor
Raka 6ór är ju klart att föredra med sin fina jämna gång helt utan balansaxlar som kan skapa problem. Nackdelen skulle väl då kunna vara den långa toppen som MB har haft en hel del problem med att hålla plan så topp packningarna håller men andra har ju lyckats bra så det är ju ingen omöjlighet det heller.
Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor
André MBSCA wrote:Diskutera: Är du anhängare till V6:or eller raka sexor?
Det är ju lika dumt som att försöka diskutera vilket som är bäst; ung, rik och frisk eller gammal, sjuk och fattig...?
Det finns ju bara ett svar, och det är solklart att en sexa skall vara RAK.
V6or är även om de är rätt byggda med 60° vinkel mellan cylinderbankarna ett otyg, och 90° V6or (som ju Mercedes gett sig in på) är ett satans påfund, uppfunnet av amerikanska bönräknare som vill dela maximalt i produktionen med V8orna. Antagligen ytterligare ett av misstagen som bönräknarna från Chrysler tvingade fram. Ingen motorkonstruktör med självaktning VILL göra en 90° V6a, en sådan går ALDRIG bra.
Vem minns inte den ursprungliga PRV-sexan med rysningar (också en motor som egentligen skulle blivit en V8 och därmed hade 90° mellan cylinderbankarna)? Nog attan borde de hört talas om den till och med i Stuttgart? Det var ju så sent som 1988 som den äntligen åtgärdades nödtorftigt med förskjutna vevtappar....
Och vi lite äldre minns säkert med rysningar fortfarande Fords (och därmed även SAABs) V4 som var en "kapad" 60° V6a (en V4 borde ju varit 90°, eller ännu hellre 180° = boxer). Det snällaste man kan säga om den är ju att den lät lite speciellt....
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor
Enda fördelen med V6 är att allt skruvande framtill på motorn blir lättare då det finns mer plats, å andra sidan blir det bökigare att byta tändtift och skruva grenrör.
Annars slipper jag gärna kamkedjor långa som svåra år, balansaxlar och annat elände, och m112 som sitter i Lämmelen är råare i gången än m103, trots att det skiljer 20 år. Tycker bättre om ljudet från en raksexa också.
En v-motor har dessutom två topplockspacknngar, insuget blir mer komplicerat med större risk för läckage, på m112 sitter spjällhuset bakåt, mot torpeden vilket gör det svårare att komma åt osv.
Jag föredrar raksexor, en renare och mer harmonisk kontruktion.
Annars slipper jag gärna kamkedjor långa som svåra år, balansaxlar och annat elände, och m112 som sitter i Lämmelen är råare i gången än m103, trots att det skiljer 20 år. Tycker bättre om ljudet från en raksexa också.
En v-motor har dessutom två topplockspacknngar, insuget blir mer komplicerat med större risk för läckage, på m112 sitter spjällhuset bakåt, mot torpeden vilket gör det svårare att komma åt osv.
Jag föredrar raksexor, en renare och mer harmonisk kontruktion.
Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor
Bilden ovan, från vilken bil/modell kommer den
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor
Jovani wrote:Bilden ovan, från vilken bil/modell kommer den
Gissar på E300DT/TDT alltså OM606, Diesel såklart. Kan f.ö bara hålla med om att inte mycket slår en rak sexa och synnerligen inte en v6a.
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96
S500 Coupe Designo -96
Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor
Kaross menar jag...
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor
Jupp stämmer bra, jäkla fina och pålitliga maskiner! Dock drar dom en hel del soppa, hade en 300TDT-98 och den drog konstant runt eller över litern. Körde ner till Malmö Tur och retur ca 80mil och tankade ca 90liter, känns lite väl saftigt och då körde jag inte ens fort..
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96
S500 Coupe Designo -96
- Mercedes-Benz
- Guru
- Posts: 4330
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
- Location: Södertälje
Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor
Ang bilden. Jag sätter min gissning till en sen W140 S300 TurboDiesel med OM606
Åter till ämnet så skall en sexa naturligtvis vara rak för den silkesmjuka gångens skull.
Åter till ämnet så skall en sexa naturligtvis vara rak för den silkesmjuka gångens skull.
Tor Andersson
Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85
Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85
Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor
Mercedes-Benz wrote:Ang bilden. Jag sätter min gissning till en sen W140 S300 TurboDiesel med OM606
Åter till ämnet så skall en sexa naturligtvis vara rak för den silkesmjuka gångens skull.
Jag menar att du har rätt. Det är sannolikt från en W140.
- André MBSCA
- Site Admin
- Posts: 8406
- Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
- Location: Västra Götaland, Alingsås
- Contact:
Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor
Marie wrote:Mercedes-Benz wrote:Ang bilden. Jag sätter min gissning till en sen W140 S300 TurboDiesel med OM606
Åter till ämnet så skall en sexa naturligtvis vara rak för den silkesmjuka gångens skull.
Jag menar att du har rätt. Det är sannolikt från en W140.
___________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor
Klart det ska vara v6a. Raka sexor har inte lika rått ljud. Lyssna på en c32a helst med moddat avgas gör en kickdown. Underbart
Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor
Motorer som kräver balansaxlar är ju en ganska stor kompromiss, största anledningen till att man gått över till V-motorer är av platsbesparingsskäl.
Tycker själv en V6.a låter precis som en riktigt tam V8.a
Tycker själv en V6.a låter precis som en riktigt tam V8.a
Return to “Gammalt & nytt från Mercedesvärlden”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests