Page 3 of 3
Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor
Posted: Sat 18 Feb, 2012 12:25
by skaunejohan
rak 6 mjuk o fin supergott ljud
v6 for ett helt underbart muller som nærmar sig v8
viktfordelningen bler ju best i en bil med v6 men sen har den ju konstiga vibbar som man får i hela karossen
extremt svårt....
Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor
Posted: Mon 26 Mar, 2012 14:08
by Maximus79
Dom kan ju börja med att skipa deras berömda balansaxel i V-6an
Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor
Posted: Mon 26 Mar, 2012 18:05
by pgadler
Håller med om den fina gången i en rak 6a. Det ända som slår det är en rak 8a, typ Buicks, som försvann på 50-talet.
Men det finns 90-graders 6or som går bättre än PRV-sexan och liknande. Och det finns skäl till varför man vill göra en sådan.
Maseratil6an i min Citroen SM spinner som en katt (inte som en rak 6a, men helt ok) och låter helmysigt över 3.000 varv/min. Och skälet till konstruktionen var att få ner frontarean/höjden och en mycket bra aerodynamik för den tiden.
En SM med endast 2.7 liter och 170 hk (stor bil, 4,90 lång) gör lätt över 220 km/h. Hur många 1.750 kg bilar från 1970 gör det med så liten motor.
Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor
Posted: Sat 12 May, 2012 23:43
by sportline 300e24
Rak 6a ska det vara. Nu får man väll inte nämna det här inne kanske men gör det ändå hehe. Har ju ägt 2 stycken Bmw M5 3,8 å gud vilket gött ljud det är i dom 6orna ylar på nå kopiöst