Nya SL blir Sportigare och Lättare

Artiklar, reportage och nyheter, gamla som nya, för den kulturella kompetensens bevarande inom Mercedesvärlden!
User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Nya SL blir Sportigare och Lättare

Postby André MBSCA » Sat 26 Nov, 2011 01:51

Image
Johan Eriksson, 2011-11-23
_______________________________________________

Nya SL blir Sportigare och Lättare

En helt ny Mercedes SL väntar i kulisserna, ungefär lika stor,
men 140 kilo lättare än sin företrädare. Tricket är att tillverka karossen
nästan helt i aluminium, ungefär som Honda NSX och Audi A8.
Innan året är slut ska den presenteras omaskerad.

_______________________________________________

Image
_______________________________________________

Sport Leicht. Sportig och lätt, med andra ord.
Det är vad Mercedes modellbeteckning SL stod för – 1954. Det var innan 300 SL blev en lyxig tvåsitsroadster.
Visserligen kan efterträdaren 190 SL beskrivas som en relativt lätt bil, kanske även SL med intern beteckning
W113, den som populärt brukar kallas Pagodan. Men sedan dess har Mercedes SL bara blivit större och lyxigare -
och tyngre.
_______________________________________________

Image
_______________________________________________

Nu bryter Mercedes den trenden. En helt ny SL ligger i pipeline och och innan året är slut ska den visas
omaskerad. Hur den ser ut är dock inte det viktigaste. Som den har varit ända sedan 300 SL Roadster
presenterades 1957 är nya SL också en bil med fällbart tak och fokus på två färdande. Den lär också fortsätta
vara lyxig snarare än sportig. Det är konstruktionen som är intressant. Nya SL bygger på en kaross konstruerad
till 98 procent av aluminium.
_______________________________________________

Image
_______________________________________________

Att Mercedes haft för avsikt att konstruera SL i aluminium har varit känt ett tag, men nu när världspremiären
närmar sig har de valt att släppa lite bilder på konstruktionen och förklara hur de har byggt, och varför.
Nyckelegenskapen med den nya konstruktionen är att karossen har kunnat tillverkas 110 kilo lättare än om den
konstruerats i stål. En SL 500 uppges bli 125 kg lättare än sin företrädare medan nya SL 350 ska spara 140 kg.
Då hade den redan motorhuv och dörrar i aluminium.
Även om det fortfarande handlar om en relativt tung bil bör skillnaden i vikt vara kännbar,
inte enbart synlig på vågen.
_______________________________________________

Image
_______________________________________________

Mercedes menar att konstruera karossen i aluminium inte enbart haft välgörande effekt på vikten. Nya SL ska
även vara inte mindre än 20 procent mer vridstyv än företrädaren, och även ha bättre egenskaper i händelse
av krock.
Sammanlagt är karossen uppbyggd i sektioner bestående av olika aluminiumlegeringar som tillverkats på olika sätt.
_______________________________________________

Image
_______________________________________________

Det nakna chassit, bilens grundstomme, är till 44 procent tillverkad i gjuten aluminium, varav torpedväggen
uppges vara den största gjutna aluminiumkomponent som förekommit i en serietillverkad bil.
17 procent består av sektioner i strängdragen aluminium, 28 procent i pressad aluminiumplåt.
Tre procent av chassit består av stål och resterande procent av andra material.
_______________________________________________

Image
_______________________________________________

En intressant detalj som Mercedes lyfter fram redan i detta skede är att de byggt bilen för att låta mer.
Jo, de har tagit särskild hänsyn till att skapa lådor integrerade i konstruktionen för bashögtalare.
Mer om nya SL när Mercedes släppt mer information.
_______________________________________________

Image
_______________________________________________

Image
_______________________________________________

Image
_______________________________________________

Image
_______________________________________________

Image
_______________________________________________

Image
_______________________________________________
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

User avatar
R171
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1744
Joined: Wed 07 Jul, 2004 21:24
Location: Västra Götaland

Re: Nya SL blir Sportigare och Lättare

Postby R171 » Sat 26 Nov, 2011 20:06

Lägre vikt, snabbare bil utan att behöva öka effekten på motorn vilket ändå säkert ökar något :lol:

Tack för den André MBSCA !
Opel Astra Turbo -10 ......... MB SLK 350 -05.......................... MB SLK 230 K -02...................... Dack.tk - Däckberäknan
Image

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Re: Nya SL blir Sportigare och Lättare

Postby André MBSCA » Sun 27 Nov, 2011 01:30

R171 wrote:Tack för den André MBSCA !

My pleasure! :thumbup:
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________


Return to “Gammalt & nytt från Mercedesvärlden”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests