inkoppling glödrelä..w124
inkoppling glödrelä..w124
ska koppla in glödrelät från 300d w124 i en compakt w115..
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
Re: inkoppling glödrelä..w124
-1, på relät 15, rosa/röd kabel: till tändlås dvs ska ha ström vid tändning till.
-2, på relät 50, lila/vit kabel: Till startmotor, får stöm när startmotorn går.
-3, på relät LA, svart kabel: Till glödkontrollampa.
-4, på relät 31, brun kabel: jord.
-2, på relät 50, lila/vit kabel: Till startmotor, får stöm när startmotorn går.
-3, på relät LA, svart kabel: Till glödkontrollampa.
-4, på relät 31, brun kabel: jord.
s210 270 cdi -00
s123 300 tdt -81
cadillac -60 4d ht
3st 124or nerplockad PMa vad du är ute efter
s123 300 tdt -81
cadillac -60 4d ht
3st 124or nerplockad PMa vad du är ute efter
Re: inkoppling glödrelä..w124
sundström wrote:-1, på relät 15, rosa/röd kabel: till tändlås dvs ska ha ström vid tändning till.
-2, på relät 50, lila/vit kabel: Till startmotor, får stöm när startmotorn går.
-3, på relät LA, svart kabel: Till glödkontrollampa.
-4, på relät 31, brun kabel: jord.
men undrar om jag inte har nån grön sladd åxå?? men det sitter väl nån tempgivare på motorn som talar om hur länge den ska glöda??oftast trasig så den alltid glöder "länge"..mer info tack
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: inkoppling glödrelä..w124
Den gröna kabeln är till tempmätaren i instrumentet. Den har inget med glödningen att göra mer än att den råkar gå i samma kabelmatta som glödningen. Dom glödreläna som har en extra givare på motorn har vit kabel också, som skall till tempgivaren på motorn. Isåfall skall det alltså finnas två kylvätsketempgivare på motorn.
Edit: blev lite osäker på färgen på den "vita" kabeln. Grön är iallafall helt säkert till mätaren i instrumentet.
/ Kjell
Edit: blev lite osäker på färgen på den "vita" kabeln. Grön är iallafall helt säkert till mätaren i instrumentet.
/ Kjell
Re: inkoppling glödrelä..w124
Kjell Niklasson wrote:Den gröna kabeln är till tempmätaren i instrumentet. Den har inget med glödningen att göra mer än att den råkar gå i samma kabelmatta som glödningen. Dom glödreläna som har en extra givare på motorn har vit kabel också, som skall till tempgivaren på motorn. Isåfall skall det alltså finnas två kylvätsketempgivare på motorn.
Edit: blev lite osäker på färgen på den "vita" kabeln. Grön är iallafall helt säkert till mätaren i instrumentet.
/ Kjell
du säger "dom glödrelä som har extar givare på motorn"....... har inte alla det?? ialla fall alla w124d eller?,det är ju inte hela hisingen om man inte kopplar in den,man "känner" på sig när det är färdigglött,och då vrider man ju på nyckeln och då slutar den ju ändå glöda,vet inte riktigt vad som styr det,men så e de
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: inkoppling glödrelä..w124
22,0:1 wrote:Kjell Niklasson wrote:Den gröna kabeln är till tempmätaren i instrumentet. Den har inget med glödningen att göra mer än att den råkar gå i samma kabelmatta som glödningen. Dom glödreläna som har en extra givare på motorn har vit kabel också, som skall till tempgivaren på motorn. Isåfall skall det alltså finnas två kylvätsketempgivare på motorn.
Edit: blev lite osäker på färgen på den "vita" kabeln. Grön är iallafall helt säkert till mätaren i instrumentet.
/ Kjell
du säger "dom glödrelä som har extar givare på motorn"....... har inte alla det?? ialla fall alla w124d eller?,det är ju inte hela hisingen om man inte kopplar in den,man "känner" på sig när det är färdigglött,och då vrider man ju på nyckeln och då slutar den ju ändå glöda,vet inte riktigt vad som styr det,men så e de
Nej, alla har inte det. Jag vet inte var gränsen går, men skulle gissa på samtidigt som dom fick efterglödning (glödning också en stund efter att motorn startat). Var det strax efter -90? nångång? Är osäker på det. Dom äldre reläna utan givare på motorn har istället en inbyggd givare i relät. Dom reläna har ingen koll på hur varm motorn är, bara temperaturen i motorrummet.
Är som sagt osäker på när det infördes, men det är ganska enkelt att kolla hur många kablar man har till den lilla kontakten på relät.
/ Kjell
Re: inkoppling glödrelä..w124
jag har 4
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: inkoppling glödrelä..w124
Då har du ett relä utan extra givare på motorn. Om relät ändå glöder full tid alltid, är det helt enkelt fel på relät. Kan kanske vara så enkelt att nån lödning är dålig? Dom är ganska lätta att locka isär och kolla.
/ Kjell
/ Kjell
Re: inkoppling glödrelä..w124
Kjell Niklasson wrote:Då har du ett relä utan extra givare på motorn. Om relät ändå glöder full tid alltid, är det helt enkelt fel på relät. Kan kanske vara så enkelt att nån lödning är dålig? Dom är ganska lätta att locka isär och kolla.
/ Kjell
jo,men säg att den ska glöda ca 12-15sek,kall,och jag startar efter 5sek,så slocknar glödningen ändå ju,(inte bara lampan)så då kan det ju lika väl få vara så..
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
Re: inkoppling glödrelä..w124
Kjell Niklasson wrote:22,0:1 wrote:Kjell Niklasson wrote:Den gröna kabeln är till tempmätaren i instrumentet. Den har inget med glödningen att göra mer än att den råkar gå i samma kabelmatta som glödningen. Dom glödreläna som har en extra givare på motorn har vit kabel också, som skall till tempgivaren på motorn. Isåfall skall det alltså finnas två kylvätsketempgivare på motorn.
Edit: blev lite osäker på färgen på den "vita" kabeln. Grön är iallafall helt säkert till mätaren i instrumentet.
/ Kjell
du säger "dom glödrelä som har extar givare på motorn"....... har inte alla det?? ialla fall alla w124d eller?,det är ju inte hela hisingen om man inte kopplar in den,man "känner" på sig när det är färdigglött,och då vrider man ju på nyckeln och då slutar den ju ändå glöda,vet inte riktigt vad som styr det,men så e de
Nej, alla har inte det. Jag vet inte var gränsen går, men skulle gissa på samtidigt som dom fick efterglödning (glödning också en stund efter att motorn startat). Var det strax efter -90? nångång? Är osäker på det. Dom äldre reläna utan givare på motorn har istället en inbyggd givare i relät. Dom reläna har ingen koll på hur varm motorn är, bara temperaturen i motorrummet.
Är som sagt osäker på när det infördes, men det är ganska enkelt att kolla hur många kablar man har till den lilla kontakten på relät.
/ Kjell
har nu kollat riktigt och jag har 2st vatentempgivare på maskinen,där den ena kabeln då är grön,och den andre är grön med en tunn blå linje i..denna grön/blå kabel går in i kablaget till glödningen men vid glödrelät kommer den ut igen och går in nånstans vid säkrings/relädosorna..fortfarande 4st kablar på glödrelät...hur funkar detta,och vart ska den grön/blå kopplas in på??
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: inkoppling glödrelä..w124
Nu chansar jag lite, men jag skulle tro att den tempgivaren/kabeln är till för ELR systemet. Alltså har den inget med glödningen att göra.
/ Kjell
/ Kjell
Re: inkoppling glödrelä..w124
Relät skall normalt ha en funktion som gör att glödningen slutar när startmotorn drar, därav avstängningen av glödgningen.
MB-HUSET
MB-HUSET
Re: inkoppling glödrelä..w124
Kjell Niklasson wrote:Nu chansar jag lite, men jag skulle tro att den tempgivaren/kabeln är till för ELR systemet. Alltså har den inget med glödningen att göra.
/ Kjell
du verkar ha rätt där,då nu efter närmare titt,så går den grön/blå kabeln in i samma lilla kabelstam som ELR-kablarna..
en annan fråga..kan jag strunta i ELR,när jag sätter motorn i en compakt?? ska åka sugis med eftermonterad turbo(stor,kkk27)?
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: inkoppling glödrelä..w124
22,0:1 wrote:Kjell Niklasson wrote:Nu chansar jag lite, men jag skulle tro att den tempgivaren/kabeln är till för ELR systemet. Alltså har den inget med glödningen att göra.
/ Kjell
du verkar ha rätt där,då nu efter närmare titt,så går den grön/blå kabeln in i samma lilla kabelstam som ELR-kablarna..
en annan fråga..kan jag strunta i ELR,när jag sätter motorn i en compakt?? ska åka sugis med eftermonterad turbo(stor,kkk27)?
Nej, ELR'en behövs inte om du inte vill. Eventuellt måste du justera tomgången. Många motorer med ELR brukar ha grundinställningen på tomgången ganska lågt, så får ELR systemet hålla tomgången normalt istället. Kör du utan ELR kommer tomgången vara lite högre på varm motor än kall, men det är så lite att det knappt märks.
/ Kjell
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 20 guests