inkoppling glödrelä..w124

Här diskuterar vi E-klass modellerna.
22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

inkoppling glödrelä..w124

Postby 22,0:1 » Wed 24 Dec, 2008 13:30

ska koppla in glödrelät från 300d w124 i en compakt w115..
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

User avatar
sundström
Expert
Expert
Posts: 596
Joined: Tue 25 Sep, 2007 23:18
Location: Norrbotten
Contact:

Re: inkoppling glödrelä..w124

Postby sundström » Wed 24 Dec, 2008 14:38

-1, på relät 15, rosa/röd kabel: till tändlås dvs ska ha ström vid tändning till.
-2, på relät 50, lila/vit kabel: Till startmotor, får stöm när startmotorn går.
-3, på relät LA, svart kabel: Till glödkontrollampa.
-4, på relät 31, brun kabel: jord.
s210 270 cdi -00
s123 300 tdt -81
cadillac -60 4d ht

3st 124or nerplockad PMa vad du är ute efter

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: inkoppling glödrelä..w124

Postby 22,0:1 » Thu 25 Dec, 2008 14:53

sundström wrote:-1, på relät 15, rosa/röd kabel: till tändlås dvs ska ha ström vid tändning till.
-2, på relät 50, lila/vit kabel: Till startmotor, får stöm när startmotorn går.
-3, på relät LA, svart kabel: Till glödkontrollampa.
-4, på relät 31, brun kabel: jord.



men undrar om jag inte har nån grön sladd åxå?? men det sitter väl nån tempgivare på motorn som talar om hur länge den ska glöda??oftast trasig så den alltid glöder "länge"..mer info tack
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: inkoppling glödrelä..w124

Postby Kjell Niklasson » Thu 25 Dec, 2008 18:39

Den gröna kabeln är till tempmätaren i instrumentet. Den har inget med glödningen att göra mer än att den råkar gå i samma kabelmatta som glödningen. Dom glödreläna som har en extra givare på motorn har vit kabel också, som skall till tempgivaren på motorn. Isåfall skall det alltså finnas två kylvätsketempgivare på motorn.

Edit: blev lite osäker på färgen på den "vita" kabeln. Grön är iallafall helt säkert till mätaren i instrumentet.

/ Kjell

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: inkoppling glödrelä..w124

Postby 22,0:1 » Sun 28 Dec, 2008 10:06

Kjell Niklasson wrote:Den gröna kabeln är till tempmätaren i instrumentet. Den har inget med glödningen att göra mer än att den råkar gå i samma kabelmatta som glödningen. Dom glödreläna som har en extra givare på motorn har vit kabel också, som skall till tempgivaren på motorn. Isåfall skall det alltså finnas två kylvätsketempgivare på motorn.

Edit: blev lite osäker på färgen på den "vita" kabeln. Grön är iallafall helt säkert till mätaren i instrumentet.

/ Kjell


du säger "dom glödrelä som har extar givare på motorn"....... har inte alla det?? ialla fall alla w124d eller?,det är ju inte hela hisingen om man inte kopplar in den,man "känner" på sig när det är färdigglött,och då vrider man ju på nyckeln och då slutar den ju ändå glöda,vet inte riktigt vad som styr det,men så e de
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: inkoppling glödrelä..w124

Postby Kjell Niklasson » Sun 28 Dec, 2008 13:05

22,0:1 wrote:
Kjell Niklasson wrote:Den gröna kabeln är till tempmätaren i instrumentet. Den har inget med glödningen att göra mer än att den råkar gå i samma kabelmatta som glödningen. Dom glödreläna som har en extra givare på motorn har vit kabel också, som skall till tempgivaren på motorn. Isåfall skall det alltså finnas två kylvätsketempgivare på motorn.

Edit: blev lite osäker på färgen på den "vita" kabeln. Grön är iallafall helt säkert till mätaren i instrumentet.

/ Kjell


du säger "dom glödrelä som har extar givare på motorn"....... har inte alla det?? ialla fall alla w124d eller?,det är ju inte hela hisingen om man inte kopplar in den,man "känner" på sig när det är färdigglött,och då vrider man ju på nyckeln och då slutar den ju ändå glöda,vet inte riktigt vad som styr det,men så e de


Nej, alla har inte det. Jag vet inte var gränsen går, men skulle gissa på samtidigt som dom fick efterglödning (glödning också en stund efter att motorn startat). Var det strax efter -90? nångång? Är osäker på det. Dom äldre reläna utan givare på motorn har istället en inbyggd givare i relät. Dom reläna har ingen koll på hur varm motorn är, bara temperaturen i motorrummet.

Är som sagt osäker på när det infördes, men det är ganska enkelt att kolla hur många kablar man har till den lilla kontakten på relät.

/ Kjell

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: inkoppling glödrelä..w124

Postby 22,0:1 » Mon 29 Dec, 2008 00:04

jag har 4
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: inkoppling glödrelä..w124

Postby Kjell Niklasson » Mon 29 Dec, 2008 00:34

Då har du ett relä utan extra givare på motorn. Om relät ändå glöder full tid alltid, är det helt enkelt fel på relät. Kan kanske vara så enkelt att nån lödning är dålig? Dom är ganska lätta att locka isär och kolla.

/ Kjell

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: inkoppling glödrelä..w124

Postby 22,0:1 » Tue 30 Dec, 2008 00:47

Kjell Niklasson wrote:Då har du ett relä utan extra givare på motorn. Om relät ändå glöder full tid alltid, är det helt enkelt fel på relät. Kan kanske vara så enkelt att nån lödning är dålig? Dom är ganska lätta att locka isär och kolla.

/ Kjell


jo,men säg att den ska glöda ca 12-15sek,kall,och jag startar efter 5sek,så slocknar glödningen ändå ju,(inte bara lampan)så då kan det ju lika väl få vara så..
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: inkoppling glödrelä..w124

Postby 22,0:1 » Sun 11 Jan, 2009 11:25

Kjell Niklasson wrote:
22,0:1 wrote:
Kjell Niklasson wrote:Den gröna kabeln är till tempmätaren i instrumentet. Den har inget med glödningen att göra mer än att den råkar gå i samma kabelmatta som glödningen. Dom glödreläna som har en extra givare på motorn har vit kabel också, som skall till tempgivaren på motorn. Isåfall skall det alltså finnas två kylvätsketempgivare på motorn.

Edit: blev lite osäker på färgen på den "vita" kabeln. Grön är iallafall helt säkert till mätaren i instrumentet.

/ Kjell


du säger "dom glödrelä som har extar givare på motorn"....... har inte alla det?? ialla fall alla w124d eller?,det är ju inte hela hisingen om man inte kopplar in den,man "känner" på sig när det är färdigglött,och då vrider man ju på nyckeln och då slutar den ju ändå glöda,vet inte riktigt vad som styr det,men så e de


Nej, alla har inte det. Jag vet inte var gränsen går, men skulle gissa på samtidigt som dom fick efterglödning (glödning också en stund efter att motorn startat). Var det strax efter -90? nångång? Är osäker på det. Dom äldre reläna utan givare på motorn har istället en inbyggd givare i relät. Dom reläna har ingen koll på hur varm motorn är, bara temperaturen i motorrummet.

Är som sagt osäker på när det infördes, men det är ganska enkelt att kolla hur många kablar man har till den lilla kontakten på relät.

/ Kjell


har nu kollat riktigt och jag har 2st vatentempgivare på maskinen,där den ena kabeln då är grön,och den andre är grön med en tunn blå linje i..denna grön/blå kabel går in i kablaget till glödningen men vid glödrelät kommer den ut igen och går in nånstans vid säkrings/relädosorna..fortfarande 4st kablar på glödrelät...hur funkar detta,och vart ska den grön/blå kopplas in på??
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: inkoppling glödrelä..w124

Postby Kjell Niklasson » Sun 11 Jan, 2009 14:40

Nu chansar jag lite, men jag skulle tro att den tempgivaren/kabeln är till för ELR systemet. Alltså har den inget med glödningen att göra.

/ Kjell

mbhuset
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Sat 29 Apr, 2006 15:00
Location: Ullånger
Contact:

Re: inkoppling glödrelä..w124

Postby mbhuset » Sun 11 Jan, 2009 22:53

Relät skall normalt ha en funktion som gör att glödningen slutar när startmotorn drar, därav avstängningen av glödgningen.

MB-HUSET

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: inkoppling glödrelä..w124

Postby 22,0:1 » Sun 11 Jan, 2009 23:01

Kjell Niklasson wrote:Nu chansar jag lite, men jag skulle tro att den tempgivaren/kabeln är till för ELR systemet. Alltså har den inget med glödningen att göra.

/ Kjell


du verkar ha rätt där,då nu efter närmare titt,så går den grön/blå kabeln in i samma lilla kabelstam som ELR-kablarna..

en annan fråga..kan jag strunta i ELR,när jag sätter motorn i en compakt?? ska åka sugis med eftermonterad turbo(stor,kkk27)?
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: inkoppling glödrelä..w124

Postby Kjell Niklasson » Mon 12 Jan, 2009 01:40

22,0:1 wrote:
Kjell Niklasson wrote:Nu chansar jag lite, men jag skulle tro att den tempgivaren/kabeln är till för ELR systemet. Alltså har den inget med glödningen att göra.

/ Kjell


du verkar ha rätt där,då nu efter närmare titt,så går den grön/blå kabeln in i samma lilla kabelstam som ELR-kablarna..

en annan fråga..kan jag strunta i ELR,när jag sätter motorn i en compakt?? ska åka sugis med eftermonterad turbo(stor,kkk27)?


Nej, ELR'en behövs inte om du inte vill. Eventuellt måste du justera tomgången. Många motorer med ELR brukar ha grundinställningen på tomgången ganska lågt, så får ELR systemet hålla tomgången normalt istället. Kör du utan ELR kommer tomgången vara lite högre på varm motor än kall, men det är så lite att det knappt märks.

/ Kjell


Return to “E-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests