H&R sänkningsfjädrar

Här diskuterar vi E-klass modellerna.
Mystery_O
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 142
Joined: Sat 10 May, 2008 13:39

H&R sänkningsfjädrar

Postby Mystery_O » Fri 09 Jan, 2009 17:34

Hej!

Ä lite utav en ammatör när de gäller bil meck så är tacksam för kunniga svar :-D

Har en Mercedes 320E -93

ja funderar på å byta ut orginal fjädringen mot H&R,s sänkningsats.. sänker ca 35mm
Undrar om det bara är fjädringen som behövs, eller behöver man nåra fästen elelr så & blir de problem me stötdämparna?

Jag har ett par 18 tums däck på, 40 höjd 235 breda, kommer de ta i någonstanns`?

Tacksam för svar..

MVH

User avatar
jirno
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1167
Joined: Mon 01 May, 2006 16:54
Location: haparanda
Contact:

Re: H&R sänkningsfjädrar

Postby jirno » Fri 09 Jan, 2009 21:07

det kan ta i du borde ha 35 profil på däcken men det beror ju också vad du har för ET på fälgarna..
NU varande mb:en
E220cdi -04
E420 -93 projekt kompressor och MS...

ImageImageImageImage

gamla mb:
E250d-88
E230 -89
E250d -93b
E250d -94
E300d -88
w126:a 300turbodiesel -81
190d -85
230TE -8?
compakt 220d -75

User avatar
230_Olof
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Sun 30 Dec, 2007 14:58

Re: H&R sänkningsfjädrar

Postby 230_Olof » Sat 10 Jan, 2009 01:14

Jag har sänkt min merca 230E -89 med H&R (tror jag) fjädrar. Blev riktigt rå. Du behöver inget annat än fjädrarna vid sänkningen. Om du inte vill ha bättre dämpare då samtidigt förståss. Jag kör på orginaldämpare och tycker att det är ok.
Fram var det lite j#$%&a att byta fjädrar men bak var skitsimpelt.
Fram så drog jag ihop fjädrarna så mycket som det gick med fjäderpress. Har för mig att man fick lossa undre länkarm med, kanske även dämpare. Mina orginalfjädrar var fortfarande förlånga vid max ihoppressning, fick bända som f-n. Var inga problem att få dit sänkfjädrarna då de nästan ramlade på plats av sig själv. :P
Bak är det bara att släppa ner undre bärarmarna (lossa dem från navet) och sedan lossa dämparna.så ramlar fjädrarna ut. -Bara att smacka ihop.
Jag har 225/40/17 och det tar i framskärmarna vid gupp. 18" Kan bli problem med mjuka orginaldämpare. Men vill man ha en rå bil så :twisted:

Mystery_O
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 142
Joined: Sat 10 May, 2008 13:39

Re: H&R sänkningsfjädrar

Postby Mystery_O » Sat 10 Jan, 2009 02:40

Tack för svaren... det blir nog till att avvakta med sänkningen...

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: H&R sänkningsfjädrar

Postby Mercafreaket » Sat 10 Jan, 2009 02:43

Man måste ha en specialfjäderspännare till Mercas framfjädrar annars är liemannen och knackar dig på axeln ty dessa fjädrar äro av en hård och aggresiv sort som med enkelhet kan spräcka ditt skallben och mer därtill

Detta verktyg finns att handla hos biltema ypperiligt för fjädrar på Mercedes, heter 19-1263. Men kan förmodligen gå att hyra hos t.ex mekonomen eller liknande butik. Tryckluft är absolut no-no!
Image
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
Real_Performance
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 318
Joined: Sun 16 Mar, 2008 14:53
Location: Småland

Re: H&R sänkningsfjädrar

Postby Real_Performance » Sat 10 Jan, 2009 02:53

Mercafreaket wrote:Man måste ha en specialfjäderspännare till Mercas framfjädrar annars är liemannen och knackar dig på axeln ty dessa fjädrar äro av en hård och aggresiv sort som med enkelhet kan spräcka ditt skallben och mer därtill

Detta verktyg finns att handla hos biltema ypperiligt för fjädrar på Mercedes, heter 19-1263. Men kan förmodligen gå att hyra hos t.ex mekonomen eller liknande butik. Tryckluft är absolut no-no!
Image

Ja man ska verkligen ta det där med fjädrar på största möjliga allvar . För en flygande fjäder är inget man leker med!
Volvo Xc70 D5 -03 ---> I ägo
Mitsubishi Evolution III -95 ---> I ägo
Bmw 325 E36 Cab -94 ---> Såld
Volvo V40 T4 -99 ---> Såld
Mercedes W 201 2.6l ---> 3.0l 12v -89 ---> Såld
Audi S4 2.2l -93 ---> Såld
Peugeot 205 Gti 1.9l -89 ---> Skrotad
Ford Transit Husbil -73 ---> Såld

User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Re: H&R sänkningsfjädrar

Postby Merca-Hakan » Sat 10 Jan, 2009 03:55

230_Olof wrote:Bak är det bara att släppa ner undre bärarmarna (lossa dem från navet) och sedan lossa dämparna.så ramlar fjädrarna ut. -Bara att smacka ihop.


eller så lossar du den bulten som håller i bärarmen i chassiet så slipper du ta lös stötdämparen och så även hjulet.
så gjorde jag iaf och demontering och montering av fjäder skruvat å klart på en sida tog ca 10 minuter å jag är ingen händig person, så det är lättaste sättet bak.

H&R fjädrar är riktigt bra grejor.. har haft såna med Monroe Senstrac stötdämpare, bilen var som en gocart!
Håkan -84

User avatar
Scoop
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2213
Joined: Wed 10 Sep, 2008 16:05
Location: Mora
Contact:

Re: H&R sänkningsfjädrar

Postby Scoop » Sat 10 Jan, 2009 11:47

Det finns ju en fulare metod att byta framfjädrar, tror dock inte man drar upp det här om man inte vill stå till ansvar om nåt skulle gå fel ^^

Kolla iaf över stötdämparna medans du har gott om plats, likväl att göra det!
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker


Return to “E-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests