Hej! Har sökt runt på forumet i timmar nu,och inte hittat de jag söker.bägge mina rör som kommer från pump/tank fram och som går till nivågivarn är dåliga och läcker.Har sökt runt för att försöka hitta om kopparrör fungerar? och isf vilken storlek?är de några speciella nipplar?funkar det att kona med vanligt koningsverktyg för bromsrör? tänkte skarva rören mitt under bilen där rören är okey igen.någon som har gjort liknande och vet om de fungerar?
Mvh:Niklas
Rör till nivåreglering
Re: Rör till nivåreglering
Kanske ska skriva att de är en 300td-93 jag har
-
- Guru
- Posts: 5512
- Joined: Mon 17 Jan, 2005 01:00
- Location: sollefteå Västernorrland
- Contact:
Re: Rör till nivåreglering
Jag har på använt vanliga bromsrör av koppar å det har då fungerat bra. Har för mig att nivårören är grövre iof men då har dessa en tråd inv av nån anledning ist.
Har tom skarvat ett rör med gummislang å klammer i brist på annat, det var en nödlösning har funkat fint i 2 år. Sånt där som: "äh det fixar jag sen"
Har tom skarvat ett rör med gummislang å klammer i brist på annat, det var en nödlösning har funkat fint i 2 år. Sånt där som: "äh det fixar jag sen"
Dieselsmoke, dangerous curse
Re: Rör till nivåreglering
Jag har också krökt kopparrör (vanl bromsrör som låg på hyllan)(både i dom gamla nipplarna och i nya), funkar fin fint.
Slangarna (till dämparbenen) har jag fått nya gjorda av hydraulslang, bara att ta med anslutningarna till slang gubben så letar han på rätt nipplar(lika med rörnipplarna, ta med en så hittar dom rätt).
Borde vara svårare att kona dom befintliga rören än att byta hela vägen, returen kan ju ersättas (tillfälligt) med slang men inte trycksidan (hydraulslang funkar förvisso men är onödigt dyr).
Lycka till /Rolle
Slangarna (till dämparbenen) har jag fått nya gjorda av hydraulslang, bara att ta med anslutningarna till slang gubben så letar han på rätt nipplar(lika med rörnipplarna, ta med en så hittar dom rätt).
Borde vara svårare att kona dom befintliga rören än att byta hela vägen, returen kan ju ersättas (tillfälligt) med slang men inte trycksidan (hydraulslang funkar förvisso men är onödigt dyr).
Lycka till /Rolle
Present:
E 280t cdi 4-matic -07
190dc safari -65
C320 4-matic -06
Past:
200-66
E 250td -94
200dc -67
300td -80
300d -77
240d -80
190e -84
230e sedemera 240d -78
220d -76
300d -85 (w124)
250td -86
300td -87
300d 4matic -88
+ nåt 20 - 30 tal italianos, svennar, britter och jänkare och nån enstaka ointressant tysk. Våga vägra japan!
E 280t cdi 4-matic -07
190dc safari -65
C320 4-matic -06
Past:
200-66
E 250td -94
200dc -67
300td -80
300d -77
240d -80
190e -84
230e sedemera 240d -78
220d -76
300d -85 (w124)
250td -86
300td -87
300d 4matic -88
+ nåt 20 - 30 tal italianos, svennar, britter och jänkare och nån enstaka ointressant tysk. Våga vägra japan!
Re: Rör till nivåreglering
Va iväg och köpte 6mm kopparrör och byte hela vägen.såg att rören som går från givarn till klockorna va rätt dåliga så tog loss dom med.men såg att de va ngn tråd i dessa.haf de ngn betydelse,kan man köra vanliga kopparrör ist?eller måste man ha org? Funkar det att köra med castrol lhm+ olja,den är ju igentligen anpassad för citroen.Men kostar hälften av vad mb org gör.
Mvh:Niklas
Mvh:Niklas
Re: Rör till nivåreglering
Vete tusan vad den där tråden är till för(har sett nåt liknande i bromsrör nån gång), har funkat med koppar rör ändå.
Ska tydligen vara kinkigt med oljan säjs det, körde iof med vanlig hydraul olja i svärguubens 300 tdt -85 i flera år men den var ändå döende, farligt att laborera med Cittra oljor, den dödar deras egna system om man slår i fel, dom har röda eller gröna lock på sina behållare(beror på årsmod tror jag), slår du då olja för rött lock i en med grönt eller tvärt om så blir det dyrt.
Brukar köpa nån liter av Philipssons ibland, 190 pengar ville dom ha i Uppsala (-07) vill jag minnas, blev förvånad när dom tog 160 i Mora (-09), kommer långt med ett par liter på hyllan.
Se upp bara, det finns tydligen två olika(zh-m och zh-f eller nåt liknande), står på locket vilken det ska vara (i Falun ville dom inte ens sälja över disk ifall man skulle slå i fel olja i sitt system).
Ska tydligen vara kinkigt med oljan säjs det, körde iof med vanlig hydraul olja i svärguubens 300 tdt -85 i flera år men den var ändå döende, farligt att laborera med Cittra oljor, den dödar deras egna system om man slår i fel, dom har röda eller gröna lock på sina behållare(beror på årsmod tror jag), slår du då olja för rött lock i en med grönt eller tvärt om så blir det dyrt.
Brukar köpa nån liter av Philipssons ibland, 190 pengar ville dom ha i Uppsala (-07) vill jag minnas, blev förvånad när dom tog 160 i Mora (-09), kommer långt med ett par liter på hyllan.
Se upp bara, det finns tydligen två olika(zh-m och zh-f eller nåt liknande), står på locket vilken det ska vara (i Falun ville dom inte ens sälja över disk ifall man skulle slå i fel olja i sitt system).
Present:
E 280t cdi 4-matic -07
190dc safari -65
C320 4-matic -06
Past:
200-66
E 250td -94
200dc -67
300td -80
300d -77
240d -80
190e -84
230e sedemera 240d -78
220d -76
300d -85 (w124)
250td -86
300td -87
300d 4matic -88
+ nåt 20 - 30 tal italianos, svennar, britter och jänkare och nån enstaka ointressant tysk. Våga vägra japan!
E 280t cdi 4-matic -07
190dc safari -65
C320 4-matic -06
Past:
200-66
E 250td -94
200dc -67
300td -80
300d -77
240d -80
190e -84
230e sedemera 240d -78
220d -76
300d -85 (w124)
250td -86
300td -87
300d 4matic -88
+ nåt 20 - 30 tal italianos, svennar, britter och jänkare och nån enstaka ointressant tysk. Våga vägra japan!
Re: Rör till nivåreglering
Ahlberg wrote:Va iväg och köpte 6mm kopparrör och byte hela vägen.såg att rören som går från givarn till klockorna va rätt dåliga så tog loss dom med.men såg att de va ngn tråd i dessa.haf de ngn betydelse,kan man köra vanliga kopparrör ist?eller måste man ha org? Funkar det att köra med castrol lhm+ olja,den är ju igentligen anpassad för citroen.Men kostar hälften av vad mb org gör.
Mvh:Niklas
Men kostar hälften av vad mb org gör.
är det inte ett vanligt hydral system ?
med låg tryck = inte över 200 kilo
och låg temp = piss ljumen
och ett flöde som en gubbe med prostata ?
vanlig 26 hydral olja måste funka för 20 kr lit
skogs maskiner med hydrostat funkar den oljan
å även 32&46. 68an är lite tjock när det är kallt
där är det tryck uppåt 400 kilo
och temp runt 60-80 grader
hydral oljan börjar smörja dåligt vid temp över 65-70 grader
_Cat körde länge med motor olja i hydralsystemet
motor oljans smörj egenskaper vid hög temp
är överlägsen hydraloljans.
körde min 300D när den nästan var ny 1980
med 32 olja i nivåreg
pga spräkt ventilpaket till nivå av kännaren
som då 1980 kostade nästan 4000kr
hittade ett beg tillslut för 1000kr
den bilen vet jag att nivåreg funkade i många
år sedan jag sålde den
kjell
Re: Rör till nivåreglering
Gjorde färdigt allt idag,jätte nöjd ända tills jag såg att de pissa ut olja ur den högra dämp bak....så nu för jag renovera bägge dämparna med
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 19 guests