Tips för identitets byte

Här diskuterar vi E-klass modellerna.
User avatar
tomsa
Guru
Guru
Posts: 3382
Joined: Sun 28 Aug, 2005 21:02

Postby tomsa » Thu 23 Mar, 2006 11:28

Dieselpower is Realpower wrote:
tomsa wrote:
Beror väl på hur långt man kör & vilken bil


Jo nog är det så men många verkar ju tycka att det är dyrare att köra dieselbil men dom kan ju tala för sig själv isåfall...

Men när man som jag tankar för 6.50kr/l så behöver man inte köra så mycket för att tjäna på det dessutom tar ju en diesel mindre än en liknande bensinbil...


Men då blir det självklart en annan sak om du tankar för nästa halva priset
Men för oss andra som måste betala fullt pris & 3 dubbel skatt får man avverka många mil innan man går med vinst
Image
"Life is a tragedy for those who feel, but a comedy to those who think."

Sl 500

Postby Sl 500 » Thu 23 Mar, 2006 11:33

Dieselpower is Realpower wrote:
tomsa wrote:
Beror väl på hur långt man kör & vilken bil


Jo nog är det så men många verkar ju tycka att det är dyrare att köra dieselbil men dom kan ju tala för sig själv isåfall...

Men när man som jag tankar för 6.50kr/l så behöver man inte köra så mycket för att tjäna på det dessutom tar ju en diesel mindre än en liknande bensinbil...


6.50/L. då skall man beakta mellanskillnaden mellan bensin å dieselbilens vägskatt. så går det nog ganska jämt ut.om man håller sig till orginalet.
en dieselmotor kostar mera att reparera jämfört med bensinare.
Så slipper man det j#$%&a "KNACK-LJUDET" bara det gör det värt att åka bensin å glida fram tyst å stilla för å inte tala om den äckliga lukten.

Inget ont om er Diesel-nissar. Tur att det finns valmöjligheter.

User avatar
w123diesel
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1087
Joined: Thu 10 Nov, 2005 20:35
Location: Arvidsjaur>JÖRN<Skellefteå

Postby w123diesel » Thu 23 Mar, 2006 18:37

Sl 500 wrote:
Dieselpower is Realpower wrote:
tomsa wrote:
Beror väl på hur långt man kör & vilken bil


Jo nog är det så men många verkar ju tycka att det är dyrare att köra dieselbil men dom kan ju tala för sig själv isåfall...

Men när man som jag tankar för 6.50kr/l så behöver man inte köra så mycket för att tjäna på det dessutom tar ju en diesel mindre än en liknande bensinbil...


6.50/L. då skall man beakta mellanskillnaden mellan bensin å dieselbilens vägskatt. så går det nog ganska jämt ut.om man håller sig till orginalet.
en dieselmotor kostar mera att reparera jämfört med bensinare.
Så slipper man det j#$%&a "KNACK-LJUDET" bara det gör det värt att åka bensin å glida fram tyst å stilla för å inte tala om den äckliga lukten.

Inget ont om er Diesel-nissar. Tur att det finns valmöjligheter.


JA USCH fy f-n för lukten som kommer från alla j#$%&a bensinbilar, det luktar verkligen inte gott :P , sen så behöv man ju bara koppla på en släp om man vill att dom ska dra dubbelt så mycke soppa :evil: och sen är det det tråkiga ljudet på bensinare + att dom alltid ska sluta gå på nån cylinder eller rycka å hålla på.. visst kostar det mer att repa en diesel men sen håller ju reparationerna 20 gånger längre och utan driftstörningar.
En riktig bil ska knattra på DIESEL ! och även om det är svinigt orättvist att ha 3ggr så hög skatt så är de ändå värt :wink:
Image
Nisse W
guld 300D -83 77000 mil
vit 300D Lang -81
(240D -83, 240D -76, 240D -80, 300D -83, 300TD -88, E250D -94, 300D -85, 250 -80, 200 -85, 240D -83, 200 -85, 190D -84,
220D -78, 300D STT -82, 280SE/300DT -79, 240TD -79, 250D -91, 240D -83, 350SE/300DT -75, Sprinter 316CDI -04)

Sl 500

Postby Sl 500 » Thu 23 Mar, 2006 18:48

w123diesel wrote:
Sl 500 wrote:
Dieselpower is Realpower wrote:
tomsa wrote:
Beror väl på hur långt man kör & vilken bil


Jo nog är det så men många verkar ju tycka att det är dyrare att köra dieselbil men dom kan ju tala för sig själv isåfall...

Men när man som jag tankar för 6.50kr/l så behöver man inte köra så mycket för att tjäna på det dessutom tar ju en diesel mindre än en liknande bensinbil...


6.50/L. då skall man beakta mellanskillnaden mellan bensin å dieselbilens vägskatt. så går det nog ganska jämt ut.om man håller sig till orginalet.
en dieselmotor kostar mera att reparera jämfört med bensinare.
Så slipper man det j#$%&a "KNACK-LJUDET" bara det gör det värt att åka bensin å glida fram tyst å stilla för å inte tala om den äckliga lukten.

Inget ont om er Diesel-nissar. Tur att det finns valmöjligheter.


JA USCH fy f-n för lukten som kommer från alla j#$%&a bensinbilar, det luktar verkligen inte gott :P , sen så behöv man ju bara koppla på en släp om man vill att dom ska dra dubbelt så mycke soppa :evil: och sen är det det tråkiga ljudet på bensinare + att dom alltid ska sluta gå på nån cylinder eller rycka å hålla på.. visst kostar det mer att repa en diesel men sen håller ju reparationerna 20 gånger längre och utan driftstörningar.
En riktig bil ska knattra på DIESEL !
och även om det är svinigt orättvist att ha 3ggr så hög skatt så är de ändå värt :wink:


Vad är det att bråka om , När det är värt å vara skattesmitare om man är njöd med 3ggr så hög skatt för "knackets" skull

User avatar
w123diesel
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1087
Joined: Thu 10 Nov, 2005 20:35
Location: Arvidsjaur>JÖRN<Skellefteå

Postby w123diesel » Thu 23 Mar, 2006 19:17

men man tjänar ju ändå minst 7000:-/år med en 300D -76 om man
jämför med en 300D -85. :-D

men man kan ju tex inte på många år än regga en w124 som skattebefriad.. å då är de ju ändå värt betala för knacket. tycker jag :lol:
Image
Nisse W
guld 300D -83 77000 mil
vit 300D Lang -81
(240D -83, 240D -76, 240D -80, 300D -83, 300TD -88, E250D -94, 300D -85, 250 -80, 200 -85, 240D -83, 200 -85, 190D -84,
220D -78, 300D STT -82, 280SE/300DT -79, 240TD -79, 250D -91, 240D -83, 350SE/300DT -75, Sprinter 316CDI -04)

User avatar
bara_diesel
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1297
Joined: Sat 23 Apr, 2005 18:12
Location: Norrbotten, Luleå

Postby bara_diesel » Thu 23 Mar, 2006 22:03

kör man 3000 mil om året så sparar man över 10000 genom att köra diesel mot bensinbil med skatten inräknad! räknat på att dieseln snittar 0.75 och bensinaren 1.2...så den som säger att han tjänar på att köra besinare kör troligtvis väldigt väldigt lite! 8)
VW Passat Variant TDI -97
Ex: E320CDI T Avantgarde -00 ¤ 250D -93a ¤ 240D -83 ¤ 300TD -80 ¤ 240D -80 ¤ 300D Lang -82

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Postby MB_Star » Thu 23 Mar, 2006 22:03

Bästa är ju att ha bilen i rätt färg (enligt vad som står på reg beviset)
eller ha bilen nerslipad/flerfärgad.

det måste ju va snyggt gjort vid ramnumret inte målat i en annan färg just där som man sett nångång.

tips är att måla om hela motor rummet efter bytet. (svart?)

Sen angående det där hemliga ramnumret på 123an lär ju ha rostat bort för länge sen! :wink:
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

MB 300D -76
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 387
Joined: Wed 22 Mar, 2006 20:44
Location: Norrbotten

Postby MB 300D -76 » Thu 23 Mar, 2006 22:23

MB_Star wrote:Bästa är ju att ha bilen i rätt färg (enligt vad som står på reg beviset)
eller ha bilen nerslipad/flerfärgad.

det måste ju va snyggt gjort vid ramnumret inte målat i en annan färg just där som man sett nångång.

tips är att måla om hela motor rummet efter bytet. (svart?)

Sen angående det där hemliga ramnumret på 123an lär ju ha rostat bort för länge sen! :wink:


Synd bara att den nya bilen har rätt fin lack som är i fel kulör. Men kan det inte vara så att bilen lackats om seriöst för många år sedan, den är ju ändå 30år gamal... så den borde ju ha hunnit vara med om en del under den tiden. :-D Är det inte lite svårt att lacka om hela motorrummet med motorn i? Man borde väl kunna stansa in och måla i samma kulör som bilen är, även om det inte stämmer med färg på reg.bevis... som sagt, det kan ju vara 10-15 år sen bilen lackades :-D

________________________________

MB 300D -76
MB 300D -81
MB 240D -81 (såld)
MB 200E -90 (såld)
MB 290 TDT - 97 (såld)

User avatar
tomsa
Guru
Guru
Posts: 3382
Joined: Sun 28 Aug, 2005 21:02

Postby tomsa » Thu 23 Mar, 2006 22:55

MB 300D -76 wrote:
MB_Star wrote:Bästa är ju att ha bilen i rätt färg (enligt vad som står på reg beviset)
eller ha bilen nerslipad/flerfärgad.

det måste ju va snyggt gjort vid ramnumret inte målat i en annan färg just där som man sett nångång.

tips är att måla om hela motor rummet efter bytet. (svart?)

Sen angående det där hemliga ramnumret på 123an lär ju ha rostat bort för länge sen! :wink:


Synd bara att den nya bilen har rätt fin lack som är i fel kulör. Men kan det inte vara så att bilen lackats om seriöst för många år sedan, den är ju ändå 30år gamal... så den borde ju ha hunnit vara med om en del under den tiden. :-D Är det inte lite svårt att lacka om hela motorrummet med motorn i? Man borde väl kunna stansa in och måla i samma kulör som bilen är, även om det inte stämmer med färg på reg.bevis... som sagt, det kan ju vara 10-15 år sen bilen lackades :-D


Men ändrar dom inte i bilens data på sbp när du kommer in med en annan färg på bilen än den som står i papprena?
Eller dom kanske inte märker nå´t om man inte säger till att man vill ha ny kulör inskriven?
Men att den skulle gått igenom i 15 år utan att nå´n på sbp reagerat vet ja inte om jag köper
Image
"Life is a tragedy for those who feel, but a comedy to those who think."

drdiesel
Guru
Guru
Posts: 5512
Joined: Mon 17 Jan, 2005 01:00
Location: sollefteå Västernorrland
Contact:

Postby drdiesel » Thu 23 Mar, 2006 23:08

Sen angående det där hemliga ramnumret på 123an lär ju ha rostat bort för länge sen

Har hört att det sitter på nån balk nånstans under all underredsmassa, vet inte om det ligger nån sanning i detta. Man tycker att det borde gå å få fram på nåt vis :?
Dieselsmoke, dangerous curse

User avatar
Lighter
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2116
Joined: Thu 24 Feb, 2005 00:42
Location: Skåne Lund Lund

Postby Lighter » Thu 23 Mar, 2006 23:34

320cdi01 wrote:Du måste ju byta chassinummer överallt. En skrothandlare jag talade med hävdade att det fanns tre ställen med chassinummer på en bil, det tredje stället var "hemligt". skall du bara byta identitet kan det inte vara särskilt svårt, men om bilen blir stulen eller om du krockar kanske du får problem.
Ja, det finns oftast tre. Vet inte hur det är med olika märken. En del har nummer under en dubbelplåt t.ex. under baksätet. När de letar efter stulna bilar röntgar man just där och ser originalnumret.
Die Eifersucht ist eine Leidenschaft, die mit Eifer sucht, was Leiden schafft.

Kaj -72
Vito 120 CDi

User avatar
Lighter
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2116
Joined: Thu 24 Feb, 2005 00:42
Location: Skåne Lund Lund

Postby Lighter » Thu 23 Mar, 2006 23:40

MB 300D -76 wrote:
MB_Star wrote:Bästa är ju att ha bilen i rätt färg (enligt vad som står på reg beviset)
eller ha bilen nerslipad/flerfärgad.

det måste ju va snyggt gjort vid ramnumret inte målat i en annan färg just där som man sett nångång.

tips är att måla om hela motor rummet efter bytet. (svart?)

Sen angående det där hemliga ramnumret på 123an lär ju ha rostat bort för länge sen! :wink:


Synd bara att den nya bilen har rätt fin lack som är i fel kulör. Men kan det inte vara så att bilen lackats om seriöst för många år sedan, den är ju ändå 30år gamal... så den borde ju ha hunnit vara med om en del under den tiden. :-D Är det inte lite svårt att lacka om hela motorrummet med motorn i? Man borde väl kunna stansa in och måla i samma kulör som bilen är, även om det inte stämmer med färg på reg.bevis... som sagt, det kan ju vara 10-15 år sen bilen lackades :-D
Om bilen byter kulör skrivs det in. Och att den skulle gått igenom besiktningar 10-15 går inte ens en idiot på och man ser ju på den att den inte är nylackad. Du kommer att åka dit så det rasslar om det.

Ska du dessutom stansa in det kommer det att synas direkt. "Proffsen" byter hela torpedväggen längs med originalsvetsen. Ska du sen måla på det så kommer det att se extremt bonnigt ut. Du har inte en chans, ge upp, du verkar vara i division ö.

Förövrigt tycker jag att myglandet med att kunna lastbilsregga gamla dieslar så borde knipas åt. De är ju de som är skitdieslarna, skitar ner mest, så de ska kosta. Att nya sen kostar en massa skatt är ren idioti. Men klart, de bidrar ju mer till växthuseffekten så det kanske är rätt i alla fall.
Die Eifersucht ist eine Leidenschaft, die mit Eifer sucht, was Leiden schafft.

Kaj -72
Vito 120 CDi

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Postby Dieselpower » Fri 24 Mar, 2006 00:14

Lighter wrote:
Förövrigt tycker jag att myglandet med att kunna lastbilsregga gamla dieslar så borde knipas åt. De är ju de som är skitdieslarna, skitar ner mest, så de ska kosta. Att nya sen kostar en massa skatt är ren idioti. Men klart, de bidrar ju mer till växthuseffekten så det kanske är rätt i alla fall.


Nu snackar du bara skit ta reda på fakta först en ny dieselbil släpper inte ut nå mer koldioxid än en motsvarande bensinbil...

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Postby Kjell Niklasson » Fri 24 Mar, 2006 00:27

Går det inte att byta kaross? Dvs att flytta över allt ifrån den gamla bilen till den nya, men behålla gamla papprena? Vill minnas att jag hört talas om detta? Då behöver man inte böka med nummer och skit.

Mvh Kjell

_mercaboy_
Expert
Expert
Posts: 522
Joined: Wed 05 Oct, 2005 00:13
Location: LULEÅ

Postby _mercaboy_ » Fri 24 Mar, 2006 00:42

Kan man inte bara säga att man bilen hadde en krock
skada så ramen vart sne så ja bytte karossen? :wink:
Image


Return to “E-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests