Avgassystem

Här diskuterar vi E-klass modellerna.
User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Avgassystem

Postby Dieselpower » Mon 30 Jan, 2006 22:04

Darnemo wrote:
Dieselpower is Realpower wrote:
Darnemo wrote:
Mortcha wrote:
Jag ha nästan raka rör.. :P Turbon dämpar faktiskt ganska mkt..


om man tänker hur en turbo funkar så tycker man inte den borde dämpa eftersom att de är en stressfläkt men de gör dom konstigt nog


Det är inte alls nå konstigt eftersom turbon "slår" sönder ljudet...


menade inte att de va konstigt att den dämpade ljudet utan motståndet.


Det är ju inte så konstigt att det blir motstånd heller det är ju trots allt en turbin som ska hållas roterande av avgastrycket...

Darnemo
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 110
Joined: Sat 21 Jan, 2006 22:31
Location: Gällivare

Re: Avgassystem

Postby Darnemo » Mon 30 Jan, 2006 22:14

Dieselpower is Realpower wrote:
Darnemo wrote:
Dieselpower is Realpower wrote:
Darnemo wrote:
Mortcha wrote:
Jag ha nästan raka rör.. :P Turbon dämpar faktiskt ganska mkt..


om man tänker hur en turbo funkar så tycker man inte den borde dämpa eftersom att de är en stressfläkt men de gör dom konstigt nog


Det är inte alls nå konstigt eftersom turbon "slår" sönder ljudet...


menade inte att de va konstigt att den dämpade ljudet utan motståndet.


Det är ju inte så konstigt att det blir motstånd heller det är ju trots allt en turbin som ska hållas roterande av avgastrycket...


jo de klart den drivs av avgastryck å när du öppnar spjället ökar ju hastigheten på turbinen när den drar in mer luft men när du öppnar spjället helt å hållet så borde ju bara allt blåsa igenom.
å där med få förlust i efekt på avgastrycket vid fullt gas pådrag,
w124 500E Buo995 1992
w124 300TDT 1993

http://www.garaget.org/Darnemo

User avatar
Svenka
Prospect
Prospect
Posts: 37
Joined: Fri 14 Jan, 2005 14:25
Location: Byn

Postby Svenka » Tue 31 Jan, 2006 02:34

Raka rör=Förlust på låga varv(tappar vrid)...däremot mer effekt på toppvarv Pga gastryck. Inte lika känsligt som på 2-takt men jag misstänker ni inte cruisar runt med MB:n på 6k rpm runt korvmojjen.. :wink:

krainskij
Hangaround
Hangaround
Posts: 14
Joined: Thu 01 Apr, 2004 08:32

Re: Avgassystem

Postby krainskij » Tue 31 Jan, 2006 08:55

MB_190E wrote:Varför har dragsters bara grenrör då??? :roll: :?


En motor som är konstruerad för att användas med ljuddämpare fungerar ju såklart bäst med ett visst mottryck.

User avatar
Onkel-Benz
Superspammer
Superspammer
Posts: 10327
Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
Contact:

Postby Onkel-Benz » Tue 31 Jan, 2006 12:34

Tyvärr finns det inga genvägar. Om du ska ha skönsång så är det ingen idé med en liten fyra som grund på det hela. Minst en sexa måste till för att det ska kunna bli bra. Satsa hellre på att den få så tyst som möjligt istället. :wink:

Finns det nåt mesigare än dessa japsare med fyror och 4" avgas?! :shock:
Hoppas ingen tar illa upp, men det är ju bara för löjligt tycker då jag.
(har inte läst igenom tråden)

User avatar
nilsrock
Proffs
Proffs
Posts: 283
Joined: Fri 25 Nov, 2005 19:29
Location: Örebro
Contact:

Postby nilsrock » Tue 31 Jan, 2006 21:43

Onkel-Benz wrote:Tyvärr finns det inga genvägar. Om du ska ha skönsång så är det ingen idé med en liten fyra som grund på det hela. Minst en sexa måste till för att det ska kunna bli bra. Satsa hellre på att den få så tyst som möjligt istället. :wink:

Finns det nåt mesigare än dessa japsare med fyror och 4" avgas?! :shock:
Hoppas ingen tar illa upp, men det är ju bara för löjligt tycker då jag.
(har inte läst igenom tråden)

Jag får också lust att uppmana till att spara pengarna och skaffa en bil med större motor för dem istället.
280TE, -93
"Solen stiger för alla."

skalman
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Fri 02 Dec, 2005 02:09
Contact:

Postby skalman » Wed 01 Feb, 2006 12:04

låter lustigt att man tappar efekt.....normalt sett så skulle motorn andas bättre och få mer HK.
visligen ska man inte ha för grovt avgas för då tappar man hk.en lite 2Liters fyra brukar inte funka bra med 3"sjelv så skulle jag inte gå över 2,5" för motorn måste ha lite motstånd för att funka bra.
vet inte riktigt vad det är för grovlek på ditt orginal system men skulle prova att bara bytaut orginal dämprna till fullflödes dämpare och kanske en sport katt.
brukar funka bra! :-D
MVH Erik


Return to “E-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests