500E lmm?

Här diskuterar vi E-klass modellerna.
User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Re: 500E lmm?

Postby Henrik » Fri 11 Jan, 2008 19:39

Crillej wrote:Tjenare Henrik!
Har du fått nån klarhet i ditt "pigghets-problem"?
Har nämligen samma problem! :-)


Tjena!
Nje jag har inte gjort nåt åt saken än tyvärr. Tänkte ta tag i det i vår nångång.
Just nu går den som f-n när man tar ut den på nån kortare rundtur.. alltid så när den har stått länge.
Den biter ifrån som f-n direkt även vid små gasrörelser.. o speciellt märkbar skillnad på hög växel jfr hastigheten.

Men jag vet att den slöar till sig igen när man kört ett tag.
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad

User avatar
jirno
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1167
Joined: Mon 01 May, 2006 16:54
Location: haparanda
Contact:

Re: 500E lmm?

Postby jirno » Fri 11 Jan, 2008 20:52

Henrik wrote:
Crillej wrote:Tjenare Henrik!
Har du fått nån klarhet i ditt "pigghets-problem"?
Har nämligen samma problem! :-)


Tjena!
Nje jag har inte gjort nåt åt saken än tyvärr. Tänkte ta tag i det i vår nångång.
Just nu går den som f-n när man tar ut den på nån kortare rundtur.. alltid så när den har stått länge.
Den biter ifrån som f-n direkt även vid små gasrörelser.. o speciellt märkbar skillnad på hög växel jfr hastigheten.

Men jag vet att den slöar till sig igen när man kört ett tag.


kan det ha nånting med kompen å göra? tex cylindrana, kolvringar.. det var nån som rekomenderade mig att kolla kompen i motorn.. min gör exat samma som din 500e.. men jag har en e420 -93:a det är ju nästan samma sak.. skillanden borde väll bara vara störe cylinder volym.=)
NU varande mb:en
E220cdi -04
E420 -93 projekt kompressor och MS...

ImageImageImageImage

gamla mb:
E250d-88
E230 -89
E250d -93b
E250d -94
E300d -88
w126:a 300turbodiesel -81
190d -85
230TE -8?
compakt 220d -75

gasers
Medlem
Medlem
Posts: 51
Joined: Wed 26 Jul, 2006 00:16

Re: 500E lmm?

Postby gasers » Sat 09 Feb, 2008 19:37

Hej.
Har idag jobbat vidare på felsökningen vad gäller att det känns som man saknar ca 50Hk ibland!
Bytt till en luftpump och lambda som jag vet är som dom ska, meeeen inte, samma fel kvarstår!!!
finns snart inte något kvar att kolla på!
Faan va less man bir...........

User avatar
Crillej
Expert
Expert
Posts: 722
Joined: Sun 18 Nov, 2007 17:02
Location: Vimmerby
Contact:

Re: 500E lmm?

Postby Crillej » Sat 09 Feb, 2008 23:49

Min verkar faktiskt gå som den ska nu! Jag gjorde rent LMM:en och lossade alla synliga kontakter som jag kunde hitta och rengjorde dom med elekronikspray! Nu drar den faktiskt iväg riktigt bra, iaf när man har i "standard" läget!
Mercedes 500E -91 Bilder --> http://www.garaget.org/?car=74028

husse
Proffs
Proffs
Posts: 293
Joined: Mon 23 Aug, 2004 19:44
Location: Norrköping

Re: 500E lmm?

Postby husse » Thu 25 Oct, 2012 06:11

Återupplivar tråden lite :-D Hur har det gått? Känner att jag har samma problem här me tyvärr... :cry: Ska försöka få ut om det ligger några felkoder lagrade, börjar där.
500e -91


Gamla åk:

MB 500E -92 Brilliantsilver, nu skrotad!

MB 300ce AMG -92 Svart

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 500E lmm?

Postby Marie » Thu 25 Oct, 2012 13:54

Det kan vara värt att veta att LMM till M119 med LH-jet inte längre finns som nydel, utan bara som utbytes.
Gäller både Bosch och de stjärnmärkta original....

husse
Proffs
Proffs
Posts: 293
Joined: Mon 23 Aug, 2004 19:44
Location: Norrköping

Re: 500E lmm?

Postby husse » Thu 25 Oct, 2012 21:22

Marie: Är det de till de första 500sl du menar eller övriga nyare typ 500e -92 etc? Va väl ett annat system på de första m119..

Har iallafall en lmm liggandes som passar min bil så ska prova den om jag inte finner några felkoder :-P

Kan upplysa om att tändkablar e bytt för 3000 mil sen, lock o rotor o tätningsringar 500 mil, stift 100 mil, filter rengjort 100 mil. Kabelstam motor 800 mil... så undrar vad det kan vara :-(
500e -91


Gamla åk:

MB 500E -92 Brilliantsilver, nu skrotad!

MB 300ce AMG -92 Svart

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 500E lmm?

Postby Marie » Thu 25 Oct, 2012 22:20

husse wrote:Marie: Är det de till de första 500sl du menar eller övriga nyare typ 500e -92 etc? Va väl ett annat system på de första m119

Det har väl funnits tre olika sprut på M119.

Först på SL (R129) fanns KE-jetronic - det är inte den vi talar om här. Där finns ingen LMM men däremot en luftvåg som är sammanbyggd med bränslefördelaren. Ett mekaniskt sprut med elstyrning från lambdasond.

Sen var det LH-jetronic - och det är den LMM:en som inte längre finns som nydel, bara som utbytes. Jag tror att den satt i alla W124.036

Och sen kom Motronic, och jag tvivlar på att den hamnade i W124.036, men däremot i de sista årgångarna av W140 och en period av R129. Känns igen på att de saknar tändfördelare och har tändspolarna direkt på stiften.

husse
Proffs
Proffs
Posts: 293
Joined: Mon 23 Aug, 2004 19:44
Location: Norrköping

Re: 500E lmm?

Postby husse » Sun 28 Oct, 2012 22:45

Nytt soppafilter beställt. Läst i tråd här att om det e "dåligt" o inte flödar bra så kan det göra att boxen ger pulserande signaler därav vandrande hc-värde och seg maskin som jag har.. Börjar där. Annars får det bli o kolla om det e fukt i lock eller testa andra lmm :-)

Kom gärna med tips o ideer :-P
500e -91


Gamla åk:

MB 500E -92 Brilliantsilver, nu skrotad!

MB 300ce AMG -92 Svart


Return to “E-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests