500E lmm?

Här diskuterar vi E-klass modellerna.
User avatar
Erdal
Expert
Expert
Posts: 976
Joined: Fri 28 May, 2004 19:23
Location: Malmö
Contact:

Re: Dålig gasrespons 500e

Postby Erdal » Sat 31 Mar, 2007 21:15

Mercedes-Benz wrote:
Erdal wrote:
ghost500e wrote:Hejsan, har själv en 92ans 500e som jag hade precis samma problem med, men hade också ett annat problem som jag tog itu med först som var mer akut, nämligen luftpumpen för avgasreningen, (drivs av den långa multiremmen om du undrar), bytte den och VOILA har ALDRIG sedan dess haft gasresponsproblem. Går som raket hela tiden sedan dess ca 700 mil sedan! hoppas detta kan vara ett bra tips!. ps köpte beggad på skrot för 1500kr, då bara repsatsen till dessa kostar 4400kr.


Vart sitter denna Luftpump ungefär??


Om jag inte missminner mig sitter den långt ner till vänster när du står framför bilen. Påminner lite om ac-kompressorn.


Kan man på något vis se eller kontrollera ifall den är kass/strular?
Image
Image Favoriten !

manlix
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2430
Joined: Wed 04 Aug, 2004 18:17

Postby manlix » Sat 31 Mar, 2007 21:24

Sitter inte den precis under generatorn?

User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Postby Henrik » Sat 07 Apr, 2007 18:27

Var ute o körde 500:an idag igen... Har stått 2 veckor nu.
Den fortsätter o gå som en raket.. det är som att det är 30-50hk mer än vad det var förr när jag körde den för jämnan... framförallt på lägre varv.. där är den allra största skillnaden.
Kan kännas (med betoning på kännas).. som 50-70hk mer i extremfall på riktigt låga varv...svarar på ett HELT annat sätt direkt ..o kanske 30-50hk mer när man drar fullt. Från lite halvtam (där man dock fortfarande åker ifrån T5:or, Aero o Viggen o liknande) till ursinnig går skillnaden känns det som.

Så nu när den går som den ska känns det ju lite sådär o byta nåt...
Får se vart detta bär hän... kör ju dieseln till vardags så fortsätter 500:an o gå som den gör nu de gånger jag kör den på helgerna så känns det rätt onödigt o börja pilla som jag ser det...

Tomgången är helt silkeslen nu oxo.. det var den inte RIKTIGT 100% förut... kunde komma en o annan mindre vibb då o då när den stod på tomgång längre stunder. Det gör det inte nu.

Men jag undrar ändå vad det är som gör detta.. om det är den där luftpumpen snarare än lmm...

Det varierar ju oxo.. o det verkar som att ju mindre jag kör den desto bättre går den :-)

Låter som inbillning kanske.. eftersom jag kör dieseln så mkt nu.. men 500:ans beteende, in i minsta detalj, med eventuella mikroskopiska avvikelser sitter i ryggmärgen på mig så jag kan lova att det inte har med det o göra.

Drar sig ju lite från o byta grejer oxo innan man exakt vet vilken komponent det är som orsakar.. är ju inte billigaste grejerna o byta..
Men finns väl inget annat sätt antar jag?
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Postby Dieselpower » Sat 07 Apr, 2007 18:40

Effektskillnaden kan inte ha med atomosfärstrycket att göra då?

En motor med så pass mycket effekt borde ju påverkas kännbart vid lågt/högt atmosfärstryck... :?

User avatar
Starscream
Guru
Guru
Posts: 6161
Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
Contact:

Re: kabelhärva?

Postby Starscream » Sat 07 Apr, 2007 19:19

Henrik wrote:
MickeH wrote:Hur är skicket på kabelhärvan?
Jag funderar på att göra nåt åt min på 500an.
Om du vågar kan du ju köra lite CRC LMM-cleaner (nåt sånt) på luftmassetråden... Men gör det när bilen har stått långe och är ostartad o kall, så inte tråden är varm!


Ok tack för tipset! Har inte kollat upp den där härvan..

Men ska väl ha in bilen på service i vår efter vinteruppehållet så då ska dom få kolla igenom grejerna lite.
Är dålig själv på sånt där nämligen.

Ska meddela framöver om jag hittar nån lösning.


GUS tyckte väl att hans SL kändes lite slö ibland också och han har ju bytt sin härva.
Får se vad han säger då han provkört.

När jag bytte så känns det som att jag fick mer vrid och det blev ett helt annat "ryck" då den stack iväg vid kickdown.

User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Postby Henrik » Sat 07 Apr, 2007 19:21

Dieselpower is Realpower wrote:Effektskillnaden kan inte ha med atomosfärstrycket att göra då?

En motor med så pass mycket effekt borde ju påverkas kännbart vid lågt/högt atmosfärstryck... :?


Ja dom tankarna har jag oxo haft... för de gånger när det är dimmigt ute.. en morgon tex.. eller kvällen.. då har den oftast gått utav bara satan oxo.. men oftast slöar den till sig lite efter ett tag ändå..
Men exakt sådär som den har gått tidigt på morgonen förr.. gärna när det vart lite disigt.. precis så går den hela tiden nu!

Så jag hittar faktiskt ingen riktig konsekvens i det.. för det har funnits tillfällen när den går som f-n även under helt andra omstädigheter.. som nu oxo tex... för sån här har den varit nu över en längre period.. o den fortsätter på samma sätt även efter 1 timmes körning som idag.
Det har den aldrig gjort förr. Den har alltid slöat till sig mer eller mindre på den tiden helt oavsett väder o annat.

Den tappade aaaningen av gasresponsen vid något lägre varv idag vid ett enda tillfälle.. körde på 4:an.. eller jag fick trycka gasen djupare för o få samma respons (nästan) som jag fick mer direkt på gasen precis innan.. men annars gick den fullt hela tiden.. responsen kom tillbaks direkt igen oxo efter det där enda tillfället. Drog på lite lagom bara så att den växlade ned till 3:an.. varvade till ca 4000 varv.. varefter 4:an gick i igen.. sen var den pigg direkt när jag testade gasresponsen på 4:an igen.
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad

User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Re: kabelhärva?

Postby Henrik » Sat 07 Apr, 2007 19:25

Starscream wrote:
Henrik wrote:
MickeH wrote:Hur är skicket på kabelhärvan?
Jag funderar på att göra nåt åt min på 500an.
Om du vågar kan du ju köra lite CRC LMM-cleaner (nåt sånt) på luftmassetråden... Men gör det när bilen har stått långe och är ostartad o kall, så inte tråden är varm!


Ok tack för tipset! Har inte kollat upp den där härvan..

Men ska väl ha in bilen på service i vår efter vinteruppehållet så då ska dom få kolla igenom grejerna lite.
Är dålig själv på sånt där nämligen.

Ska meddela framöver om jag hittar nån lösning.


GUS tyckte väl att hans SL kändes lite slö ibland också och han har ju bytt sin härva.
Får se vad han säger då han provkört.

När jag bytte så känns det som att jag fick mer vrid och det blev ett helt annat "ryck" då den stack iväg vid kickdown.


Ok.. det är väl kanske så att dom där grejerna inte är helt 100% tipp topp efter 15 år :-).. kanske kan vara lite av varje av de där lmm, luftpump, härva som spelar in sammanlagt oxo...
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad

User avatar
Crillej
Expert
Expert
Posts: 722
Joined: Sun 18 Nov, 2007 17:02
Location: Vimmerby
Contact:

Re: 500E lmm?

Postby Crillej » Tue 25 Dec, 2007 18:49

Tjenare Henrik!
Har du fått nån klarhet i ditt "pigghets-problem"?
Har nämligen samma problem! :-)
Mercedes 500E -91 Bilder --> http://www.garaget.org/?car=74028

gasers
Medlem
Medlem
Posts: 51
Joined: Wed 26 Jul, 2006 00:16

Re: 500E lmm?

Postby gasers » Wed 02 Jan, 2008 13:43

Är detta vanliga fel endast knutet till 124 serien, funderade på om dom som har sl 500 åxå
lider av detta! kan ju vara en liten hjälp på väg i felsökandet om man vet detta?!

User avatar
Crillej
Expert
Expert
Posts: 722
Joined: Sun 18 Nov, 2007 17:02
Location: Vimmerby
Contact:

Re: 500E lmm?

Postby Crillej » Wed 02 Jan, 2008 14:34

Det är väll samma prylar i SL:en!
Mercedes 500E -91 Bilder --> http://www.garaget.org/?car=74028

MickeH
Proffs
Proffs
Posts: 283
Joined: Tue 02 Sep, 2003 21:48
Location: Västervik

Re: 500E lmm?

Postby MickeH » Wed 02 Jan, 2008 19:08

Crillej wrote:Tjenare Henrik!
Har du fått nån klarhet i ditt "pigghets-problem"?
Har nämligen samma problem! :-)


Jag har en begg LMM som du kan få låna för felsökning, jag har bytt på min 500E i höstas.
Jag byggde ju en ny kabelstam oxå först. Fast jag hade inte exakt samma problem som du tror jag...
[ MickeH ] [ 1992 MB300TE ] [ Såld:1992 MB500E ] [ Såld:1990 MB190E ]
Image

User avatar
Crillej
Expert
Expert
Posts: 722
Joined: Sun 18 Nov, 2007 17:02
Location: Vimmerby
Contact:

Re: 500E lmm?

Postby Crillej » Wed 02 Jan, 2008 21:37

Tjenare Micke!
Det vore mkt generöst av dig om jag fick prova din LMM! Är ju inte så långt till V-vik heller, perfekt ju! :-)
Mercedes 500E -91 Bilder --> http://www.garaget.org/?car=74028

gasers
Medlem
Medlem
Posts: 51
Joined: Wed 26 Jul, 2006 00:16

Re: 500E lmm?

Postby gasers » Thu 03 Jan, 2008 10:48

Tjenare!
Har bytt både LMM och kabelstam mm, å har ändå kvar samma problem ni skriver om....
Där av min fråga ang sl modellen.
Allt är ju inte samma på 124 och sl modellen.

User avatar
Plupp
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 329
Joined: Tue 22 May, 2007 10:36
Location: Norrbotten

Re: 500E lmm?

Postby Plupp » Thu 03 Jan, 2008 14:42

Skänk en tanke till tändspolen.

När den blir trött kan den börja betee sig konstigt, bla av temperaturförändringar.
Ge det 3 minuter i hjärnkontoret före ni avfärdar den! :)
"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda." - Albert Einstein

gasers
Medlem
Medlem
Posts: 51
Joined: Wed 26 Jul, 2006 00:16

Re: 500E lmm?

Postby gasers » Fri 04 Jan, 2008 13:39

Hallå.

Jodå jag har tänkt på tändspolarna med, har provat att byta både det å tändmodul!
Har en extra kompl motor jag har provat att ta delar ifrån, men inget har ändrat sig!
felsökning fortsätter.......


Return to “E-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests