Vilka årsmodeller är det som är drabbade av "rutten" kabelhärva? Är det mer än kablarna till själva motorstyrningen och ETA:an som är kass?
Hängde problemen med på W210?
Verkar som att kabelhärvan är slut på min e420 som är en -93B.
Fråga ang kabelhärva W124
Fråga ang kabelhärva W124
E430 W210 Söndagsvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Fråga ang kabelhärva W124
palton wrote:Vilka årsmodeller är det som är drabbade av "rutten" kabelhärva? Är det mer än kablarna till själva motorstyrningen och ETA:an som är kass? Hängde problemen med på W210?
Det var bara motor-kabelhärvan, och inte alla på bilar, bara de som hade kablar gjorda av vissa underleverantörer.
läs mer här: http://mbsca.com/forum/viewtopic.php?t=7593&postdays=0&postorder=asc&start=15
/tower
.
kablarna över motorn (till spridare och MAF) kan köpas som reservdel 6200 kr MB Akalla 2006. Men "samma" lev som org härva enl uppgift. kabel till trottelhus måste man byta själv eller köpa nytt hus Ca 12000 kr.
För en snabb lösning eller av den som inte är (mer än vanligt) händig. Köp ny och byt på 10 minuter.
Vill man lösa det permanent. Köp halogenfri kabel som tål värme t ex på ELFA
Fabr HUBER+SUHNER
typ RADOX® 155
Halogenfri, flexibel kopplingstråd med mycket goda elektriska och mekaniska egenskaper. Mycket brett temperaturområde samt hög tålighet mot oljor, ozon, hydrolys och mekanisk påverkan. Kopplingstråden är svårantändlig, vid brand utvecklas minimalt med rök och inga korrosiva gaser avges.
Lycka till
För en snabb lösning eller av den som inte är (mer än vanligt) händig. Köp ny och byt på 10 minuter.
Vill man lösa det permanent. Köp halogenfri kabel som tål värme t ex på ELFA
Fabr HUBER+SUHNER
typ RADOX® 155
Halogenfri, flexibel kopplingstråd med mycket goda elektriska och mekaniska egenskaper. Mycket brett temperaturområde samt hög tålighet mot oljor, ozon, hydrolys och mekanisk påverkan. Kopplingstråden är svårantändlig, vid brand utvecklas minimalt med rök och inga korrosiva gaser avges.
Lycka till
/sune
SL500-94
SL500-94
- Starscream
- Guru
- Posts: 6161
- Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
- Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
- Contact:
Re: Fråga ang kabelhärva W124
Tower wrote: bara de som hade kablar gjorda av vissa underleverantörer.
läs mer här: http://mbsca.com/forum/viewtopic.php?t=7593&postdays=0&postorder=asc&start=15
/tower
Var har du fått de uppgifterna ifrån?
De uppgifter jag sett från en Amerikansk konsument organisation, säger att all kabelisolering i alla Mercedes mellan vissa produktionsdatum har en isolering som tagits fram för att vara lätt att återvinna.
Tyvärr var kombinationen olja/värme/vibrationer för mycket för de kablar som är placerade runt motorn.
Vad jag kunnat se så verkar det betydligt vanligare i soliga Californien och på de stora motorerna, än i kyliga Sverige och de 4-cylindriga.
Men det finns rapporter om att det förekommit i Tyskland, även på de 4-cylindriga.
Det är ju jätteintressant om det är så att det bara är vissa underleverantörers kablar som drabbas.
Då kanske man kan kolla med MB innan man köper ett visst exemplar som skulle kunna vara drabbat.
En ny kabelstam till en 4-cylindrig är väl inte så dyr, men till V8 modellerna kostar det ju några kronor,,
Var fick du uppgifterna på att det bara var vissa underleverantörers kablar som drabbas?
- Starscream
- Guru
- Posts: 6161
- Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
- Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
- Contact:
Re: Fråga ang kabelhärva W124
Razorback wrote:Det är ju jätteintressant om det är så att det bara är vissa underleverantörers kablar som drabbas.Tower wrote: bara de som hade kablar gjorda av vissa underleverantörer.
läs mer här: http://mbsca.com/forum/viewtopic.php?t=7593&postdays=0&postorder=asc&start=15
/tower
Då kanske man kan kolla med MB innan man köper ett visst exemplar som skulle kunna vara drabbat.
Var fick du uppgifterna på att det bara var vissa underleverantörers kablar som drabbas?
Tja, tyska M-B kontakter. Det fanns tre leverantörer. AEG en av dem, och de är OK. Det sitter en märkning på kablaget under säkringsdosan som du kan kolla. Notera också det jag skrev, att M-B Sverige eventuellt kan göra något i det fall du är drabbad av bekymret.
/tower
.
webb-beskrivning av kabelbyte
Fotografen wrote:Frågar är hur stökiga kontakter det är, annars är det ju bara att klämma ihop nytt?
Finns en rätt bra beskrivning här, på webb Mercedesshop:
http://www.mercedesshop.com/Wikka/M104WireHarness
/tower
.
- Starscream
- Guru
- Posts: 6161
- Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
- Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
- Contact:
Re: Fråga ang kabelhärva W124
Tower wrote:Razorback wrote:Det är ju jätteintressant om det är så att det bara är vissa underleverantörers kablar som drabbas.Tower wrote: bara de som hade kablar gjorda av vissa underleverantörer.
läs mer här: http://mbsca.com/forum/viewtopic.php?t=7593&postdays=0&postorder=asc&start=15
/tower
Då kanske man kan kolla med MB innan man köper ett visst exemplar som skulle kunna vara drabbat.
Var fick du uppgifterna på att det bara var vissa underleverantörers kablar som drabbas?
Tja, tyska M-B kontakter. Det fanns tre leverantörer. AEG en av dem, och de är OK. Det sitter en märkning på kablaget under säkringsdosan som du kan kolla. Notera också det jag skrev, att M-B Sverige eventuellt kan göra något i det fall du är drabbad av bekymret.
/tower
.
Pratade med dem om detta, de jag pratade med visste inte ens om det .. vilket naturligtvis är lögn.
Finns väl 2st jag vet om på forumet som gjort sina egna egna kablage.
Själv tyckte jag det kändes bra att ha ett nytt orginal med garantier o allt så jag slantade upp för mitt.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests