Svår startad Diesel!

Här diskuterar vi E-klass modellerna.
User avatar
Mike71
Prospect
Prospect
Posts: 32
Joined: Sat 11 Feb, 2006 13:24
Location: Östhammar
Contact:

Svår startad Diesel!

Postby Mike71 » Sat 08 Sep, 2007 17:16

Hej, Har en 270 cdi -02 (w210) som är svår startad varm..ibland går den inte alls igång, då får jag vänta lite så att motorn blir svalare..
Kall startar den ganska bra.
Vad kan det va, någon som vet..
Riktiga män luktar Diesel!

C 220 cdi - 08
C 190 2.3 -89

nh mb
Prospect
Prospect
Posts: 40
Joined: Tue 07 Aug, 2007 00:21

Postby nh mb » Sat 08 Sep, 2007 20:32

hur långt har den gått ?
är det inte radpump om inte så det stämmer med när cheva diesel pumparna börjar ge upp
kall startar dom och går bra
varm så börjar det med att krongla oftare sen är det renovering av pump som gäller
Nuvarande bilar
250td-93
Jeep cherokee LTD 90 2st

Tidigare MB bilar
220se-62
250s-65
280se-68
220d-72
220d-74
240d-?
280 Ambulans-75
240d-78

User avatar
Mike71
Prospect
Prospect
Posts: 32
Joined: Sat 11 Feb, 2006 13:24
Location: Östhammar
Contact:

Postby Mike71 » Sat 08 Sep, 2007 21:20

den har gått 34000 mil
Riktiga män luktar Diesel!

C 220 cdi - 08
C 190 2.3 -89

User avatar
SlimJim
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 104
Joined: Sat 18 Nov, 2006 20:51
Location: Kristianstad

Postby SlimJim » Sat 08 Sep, 2007 23:58

Kan kanske vara nåt med glödreläet, farsans Skoda är likadan , omöjlig när den är varm och har stått en liten stund men tar direkt när den är kall.
Jag kopplade bort tempgivaren på temostathuset och testade starta när den var riktigt varm och hade stått så länge som den skulle för att vara omöjlig att starta, och den small igång direkt.
Detta var bara för att glödningen lurades att tro att motorn är kall och då glöder=startar fint.
Kom fram till att glödreläet ska glöda även när bilen är varm, dock inte lika länge och det verkar vara ett stort problem för många VW Audi Skoda dieselar vad jag läst på olika forum.
Kanske är nåt liknande på din att den inte glöder när den är lite varm.
Follow the star

Kobelco
Expert
Expert
Posts: 763
Joined: Mon 09 Aug, 2004 14:56
Location: Skellefte
Contact:

Postby Kobelco » Sun 09 Sep, 2007 19:51

Nu är det ju en cdi commonrail diesel injection motor vi pratar om alltså gemensamt rör till alla spridare alltså ingen radpump. och jag tror inte den behöver glödas varm det behövs då varken på min w 123 300dt eller på en w210 320cdi kändes otroligt att det är olika på 270 och 320 man vrider bara på nyckeln direkt. chevorna vet jag då inte vad dom har för pump men det är väl antingen rad eller cirkelpump inte som på en cdi iaf det kan ju vara pumpen som är dålig ändå visserligen men jag skulle gissa på nåt elfel. Får du några felmeddelanden
Jonas -85
600 sel w140
300d turbo 5vxl w123 (bruksbil)
200 med 300dt w123 (plogbil)
220d med 300d 5vxl w115
toyota celica gt4 (isbil)
mazda323 gtx Nat spec (isbil)
saab v4 4wd (fd isbil utan motor)
240d w123 (reservdelsbil)
BMW 325i (isbil)
Yamaha RS Vector
crosskart 65 hk

User avatar
Mike71
Prospect
Prospect
Posts: 32
Joined: Sat 11 Feb, 2006 13:24
Location: Östhammar
Contact:

Postby Mike71 » Mon 10 Sep, 2007 10:02

nope, inga fel meddelanden.. :roll:
Jag misstänker att det kan va något med temp givaren eller nått..
Någon som vet en billig mersa verkstad i Stockholm eller Uppsala?
Riktiga män luktar Diesel!

C 220 cdi - 08
C 190 2.3 -89

Bearcat
Wannabe
Wannabe
Posts: 8
Joined: Tue 14 Nov, 2006 11:19

Postby Bearcat » Mon 10 Sep, 2007 16:25

Är den varm så ska den starta direkt oavsett glödning eller inte. Är det över cirka +5 grader så ska den också starta utan nån som helst glödning. Pumpen/elektroniken till denna känns som en bra felsökarstart? prova att byta till reservnyckeln och se om något ändrar sig. (kodsystemet?)
______________________________________
Haft:
MB 280SE -79 (Första bilen)
MB 250 -78
MB 350SE -77?
MB 560SE -89 (Fd. belgiska ambassadbilen, skottsäker)
MB 300D -81
MB E200 Classic manuell -97
*
Nu: MB 300D LANG -82
Jaguar XJR -96
BMW 740iA -96
Ford Mondeo 1,8TD -99
Volvo 760 GLE -90

udd89
Wannabe
Wannabe
Posts: 9
Joined: Sun 05 Jun, 2011 14:15

Re: Svår startad Diesel!

Postby udd89 » Thu 15 Nov, 2012 20:30

Den tappar inte soppan då (dåliga o-ringar)


Return to “E-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests