Byte av spridartätningar-CDI

Här diskuterar vi E-klass modellerna.
jojje
Prospect
Prospect
Posts: 34
Joined: Sat 25 Aug, 2007 22:08
Location: Skellefteå

Byte av spridartätningar-CDI

Postby jojje » Tue 13 Nov, 2007 23:22

Finns det någon på detta fantastiska forum som kan komma med några tips och knep hur man får loss spridare som har koksat fast? Vad bör man tänka på? Man vill ju till varje pris försöka få loss dom hela med tanke på styckepriset!!Efter att med stor glädje ha plöjt igenom hela E-klassens forum så ser man direkt att det ganska många av er som verkligen vet vad ni pratar om-NI ÄR GULD VÄRDA !!!!!

pwr
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Sun 15 Jul, 2007 16:42
Location: Karlstad
Contact:

Re: Byte av spridartätningar-CDI

Postby pwr » Wed 14 Nov, 2007 17:59

varmkör för kung och fosterland... och dra :roll:

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Byte av spridartätningar-CDI

Postby Mercafreaket » Wed 14 Nov, 2007 18:29

använd ingen vanlig u-ringsnyckel, ta hellre en bromsnippelnyckel (runda änden på en uringsnyckel med en bortkapad sexkant och förstärkt)
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
/////AMG
Expert
Expert
Posts: 653
Joined: Fri 20 Feb, 2004 18:16
Location: Västernorrland

Re: Byte av spridartätningar-CDI

Postby /////AMG » Wed 14 Nov, 2007 18:37

Samma som ovanför - varmkör ordentligt, riktigt genomvarm.

Sen är det "bara" att mejsla, skrapa bort kokset.
Man kan ta en polygrip o försöka vrida spridaren fram-o-tillbaka.

OBS, bryt ej mot ventilkåpan, den är ganska svag just där man skulle vilja bryta :wink:

Har inte hittat något fungerande medel för att lösa upp geggan med.
/////AMG -77
2005 - C55 /////AMG S203 SÅLD
2001 - E55T 4-Matic /////AMG S210
2000 - C43- 5,4L /////AMG S202
1995 - C36 /////AMG W202 - SÅLD :-( -Skrotad :-( -Står på Museum i Kramfors :-)
2005 - Aeon Cobra 220 - fyrhjuling.

mgyl
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 90
Joined: Sun 10 Oct, 2004 10:36

Re: Byte av spridartätningar-CDI

Postby mgyl » Sun 18 Nov, 2007 11:17

Letade själv efter något medel för att lösa upp kokset men utan framgång, fick till slut offra spridaren och gjorde ett verktyg med en 2,2tons hydrauldomkraft men inte ens den orkade dra upp spridaren.

Det slutade med att jag svetsade fast ett 1.5meter långt plattjärn och då äntligen släppte eländet och nu skulle jag då aldrig åka omkring med plastkåpan som döljer hela motorn!

jojje
Prospect
Prospect
Posts: 34
Joined: Sat 25 Aug, 2007 22:08
Location: Skellefteå

Re: Byte av spridartätningar-CDI

Postby jojje » Sun 18 Nov, 2007 21:36

Tack ska ni ha för tipsen. Kommande helg ska jag göra ett försök, man får väl byta tätningar på dom (eller den som man får loss) sen är det bara att lämna in på verkstan och hoppas att dom lyckas med glidhammaren.Annars blir det inte kul (6x flera tusen + arbete=jättemånga tusen !!) Hur många mil brukar man köra innan byte, för att inte riskera att nån börjar läcka igen med allt vad det innebär?

mgyl
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 90
Joined: Sun 10 Oct, 2004 10:36

Re: Byte av spridartätningar-CDI

Postby mgyl » Mon 19 Nov, 2007 15:14

Det brukar synas tydligt vilka som koksat, så förhoppningsvis har inte alla koksat fast!

Miltal vet jag inte men om man kör utan kåpa så ser man ju tydligt om det börjat läcka om man gör en inspektion varje gång man lyfter på huven, det brukar även höras ett tydligt kvitter från motorn när läckaget har börjat, då gäller det att byta så fort som möjligt för det dröjer inte länge förrän dom sitter ordentligt fast!

JohanP
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Mon 13 Feb, 2006 17:28
Location: Skurup

Re: Byte av spridartätningar-CDI

Postby JohanP » Mon 19 Nov, 2007 15:58

Stämmer in i tidigare svar, det måste vara varmt. Så varmkör till max!
Jag fick gå på bytet på en utan att kunna varmköra, lyckades värma spridaren och området runt omkring med gassvets. Men jag fick gå väldigt försiktigt fram och skydda plastdetaljer. Otroligt nog så överlevde spridaren denna brutala behandling!
Spridaren verkar tåla en del tuffa tag MEN var väldigt försiktig med skruven som håller spridaren, kokset verkar som Locktite på denna. Och jag kan lova det är inte skoj när den går av en bit ner i toppen.
Lycka till

jojje
Prospect
Prospect
Posts: 34
Joined: Sat 25 Aug, 2007 22:08
Location: Skellefteå

Re: Byte av spridartätningar-CDI

Postby jojje » Tue 20 Nov, 2007 22:40

JohanP wrote:Stämmer in i tidigare svar, det måste vara varmt. Så varmkör till max!
Jag fick gå på bytet på en utan att kunna varmköra, lyckades värma spridaren och området runt omkring med gassvets. Men jag fick gå väldigt försiktigt fram och skydda plastdetaljer. Otroligt nog så överlevde spridaren denna brutala behandling!
Spridaren verkar tåla en del tuffa tag MEN var väldigt försiktig med skruven som håller spridaren, kokset verkar som Locktite på denna. Och jag kan lova det är inte skoj när den går av en bit ner i toppen.
Lycka till

Vet du om skruven till överfallet brukar gå av just när man lossar den eller skär den fast efter nått varv?

JohanP
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Mon 13 Feb, 2006 17:28
Location: Skurup

Re: Byte av spridartätningar-CDI

Postby JohanP » Wed 21 Nov, 2007 15:23

I mitt fall så satt skruven fast och gick av direkt. Kokset rinner ner runt skruven och vad jag vet idag så finns bara lösningen med varmkörning. Kanske det finns något medel på marknaden som skulle kunna lösa upp kokset utan värme. :?:

diesel59
Wannabe
Wannabe
Posts: 3
Joined: Mon 10 Sep, 2007 09:34

Re: Byte av spridartätningar-CDI

Postby diesel59 » Sun 02 Dec, 2007 13:29

varmkör . häll olja runt spridarna, släpp fästbultarna,gasa som f-n,sätena kan behöva fräsas,det finns öd tätbrickor i två steg.

jojje
Prospect
Prospect
Posts: 34
Joined: Sat 25 Aug, 2007 22:08
Location: Skellefteå

Re: Byte av spridartätningar-CDI

Postby jojje » Tue 25 Dec, 2007 17:01

Tänkte bara (sent om sider) berätta om tätningsbytet.Jag måste erkänna att jag trots alla era fina tips fegade ur och lämnade in bilen på El & Diesel här i Skellefteå.Summan för byte av 2 tätningar, (fastkoksade spridare),fräsning av säten samt nya överfall med bultar blev 2032:- Ganska överkomligt trots allt tycker jag med tanke på att dom även bytte termostat (egen som jag hade med).

diesel59
Wannabe
Wannabe
Posts: 3
Joined: Mon 10 Sep, 2007 09:34

Re: Byte av spridartätningar-CDI

Postby diesel59 » Tue 01 Feb, 2011 09:58

Häll på bromsvätska det löser kokset.

User avatar
Nisse O
Expert
Expert
Posts: 504
Joined: Fri 18 Jun, 2004 20:24
Location: Västkusten

Re: Byte av spridartätningar-CDI

Postby Nisse O » Wed 06 Apr, 2011 00:16

Jag kom fram till att T-röd löste kokset väldigt effektivt.
Nisse
2018- E 350 CDI -14 Image (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 Image (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85


Return to “E-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests