Byte av spridartätningar-CDI
Byte av spridartätningar-CDI
Finns det någon på detta fantastiska forum som kan komma med några tips och knep hur man får loss spridare som har koksat fast? Vad bör man tänka på? Man vill ju till varje pris försöka få loss dom hela med tanke på styckepriset!!Efter att med stor glädje ha plöjt igenom hela E-klassens forum så ser man direkt att det ganska många av er som verkligen vet vad ni pratar om-NI ÄR GULD VÄRDA !!!!!
Re: Byte av spridartätningar-CDI
varmkör för kung och fosterland... och dra
E220 CDI -00
http://www.garaget.org/?car=55878
http://www.garaget.org/?car=55878
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Byte av spridartätningar-CDI
använd ingen vanlig u-ringsnyckel, ta hellre en bromsnippelnyckel (runda änden på en uringsnyckel med en bortkapad sexkant och förstärkt)
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Byte av spridartätningar-CDI
Samma som ovanför - varmkör ordentligt, riktigt genomvarm.
Sen är det "bara" att mejsla, skrapa bort kokset.
Man kan ta en polygrip o försöka vrida spridaren fram-o-tillbaka.
OBS, bryt ej mot ventilkåpan, den är ganska svag just där man skulle vilja bryta
Har inte hittat något fungerande medel för att lösa upp geggan med.
Sen är det "bara" att mejsla, skrapa bort kokset.
Man kan ta en polygrip o försöka vrida spridaren fram-o-tillbaka.
OBS, bryt ej mot ventilkåpan, den är ganska svag just där man skulle vilja bryta
Har inte hittat något fungerande medel för att lösa upp geggan med.
/////AMG -77
2005 - C55 /////AMG S203 SÅLD
2001 - E55T 4-Matic /////AMG S210
2000 - C43- 5,4L /////AMG S202
1995 - C36 /////AMG W202 - SÅLD -Skrotad -Står på Museum i Kramfors
2005 - Aeon Cobra 220 - fyrhjuling.
2005 - C55 /////AMG S203 SÅLD
2001 - E55T 4-Matic /////AMG S210
2000 - C43- 5,4L /////AMG S202
1995 - C36 /////AMG W202 - SÅLD -Skrotad -Står på Museum i Kramfors
2005 - Aeon Cobra 220 - fyrhjuling.
Re: Byte av spridartätningar-CDI
Letade själv efter något medel för att lösa upp kokset men utan framgång, fick till slut offra spridaren och gjorde ett verktyg med en 2,2tons hydrauldomkraft men inte ens den orkade dra upp spridaren.
Det slutade med att jag svetsade fast ett 1.5meter långt plattjärn och då äntligen släppte eländet och nu skulle jag då aldrig åka omkring med plastkåpan som döljer hela motorn!
Det slutade med att jag svetsade fast ett 1.5meter långt plattjärn och då äntligen släppte eländet och nu skulle jag då aldrig åka omkring med plastkåpan som döljer hela motorn!
Re: Byte av spridartätningar-CDI
Tack ska ni ha för tipsen. Kommande helg ska jag göra ett försök, man får väl byta tätningar på dom (eller den som man får loss) sen är det bara att lämna in på verkstan och hoppas att dom lyckas med glidhammaren.Annars blir det inte kul (6x flera tusen + arbete=jättemånga tusen !!) Hur många mil brukar man köra innan byte, för att inte riskera att nån börjar läcka igen med allt vad det innebär?
Re: Byte av spridartätningar-CDI
Det brukar synas tydligt vilka som koksat, så förhoppningsvis har inte alla koksat fast!
Miltal vet jag inte men om man kör utan kåpa så ser man ju tydligt om det börjat läcka om man gör en inspektion varje gång man lyfter på huven, det brukar även höras ett tydligt kvitter från motorn när läckaget har börjat, då gäller det att byta så fort som möjligt för det dröjer inte länge förrän dom sitter ordentligt fast!
Miltal vet jag inte men om man kör utan kåpa så ser man ju tydligt om det börjat läcka om man gör en inspektion varje gång man lyfter på huven, det brukar även höras ett tydligt kvitter från motorn när läckaget har börjat, då gäller det att byta så fort som möjligt för det dröjer inte länge förrän dom sitter ordentligt fast!
Re: Byte av spridartätningar-CDI
Stämmer in i tidigare svar, det måste vara varmt. Så varmkör till max!
Jag fick gå på bytet på en utan att kunna varmköra, lyckades värma spridaren och området runt omkring med gassvets. Men jag fick gå väldigt försiktigt fram och skydda plastdetaljer. Otroligt nog så överlevde spridaren denna brutala behandling!
Spridaren verkar tåla en del tuffa tag MEN var väldigt försiktig med skruven som håller spridaren, kokset verkar som Locktite på denna. Och jag kan lova det är inte skoj när den går av en bit ner i toppen.
Lycka till
Jag fick gå på bytet på en utan att kunna varmköra, lyckades värma spridaren och området runt omkring med gassvets. Men jag fick gå väldigt försiktigt fram och skydda plastdetaljer. Otroligt nog så överlevde spridaren denna brutala behandling!
Spridaren verkar tåla en del tuffa tag MEN var väldigt försiktig med skruven som håller spridaren, kokset verkar som Locktite på denna. Och jag kan lova det är inte skoj när den går av en bit ner i toppen.
Lycka till
Re: Byte av spridartätningar-CDI
JohanP wrote:Stämmer in i tidigare svar, det måste vara varmt. Så varmkör till max!
Jag fick gå på bytet på en utan att kunna varmköra, lyckades värma spridaren och området runt omkring med gassvets. Men jag fick gå väldigt försiktigt fram och skydda plastdetaljer. Otroligt nog så överlevde spridaren denna brutala behandling!
Spridaren verkar tåla en del tuffa tag MEN var väldigt försiktig med skruven som håller spridaren, kokset verkar som Locktite på denna. Och jag kan lova det är inte skoj när den går av en bit ner i toppen.
Lycka till
Vet du om skruven till överfallet brukar gå av just när man lossar den eller skär den fast efter nått varv?
Re: Byte av spridartätningar-CDI
I mitt fall så satt skruven fast och gick av direkt. Kokset rinner ner runt skruven och vad jag vet idag så finns bara lösningen med varmkörning. Kanske det finns något medel på marknaden som skulle kunna lösa upp kokset utan värme.
Re: Byte av spridartätningar-CDI
varmkör . häll olja runt spridarna, släpp fästbultarna,gasa som f-n,sätena kan behöva fräsas,det finns öd tätbrickor i två steg.
Re: Byte av spridartätningar-CDI
Tänkte bara (sent om sider) berätta om tätningsbytet.Jag måste erkänna att jag trots alla era fina tips fegade ur och lämnade in bilen på El & Diesel här i Skellefteå.Summan för byte av 2 tätningar, (fastkoksade spridare),fräsning av säten samt nya överfall med bultar blev 2032:- Ganska överkomligt trots allt tycker jag med tanke på att dom även bytte termostat (egen som jag hade med).
Re: Byte av spridartätningar-CDI
Häll på bromsvätska det löser kokset.
Re: Byte av spridartätningar-CDI
Jag kom fram till att T-röd löste kokset väldigt effektivt.
Nisse
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 6 guests