Diesel startar inte..

Här diskuterar vi E-klass modellerna.
User avatar
endor
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 134
Joined: Mon 09 Jul, 2007 08:50
Location: Kronoberg

Diesel startar inte..

Postby endor » Mon 29 Dec, 2008 15:40

Hepp!

Tänkte kolla med alla erfarna medlemmar om det är nån som känner igen mitt problem på min E250TD (W124) -96

Nu är det andra gången detta händer.
Vädret vid båda tillfällen har varit -2 till -5 grader. Motorn går runt men den "tänder" inte.
Glödstiften verkar inte vara något problem med, har bytt för 6 månader sedan.

Förra gången fick jag igång bilen efter att ha kopplat in motorvärmaren och kört med varmluft mot bränslefilter och dom regionerna uppe vid motorn.
Efter MYCKET stånkande med startmotorn (vilket inte kändes helt lyckat) hackade den igång. Fick starthjälp med grannens peugeot.

Nu är den precis likadan igen..
Tankmätaren lyser p.g.a. dags att tanka.
Glömde hälla i K-Sprit (för diesel) denna tanken.
Bilen står i svagt motlut.

Ska jag koppla in motorvärmare och vänta ett par tre timmar och försöka igen?
Kan detta bero på vatten som frusit i bränslesystemet?
Real men don't eat sushi..

User avatar
kringlan
Expert
Expert
Posts: 673
Joined: Sat 08 Dec, 2007 16:59
Location: Härnösand

Re: Diesel startar inte..

Postby kringlan » Mon 29 Dec, 2008 17:08

Det kan ju vara så enkelt som soppatorsk :-( mätaren kanske inte är helt exakt & när du dessutom står i motlut så kan ju även det påverka.
// Kringlan
"Vi pröve fäl"

User avatar
endor
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 134
Joined: Mon 09 Jul, 2007 08:50
Location: Kronoberg

Re: Diesel startar inte..

Postby endor » Mon 29 Dec, 2008 17:31

Huvva, det får vi hoppas att det inte är. :(
man ser att det är bränsle i dom genomskinliga slangarna och inga luftbubblor.

Har puttat bilen till plan mark nu, fortsätter med värmaren.
Tankalampan har precis börjat lysa så det borde vara ett 10-tal liter kvar.
Har inte varit något problem med mätaren innan, har kört med tänd lampa ett par gånger.

Håller på att försöka tömma garaget för att få in den i värmen.
Två och en halv pall pellets kvar, och en del annat bös.. tror att jag deckar innan jag fått in bilen där. ;)
Real men don't eat sushi..

vazman 67
Expert
Expert
Posts: 425
Joined: Sun 10 Jul, 2005 12:53
Location: Norrbotten

Re: Diesel startar inte..

Postby vazman 67 » Mon 29 Dec, 2008 18:11

Sätt dig i bilen,slå på innerbelysningen. Vrid på tändningen i glödläge,syns ganska tydligt om belysningen mattas,d.v.s den glöder. Råkade ut för ett likadant fel,det var glödrelät som spökade.
"Glödningslampan" funkade som vanligt men den glödde inte.

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Diesel startar inte..

Postby Kjell Niklasson » Mon 29 Dec, 2008 21:00

vazman 67 wrote:Sätt dig i bilen,slå på innerbelysningen. Vrid på tändningen i glödläge,syns ganska tydligt om belysningen mattas,d.v.s den glöder. Råkade ut för ett likadant fel,det var glödrelät som spökade.
"Glödningslampan" funkade som vanligt men den glödde inte.


Det är ingen dum ide att testa så att den glödar. Ett annat tips är att låta den glöda fullt ut. När glödningslampan slocknar slutar den inte glöda, utan den fortsätter att glöda 20-30 sek till, trots släckt glödlampa. Det hörs ett tydligt klickande ifrån motorrummet/glödrelät när relät slår av, det bör även synas på att tex innerbelysningen blir starkare igen.

/ Kjell

Biörn Bladh
Guru
Guru
Posts: 4038
Joined: Sun 25 Apr, 2004 09:31
Location: Ösmo

Re: Diesel startar inte..

Postby Biörn Bladh » Mon 29 Dec, 2008 21:06

Är väl bara känna om det är varm på ingången till stiften..? :?
220D -77 w123 34200 mil såld 1997 (Gul)
300D -82 w123 36600 mil krockad av kärringen numera reservdelsbil. (Helelfenben)
300SD -87 w126 35100 mil sommarbilen (Pärlemogråmetallic)
240TD -83 w123 54000 mil (Helelfenben). Avställd. Har fått Pension.
240D -82 w123 42000 mil vinterbilen (Vit). Tyvärr såld nu. Exporterad till Marocko.
Nissan Serena Cargo -98 21500 mil. Nya Arbetsredskapet (vit) Rejält sliten efter tjänst hos skogshuggar firma.
Alfa 75 "Grym" banpreppad men inte lättad, det kommer....He Den heter: Gulöra.
Alfa 155 TD 2,5 -97 Unik bil med sportsetupen, ytterst sällsynt...he!

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Diesel startar inte..

Postby Kjell Niklasson » Mon 29 Dec, 2008 21:14

Biörn Bladh wrote:Är väl bara känna om det är varm på ingången till stiften..? :?


Det är aningen svårare att komma åt stiften på 124 dieseln än vad det är på dom äldre.

/ Kjell

trucker164

Re: Diesel startar inte..

Postby trucker164 » Tue 30 Dec, 2008 01:38

Jag har ett problem som jag varit med om hos ett flertal kunder som köpt billiga dieselfilter(ej original) att dom blir otäta vid några graders kyla och bara hos bilar och lastbilar med spinnon filter. Om man senare demonterar filterna och kollar så krymper o-ringen som tätar när det blir kallgrader(låter som en historia men är dagens sanning) medans dom har samma diameter om dom är varm. Sedan en fråga: varför hälla i k-sprit som i sig själv innehåller vatten för att ta bort vatten. Nej det skall vara riktig sprit 99.5% om man skall lösa vatten som frusit.

User avatar
endor
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 134
Joined: Mon 09 Jul, 2007 08:50
Location: Kronoberg

Re: Diesel startar inte..

Postby endor » Tue 30 Dec, 2008 11:18

Nu har jag stånkat igång bilen och åkt o tankat.. Glödningen verkar funka eftersom innerbelysningen blir svagare när jag drar på tändningen i glödläge.

Jag bytte dieselfilter i somras till ett från mekonomen.
Låter som en tänkbar förklaring eftersom bilen gick fint förra vintern.
Ska jag köpa ett filter på mercedes istället.. Ngn som vet vad det kostar?

Jag har sett att det var aningen fuktigt runt spridarna(?)
Det luktade diesel om det som var där.
Finns där packningar eller nåt som kan vara otätt?
Real men don't eat sushi..

vazman 67
Expert
Expert
Posts: 425
Joined: Sun 10 Jul, 2005 12:53
Location: Norrbotten

Re: Diesel startar inte..

Postby vazman 67 » Tue 30 Dec, 2008 14:05

Det som grisar runt spridarna är antagligen returslangarna,brukar få bytas typ varje år. Bara rycka loss och klippa dom nya i rätt längd och trycka dit.

Filter är inte så dyrt,runt hundringen kanske.Mekonomen borde ju inte sälja nåt lågbudget tycker man. Kolla och byt lilla förfiltret som sitter nedanför/bredvid dieselpumpen,kika ner så ser du det. Kan ju vara igensatt. OM det sitter nåt,sett en del bilar utan.

User avatar
endor
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 134
Joined: Mon 09 Jul, 2007 08:50
Location: Kronoberg

Re: Diesel startar inte..

Postby endor » Sun 02 Aug, 2009 12:39

Nu har den börjat strula förbaskat mkt igen..
Nu är det ju inte speciellt kallt ute kan man säga, fortfarande mest problem i motlut - men även när den står plant, tanken är lite mer än halvfull.
Ofta stora problem när bilen stått en dag + natt.

Har man tur så kan man stånka igång den utan starthjälp.

Det är lite halvfuktigt ovanpå dieselpumpen..
Förfiltret är helt rent.

Har tidigare haft problem med olje och vattenläckage från toppen.
Efter rengöring av vattensystem samt kylartätning i motorn. En flaska packningstätning i oljan så läcker den inte, kan ju vara större problem med toppackningen inne i motorn men den drar varken vatten eller olja eller blandar.

Förbaskat jobbigt :-(

Någon som har nån idé..
Real men don't eat sushi..

sweroll
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 320
Joined: Tue 22 Jan, 2008 20:00
Location: Siljansnäs Dalarna

Re: Diesel startar inte..

Postby sweroll » Thu 13 Aug, 2009 21:22

Har haft problem tidigare med att det lilla djävulsfiltret (förfilter eller sil) som sitter på ovansidan av filterhållaren dragit tjyvluft, ett elände innan jag hittade det, packningen på den rackaren måtte vara från japan eller nåt, har haft samma problem flera gånger (köper dem original).
Testa att ta ur det och smeta in packningen med fett eller liknande så det blir tätt (kan även vara läge att bocka till gaffeln som håller fast filtret så den trycker åt bättre), funkar inte det så är det bara att söka vidare.
Present:
E 280t cdi 4-matic -07
190dc safari -65
C320 4-matic -06

Past:
200-66
E 250td -94
200dc -67
300td -80
300d -77
240d -80
190e -84
230e sedemera 240d -78
220d -76
300d -85 (w124)
250td -86
300td -87
300d 4matic -88
+ nåt 20 - 30 tal italianos, svennar, britter och jänkare och nån enstaka ointressant tysk. Våga vägra japan!

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Diesel startar inte..

Postby Fotografen » Thu 13 Aug, 2009 21:29

Verkar som om du har ett litet läckage nånstans så att den "tappar bränslet". Kolla alla anslutningar och slangar, min 250 hade även en bränsleförvärmare långt ner på blocket bakom insprutningspumpen med mycket slangar och jox men det var en -88, inte säkert den sitter på din.

User avatar
endor
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 134
Joined: Mon 09 Jul, 2007 08:50
Location: Kronoberg

Re: Diesel startar inte..

Postby endor » Fri 14 Aug, 2009 12:37

Med tanke på att det är en femcm pöl under motorn med diesel när jag kommer ut på morgonen så känns det ganska nära till hands att nåt läcker och drar in luft.. Ska lämna iväg den till mekaren på tisdag för att kolla upp, får hoppas att det inte är nåt allvarligt.
Real men don't eat sushi..

mbhuset
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Sat 29 Apr, 2006 15:00
Location: Ullånger
Contact:

Re: Diesel startar inte..

Postby mbhuset » Mon 17 Aug, 2009 10:05

Provat att byta o-ringarna på spridarrörsanslutningen på pumpen? Ganska vanligt problem då bilen inte startar efter att ha stått i motlut. Prova gärna med att ställa bilen i medlut och med full tank, då brukar den starta även efter ett dygn.

Byt även kopparbrickoran på anslutningarna i själva pumen samtidigt när anslutningarna skruvas ut. Kopparbrickor härdar när de blir deformerade och tätar alltså sämre när de återanvänds.

MB-HUSET


Return to “E-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests