ställa på konstig dieselpump HJÄLP!!!!!!

Här diskuterar vi E-klass modellerna.
22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

ställa på konstig dieselpump HJÄLP!!!!!!

Postby 22,0:1 » Sun 04 Jan, 2009 21:13

bilen är en w124 250d-88,med STT-kit som e monterat -89 av auktoiserad stt-verkstad..
tänkte nu ställa på pumpen lite extra,men den ser annorlunda ut,med ELR längst ner i vänstra hörnet på gaveln,alltså inte som det brukar se ut med ett plåtlock med 6st m6 skruv,,innanför denna ELR-klump ser man bara skruven som liknar den på en vanlig pump bult/skruv/insex till maxvarv(rpm),INGET annat...vad göra!?
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: ställa på konstig dieselpump HJÄLP!!!!!!

Postby Kjell Niklasson » Sun 04 Jan, 2009 21:20

Det är ingen ELR (tomgångsstyrning) magnet om den sitter längst ner i yttre hörnet. Den magneten är till för något som kallas ARA (ryckutjämning). Jag har inte kollat så noga på en sådan pump, men jag tror att den magneten trycker på just den skruven man skall justera på. Så det bör se lite annorlunda ut innan för magneten på en sådan pump. MEn det borde fortfarande gå att justera.

/ Kjell

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: ställa på konstig dieselpump HJÄLP!!!!!!

Postby 22,0:1 » Sun 04 Jan, 2009 21:24

Kjell Niklasson wrote:Det är ingen ELR (tomgångsstyrning) magnet om den sitter längst ner i yttre hörnet. Den magneten är till för något som kallas ARA (ryckutjämning). Jag har inte kollat så noga på en sådan pump, men jag tror att den magneten trycker på just den skruven man skall justera på. Så det bör se lite annorlunda ut innan för magneten på en sådan pump. MEn det borde fortfarande gå att justera.

/ Kjell


kollade lite till nu och den som ARA trycker på går att justera,men håller man inte inne själva kn appen så rusar motorn,var ska jag justera ner tomgången?
Last edited by 22,0:1 on Sun 04 Jan, 2009 23:17, edited 1 time in total.
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: ställa på konstig dieselpump HJÄLP!!!!!!

Postby 22,0:1 » Sun 04 Jan, 2009 23:16

summarum: det satt en kontramutter(22mm) sen kunde man vrida den utåt,tog 3/4 varv,märkte ganska stor skillnad på effekt,men däremot tomgången märktes ingen skillnad alls,sköter ARA den eller??
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: ställa på konstig dieselpump HJÄLP!!!!!!

Postby Fotografen » Sun 04 Jan, 2009 23:29

ARA, anti-ryck-nånting på tyska, sitter på manuellt växlade 250 åtminståne för att bilen inte ska kännas så "traktorlik" att köra vid växling. Styrs av en varvtalsgivare på svepet samt en kontrollbox bakom batteriet, därifrån kommer även signalen till varvräknaren.
Vet ej om det sitter på 200 och 300 också.
Tomgången styrs mekaniskt i pumpen som vanligt.

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: ställa på konstig dieselpump HJÄLP!!!!!!

Postby 22,0:1 » Sun 04 Jan, 2009 23:58

traktorlik???????

men andra pumpar jag ställt på har ju ökat i tomgång men inte denna varför?
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

j3sp3r_
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 171
Joined: Sat 28 Mar, 2009 12:47

Re: ställa på konstig dieselpump HJÄLP!!!!!!

Postby j3sp3r_ » Fri 19 Jul, 2013 06:26

Har också denna pump med dubbla magneter på en 250dt automat, men pumpen är utbytt. Plockat lös gaveln och funderar på om man inte bara kan svarva ett plant lock ist för magneten? Tänkte så den inte trycker in axeln man ställer upp den på "4". Så borde det inte ändras något när man bultar tillbaka locket. Någon som har några tankar om det?:) snabba svar uppskattas!


Return to “E-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests