bilen är en w124 250d-88,med STT-kit som e monterat -89 av auktoiserad stt-verkstad..
tänkte nu ställa på pumpen lite extra,men den ser annorlunda ut,med ELR längst ner i vänstra hörnet på gaveln,alltså inte som det brukar se ut med ett plåtlock med 6st m6 skruv,,innanför denna ELR-klump ser man bara skruven som liknar den på en vanlig pump bult/skruv/insex till maxvarv(rpm),INGET annat...vad göra!?
ställa på konstig dieselpump HJÄLP!!!!!!
ställa på konstig dieselpump HJÄLP!!!!!!
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: ställa på konstig dieselpump HJÄLP!!!!!!
Det är ingen ELR (tomgångsstyrning) magnet om den sitter längst ner i yttre hörnet. Den magneten är till för något som kallas ARA (ryckutjämning). Jag har inte kollat så noga på en sådan pump, men jag tror att den magneten trycker på just den skruven man skall justera på. Så det bör se lite annorlunda ut innan för magneten på en sådan pump. MEn det borde fortfarande gå att justera.
/ Kjell
/ Kjell
Re: ställa på konstig dieselpump HJÄLP!!!!!!
Kjell Niklasson wrote:Det är ingen ELR (tomgångsstyrning) magnet om den sitter längst ner i yttre hörnet. Den magneten är till för något som kallas ARA (ryckutjämning). Jag har inte kollat så noga på en sådan pump, men jag tror att den magneten trycker på just den skruven man skall justera på. Så det bör se lite annorlunda ut innan för magneten på en sådan pump. MEn det borde fortfarande gå att justera.
/ Kjell
kollade lite till nu och den som ARA trycker på går att justera,men håller man inte inne själva kn appen så rusar motorn,var ska jag justera ner tomgången?
Last edited by 22,0:1 on Sun 04 Jan, 2009 23:17, edited 1 time in total.
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
Re: ställa på konstig dieselpump HJÄLP!!!!!!
summarum: det satt en kontramutter(22mm) sen kunde man vrida den utåt,tog 3/4 varv,märkte ganska stor skillnad på effekt,men däremot tomgången märktes ingen skillnad alls,sköter ARA den eller??
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: ställa på konstig dieselpump HJÄLP!!!!!!
ARA, anti-ryck-nånting på tyska, sitter på manuellt växlade 250 åtminståne för att bilen inte ska kännas så "traktorlik" att köra vid växling. Styrs av en varvtalsgivare på svepet samt en kontrollbox bakom batteriet, därifrån kommer även signalen till varvräknaren.
Vet ej om det sitter på 200 och 300 också.
Tomgången styrs mekaniskt i pumpen som vanligt.
Vet ej om det sitter på 200 och 300 också.
Tomgången styrs mekaniskt i pumpen som vanligt.
Re: ställa på konstig dieselpump HJÄLP!!!!!!
traktorlik???????
men andra pumpar jag ställt på har ju ökat i tomgång men inte denna varför?
men andra pumpar jag ställt på har ju ökat i tomgång men inte denna varför?
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
Re: ställa på konstig dieselpump HJÄLP!!!!!!
Har också denna pump med dubbla magneter på en 250dt automat, men pumpen är utbytt. Plockat lös gaveln och funderar på om man inte bara kan svarva ett plant lock ist för magneten? Tänkte så den inte trycker in axeln man ställer upp den på "4". Så borde det inte ändras något när man bultar tillbaka locket. Någon som har några tankar om det?:) snabba svar uppskattas!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 10 guests