Page 1 of 1

ställa på konstig dieselpump HJÄLP!!!!!!

Posted: Sun 04 Jan, 2009 21:13
by 22,0:1
bilen är en w124 250d-88,med STT-kit som e monterat -89 av auktoiserad stt-verkstad..
tänkte nu ställa på pumpen lite extra,men den ser annorlunda ut,med ELR längst ner i vänstra hörnet på gaveln,alltså inte som det brukar se ut med ett plåtlock med 6st m6 skruv,,innanför denna ELR-klump ser man bara skruven som liknar den på en vanlig pump bult/skruv/insex till maxvarv(rpm),INGET annat...vad göra!?

Re: ställa på konstig dieselpump HJÄLP!!!!!!

Posted: Sun 04 Jan, 2009 21:20
by Kjell Niklasson
Det är ingen ELR (tomgångsstyrning) magnet om den sitter längst ner i yttre hörnet. Den magneten är till för något som kallas ARA (ryckutjämning). Jag har inte kollat så noga på en sådan pump, men jag tror att den magneten trycker på just den skruven man skall justera på. Så det bör se lite annorlunda ut innan för magneten på en sådan pump. MEn det borde fortfarande gå att justera.

/ Kjell

Re: ställa på konstig dieselpump HJÄLP!!!!!!

Posted: Sun 04 Jan, 2009 21:24
by 22,0:1
Kjell Niklasson wrote:Det är ingen ELR (tomgångsstyrning) magnet om den sitter längst ner i yttre hörnet. Den magneten är till för något som kallas ARA (ryckutjämning). Jag har inte kollat så noga på en sådan pump, men jag tror att den magneten trycker på just den skruven man skall justera på. Så det bör se lite annorlunda ut innan för magneten på en sådan pump. MEn det borde fortfarande gå att justera.

/ Kjell


kollade lite till nu och den som ARA trycker på går att justera,men håller man inte inne själva kn appen så rusar motorn,var ska jag justera ner tomgången?

Re: ställa på konstig dieselpump HJÄLP!!!!!!

Posted: Sun 04 Jan, 2009 23:16
by 22,0:1
summarum: det satt en kontramutter(22mm) sen kunde man vrida den utåt,tog 3/4 varv,märkte ganska stor skillnad på effekt,men däremot tomgången märktes ingen skillnad alls,sköter ARA den eller??

Re: ställa på konstig dieselpump HJÄLP!!!!!!

Posted: Sun 04 Jan, 2009 23:29
by Fotografen
ARA, anti-ryck-nånting på tyska, sitter på manuellt växlade 250 åtminståne för att bilen inte ska kännas så "traktorlik" att köra vid växling. Styrs av en varvtalsgivare på svepet samt en kontrollbox bakom batteriet, därifrån kommer även signalen till varvräknaren.
Vet ej om det sitter på 200 och 300 också.
Tomgången styrs mekaniskt i pumpen som vanligt.

Re: ställa på konstig dieselpump HJÄLP!!!!!!

Posted: Sun 04 Jan, 2009 23:58
by 22,0:1
traktorlik???????

men andra pumpar jag ställt på har ju ökat i tomgång men inte denna varför?

Re: ställa på konstig dieselpump HJÄLP!!!!!!

Posted: Fri 19 Jul, 2013 06:26
by j3sp3r_
Har också denna pump med dubbla magneter på en 250dt automat, men pumpen är utbytt. Plockat lös gaveln och funderar på om man inte bara kan svarva ett plant lock ist för magneten? Tänkte så den inte trycker in axeln man ställer upp den på "4". Så borde det inte ändras något när man bultar tillbaka locket. Någon som har några tankar om det?:) snabba svar uppskattas!