sugpump VS turbopump,ekonomi?

Här diskuterar vi E-klass modellerna.
22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

sugpump VS turbopump,ekonomi?

Postby 22,0:1 » Fri 23 Jan, 2009 19:37

motorn gäller en turbokonventerad om603från w124(med en kkk27),om man ska åka med bilen som brukis,ska man åka med turbo eller standardpump för att få bäst effekt och ekonomi??
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: sugpump VS turbopump,ekonomi?

Postby 22,0:1 » Sat 24 Jan, 2009 11:07

ingen?
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

drdiesel
Guru
Guru
Posts: 5512
Joined: Mon 17 Jan, 2005 01:00
Location: sollefteå Västernorrland
Contact:

Re: sugpump VS turbopump,ekonomi?

Postby drdiesel » Sat 24 Jan, 2009 19:23

Originalturbos drar f-n så mkt mer soppa än en konverterad sugare.
Dieselsmoke, dangerous curse

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: sugpump VS turbopump,ekonomi?

Postby Kjell Niklasson » Sat 24 Jan, 2009 22:20

Jag tror inte att anledningen till att 603 turbomotorerna är törstiga beror på pumpen, utan på den sega automatlådan. Det försvinner många hästkrafter i den...

Skall du köra ekonomiskt skall du iofs inte köra 6-cylindrigt alls...

Effektuttaget i en dieselmotor styrs i princip av mängden diesel som sprutas in i cylindern. Alltså kan det inte påverka så mycket vilken pump man har, snarare beror det mycket på hur mycket man trycker på gaspedalen. Som exempel så gick det att köra min 190'a med en original 603 turbo på 0,7liter/milen om man var lätt på gasen. Detta med original turbopump, max påställd (både ALDA och bränsleskruven). Det var såklart med manuell låda. Nomalförbrukningen låg dock runt litern, men då ingick det en hel del gasande...

En annan tanke, med ett stort turboaggregat så behövs det mer avgaser för att uppnå samma laddtryck som en mindre turbo. Alltså är det ur ekonomisk synpunkt bättre med en mindre turbo.

/ Kjell

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: sugpump VS turbopump,ekonomi?

Postby 22,0:1 » Sun 25 Jan, 2009 23:53

Kjell Niklasson wrote:Jag tror inte att anledningen till att 603 turbomotorerna är törstiga beror på pumpen, utan på den sega automatlådan. Det försvinner många hästkrafter i den...

Skall du köra ekonomiskt skall du iofs inte köra 6-cylindrigt alls...

Effektuttaget i en dieselmotor styrs i princip av mängden diesel som sprutas in i cylindern. Alltså kan det inte påverka så mycket vilken pump man har, snarare beror det mycket på hur mycket man trycker på gaspedalen. Som exempel så gick det att köra min 190'a med en original 603 turbo på 0,7liter/milen om man var lätt på gasen. Detta med original turbopump, max påställd (både ALDA och bränsleskruven). Det var såklart med manuell låda. Nomalförbrukningen låg dock runt litern, men då ingick det en hel del gasande...

En annan tanke, med ett stort turboaggregat så behövs det mer avgaser för att uppnå samma laddtryck som en mindre turbo. Alltså är det ur ekonomisk synpunkt bättre med en mindre turbo.

/ Kjell

håller med dej om autlåderna,då en 300 sugis nästan e omöjlig att få under litern,medans den manuella med lätthet går att köra på 0,8

däremot håller jag inte med dej riktigt med snurrorna...med ett litet aggregat blir det mkt mottryck vilket innebär slö motor utan laddtryck,alltså bibehålls sugmotoreffekten längre upp i registret med ett stort avgashus(62mm),detta innebär att jag inte "måste" ha laddtryck för att kunna köra hyfsat normalt ändå
har som sagt en turbomatad om602,med ett litet agg.,och den e ju asslö utan ladd..
har labbat mkt med aggregat på volvos 4 och 5-cyl motorer(bensin,metanol,etanol) där mkt effekt plockas ur (5-800hk),och de med stoora avgashus har mkt bättre sugmotoreffekt,längre ner i registret

jaja,fördelen med K27:an e ju att den har T3 fattning,så skulle jag lessna passar ju pyttesmå agg. ändå,kommer bygga downpipen en bit ut i motorrummet för att slippa bygga helt ny vid ett ev. turbobyte
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

trucker164

Re: sugpump VS turbopump,ekonomi?

Postby trucker164 » Mon 26 Jan, 2009 01:03

22,0:1 wrote:
Kjell Niklasson wrote:Jag tror inte att anledningen till att 603 turbomotorerna är törstiga beror på pumpen, utan på den sega automatlådan. Det försvinner många hästkrafter i den...

Skall du köra ekonomiskt skall du iofs inte köra 6-cylindrigt alls...

Effektuttaget i en dieselmotor styrs i princip av mängden diesel som sprutas in i cylindern. Alltså kan det inte påverka så mycket vilken pump man har, snarare beror det mycket på hur mycket man trycker på gaspedalen. Som exempel så gick det att köra min 190'a med en original 603 turbo på 0,7liter/milen om man var lätt på gasen. Detta med original turbopump, max påställd (både ALDA och bränsleskruven). Det var såklart med manuell låda. Nomalförbrukningen låg dock runt litern, men då ingick det en hel del gasande...

En annan tanke, med ett stort turboaggregat så behövs det mer avgaser för att uppnå samma laddtryck som en mindre turbo. Alltså är det ur ekonomisk synpunkt bättre med en mindre turbo.



/ Kjell

håller med dej om autlåderna,då en 300 sugis nästan e omöjlig att få under litern,medans den manuella med lätthet går att köra på 0,8

däremot håller jag inte med dej riktigt med snurrorna...med ett litet aggregat blir det mkt mottryck vilket innebär slö motor utan laddtryck,alltså bibehålls sugmotoreffekten längre upp i registret med ett stort avgashus(62mm),detta innebär att jag inte "måste" ha laddtryck för att kunna köra hyfsat normalt ändå
har som sagt en turbomatad om602,med ett litet agg.,och den e ju asslö utan ladd..
har labbat mkt med aggregat på volvos 4 och 5-cyl motorer(bensin,metanol,etanol) där mkt effekt plockas ur (5-800hk),och de med stoora avgashus har mkt bättre sugmotoreffekt,längre ner i registret

jaja,fördelen med K27:an e ju att den har T3 fattning,så skulle jag lessna passar ju pyttesmå agg. ändå,kommer bygga downpipen en bit ut i motorrummet för att slippa bygga helt ny vid ett ev. turbobyte


Det är väl stor skillnad i att ladda en diesel jämfört med bensin,metanol och etanol.
En diesel vill du ha ett högre tryck vid lägre varv när inte volymen är lika viktigt, medans bensinaren vill ha större volym vid högre varv

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: sugpump VS turbopump,ekonomi?

Postby Kjell Niklasson » Mon 26 Jan, 2009 22:08

trucker164 wrote:Det är väl stor skillnad i att ladda en diesel jämfört med bensin,metanol och etanol.
En diesel vill du ha ett högre tryck vid lägre varv när inte volymen är lika viktigt, medans bensinaren vill ha större volym vid högre varv



Nu kanske det bara är jag som är trög, men jag tror inte riktigt jag förstår hur du menar?

/ Kjell

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: sugpump VS turbopump,ekonomi?

Postby 22,0:1 » Mon 26 Jan, 2009 22:15

fattar inte heller riktigt

Men så här är det: det är mottrycket som anger en viss sugmotoreffekt vid ett visst angivet varv,oavsett diesel eller bensin,ett lägre mottryck ger en högre sugmotor effekt på ett lägre varv,har testat på båda motorerna(bensin/diesel),inte just mb,men en bmw 524td-84 laddades med ett GT40 agg.(70mm ut)och sugmotoreffekten var enormt mycket högre,just INNAN laddtryck,än med T03:an(48mm ut)!!
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

trucker164

Re: sugpump VS turbopump,ekonomi?

Postby trucker164 » Tue 27 Jan, 2009 00:13

För att bygga ett laddtryck behövs ett mottryck innan turbon. En diesel motor är i behov av att få in luften under tryck( fyllnadsgraden, du skall alltid ha överskott på luft). Detta behövs tidigare än en bensin motor (som kräver rätt bränsle/luft blandning) som har sin effekt högre upp i varvtalsregistret då behövs det mera luftvolym för att kunna bygga tryck. Ser man hos en modern dieselmotor tappar du laddtrycket när varvtalet ökar pga att volymen inte räcker till för att bilda laddtrycket men det är inte det som viktigt för tillverkare riktar in sin uppbygnad på den första halvan av varvtalsregistret där det oftast används. Vad som är viktigt hos dieseln är att det skall vara ett väldigt lågt mottryck efter tubon annars förlorar du effekt.
Hela diskusionen föresätter att rubiken efterlevs med att du skall försöka att få den att gå ekonomiskt.Har du sedan ett mindre aggregat har du oftast ett visst laddtryck redan vid låga varv så då har du ingen sugmotor effekt

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: sugpump VS turbopump,ekonomi?

Postby 22,0:1 » Wed 28 Jan, 2009 16:10

njae,det jag menar e att om vilken pump som ger mest effekt till minst diesel,det kan ju tolkas att man e ute efter att åka ekonomiskt,men det e alltså fel..men åker man 2dl/mil billigare med en sugpump,m,ed samma effekt väljer man ju en sån,allt tack vare alla disskusioner om att den riktiga turbopumpen öser in mer diesel än sugpumpen,men tror som kjell nämner att det har att göra med mercedes slöa automatlådor
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)


Return to “E-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests