Fråga om drivaxel

Här diskuterar vi E-klass modellerna.
User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Fråga om drivaxel

Postby Mercafreaket » Mon 02 Feb, 2009 17:27

Är detta ngt att oja sig över? Bilden ska föreställa den yttre delen av axeln (mot hjulnavet), strax innanför damasken och klamret. Kan jag fortsätta på denna axel eller bör jag byta ut? Samtidigt har jag ett litet märkbart men störande axiellt glapp i ytterknuten, på innersidan ett radiellt glapp.

Image
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
Mr-sportline
Guru
Guru
Posts: 2768
Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
Location: Kiruna
Contact:

Re: Fråga om drivaxel

Postby Mr-sportline » Mon 02 Feb, 2009 17:29

aj aj putte.

jag hade nog tll at börja med slipa bort rosten o så att du får fram metallen.
o då ser du om du om du har en spricka i den.

men annars som den ser ut nu.. skulle ja inte montera, ser ut o kunna brista när som helst.

User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Re: Fråga om drivaxel

Postby Merca-Hakan » Mon 02 Feb, 2009 17:30

skulle jag liks ha den lös å upptäcka ett störande glapp å sen montera den å köra så skulle den säkert gå sönder på något vis, så byt.. de e lika bra. :wink:

ifs så kanske de bara e jag som har otur me grejorna. :lol:
Håkan -84

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Fråga om drivaxel

Postby Mercafreaket » Mon 02 Feb, 2009 17:33

Reciterar farsan: "Ähvafan det är bara o slänga in lite fett"

Haha som att det skulle vara SÅ enkelt. Vad hjälper fett då det börjat rosta o spricka redan? :mrgreen:
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
Per_230E
Guru
Guru
Posts: 2910
Joined: Sat 08 Oct, 2005 17:34
Location: Falun
Contact:

Re: Fråga om drivaxel

Postby Per_230E » Mon 02 Feb, 2009 17:34

Ja det är just där dom brukar gå av.. Jag körde av drivaxeln på en 250d för några år sedan, och den såg ut ungefär så där.
Tycker du ska byta.. går ju att få tag på ganska billigt ändå.
W212 E220CDI AMG -12

User avatar
Mr-sportline
Guru
Guru
Posts: 2768
Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
Location: Kiruna
Contact:

Re: Fråga om drivaxel

Postby Mr-sportline » Mon 02 Feb, 2009 17:36

precis där o ingen annanstans.. eftersom dirvaxellutningen gör att det kommer fukt in där o salt :x

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Fråga om drivaxel

Postby Mercafreaket » Mon 02 Feb, 2009 17:38

Ja då blir det till att försöka hugga ett par fina 300E-axlar :mrgreen: å silicona runt damaskerna så sår det pall :mrgreen:
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
Per_230E
Guru
Guru
Posts: 2910
Joined: Sat 08 Oct, 2005 17:34
Location: Falun
Contact:

Re: Fråga om drivaxel

Postby Per_230E » Mon 02 Feb, 2009 17:47

Mercafreaket wrote:Ja då blir det till att försöka hugga ett par fina 300E-axlar :mrgreen: å silicona runt damaskerna så sår det pall :mrgreen:

Du vet att det är större medbringare på dom än på 230E?
W212 E220CDI AMG -12

User avatar
Mr-sportline
Guru
Guru
Posts: 2768
Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
Location: Kiruna
Contact:

Re: Fråga om drivaxel

Postby Mr-sportline » Mon 02 Feb, 2009 17:51

Per_230E wrote:
Mercafreaket wrote:Ja då blir det till att försöka hugga ett par fina 300E-axlar :mrgreen: å silicona runt damaskerna så sår det pall :mrgreen:

Du vet att det är större medbringare på dom än på 230E?



jo men sj axeln går väl att använda..
enda jag tror e att 300e har större klump än 230 o därmed kortare axlar..

sj hade ja skrota o köpt en annan putte.. liksom f-n va jobbigt o tjorva med drivaxlar :mrgreen: :mrgreen:

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Fråga om drivaxel

Postby Dieselpower » Mon 02 Feb, 2009 18:26

300E har inte "större" klump och kortare drivaxlar än 230E.
Om båda är utan ASD så är längden samma men troligen har 300E större medbringare.
Så reta rätt på axlar med rätt dia på medbringaren bara.

User avatar
Mr-sportline
Guru
Guru
Posts: 2768
Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
Location: Kiruna
Contact:

Re: Fråga om drivaxel

Postby Mr-sportline » Mon 02 Feb, 2009 18:28

Dieselpower wrote:300E har inte "större" klump och kortare drivaxlar än 230E.
Om båda är utan ASD så är längden samma men troligen har 300E större medbringare.
Så reta rätt på axlar med rätt dia på medbringaren bara.


o att dom kommer från en bil utan ASD O ASR.

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Fråga om drivaxel

Postby Fotografen » Mon 02 Feb, 2009 19:40

Kombins axlar är grövre, den första jag körde av ersattes med en sån, den andra fick det bli en tunn som låg och skräpade.
Man är inte en riktigt 124-ägare förrän man kört av minst en axel. :mrgreen: :mrgreen:

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Fråga om drivaxel

Postby Mercafreaket » Mon 02 Feb, 2009 20:02

Undrar sa flundran om detta är ngt att hänga i granen? http://cgi.ebay.de/MERCEDES-W124-230TE- ... ingPayment Finns en vänster också
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Fråga om drivaxel

Postby Mercafreaket » Mon 02 Feb, 2009 20:03

Fotografen wrote:Kombins axlar är grövre, den första jag körde av ersattes med en sån, den andra fick det bli en tunn som låg och skräpade.
Man är inte en riktigt 124-ägare förrän man kört av minst en axel. :mrgreen: :mrgreen:

Tack för tipset J.!
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
Mean_farmer
Expert
Expert
Posts: 890
Joined: Thu 01 Nov, 2007 18:01
Location: Harads
Contact:

Re: Fråga om drivaxel

Postby Mean_farmer » Mon 02 Feb, 2009 20:24

min drivaxel på 200TE:n Gick av exakt där. men den jag köpte från skroten var något grövre än den som redan satt där. Den gick av på höger sida men det är väl där den driver hårdare.
Image


Return to “E-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests