bilen starta men det började komma rök i kupén

Här diskuterar vi E-klass modellerna.
190E_AMG

bilen starta men det började komma rök i kupén

Postby 190E_AMG » Mon 13 Sep, 2004 21:02

fick igång bilen efter flera veckors försök, hade bytt generator, rengjorde fördelarlocket samt rotorn idag då de var kass, och bilen starta nyss...efter en stund kom det massor med rök från där stereon ska sitta då jag inte har någon stereo i den..stängde av bilen och det fortsatte komma massor med rök...vet inte vad som hände eller vad som finns bakom ask koppen och stereon...??

vad kan ha brunnit tror ni? generatorn låter även konstigt....låter som nåt kommer emot...


tacksam för alla svar, har verkligen haft otur med bilen sen första dan!

Haagbard
Guru
Guru
Posts: 3480
Joined: Sun 10 Aug, 2003 05:59
Location: Nora

Postby Haagbard » Mon 13 Sep, 2004 23:14

Så blev det för mig när en (tidigare :wink: ) klåpare dragit ström till stereon osäkrat, kabeln smälte så tvärt att det låg kopparkulor fastbrända i golvmattan :lol:
MB 500E -92, 280SE 3,5 coupé -70, MB 200T -85
(Fiat Strada -06, Volvo 240 Turbo -81, Volvo Amazon kombi -69 f.d civilpolisbil)

190E_AMG

Postby 190E_AMG » Mon 13 Sep, 2004 23:36

Haagbard wrote:Så blev det för mig när en (tidigare :wink: ) klåpare dragit ström till stereon osäkrat, kabeln smälte så tvärt att det låg kopparkulor fastbrända i golvmattan :lol:



ja det är inget vidare när man nyligen köpt bilen och inte vet så mkt om den....har haft massa krångel med den hela tiden!

User avatar
Zwoachtzig
Expert
Expert
Posts: 596
Joined: Thu 20 Nov, 2003 15:33
Location: Luleå

Postby Zwoachtzig » Tue 14 Sep, 2004 06:48

Nog lär det vara nån kabel. Har det suttit stereo i den kan det vara någon av plusmatningarna som ligger mot jord....
Vore jag du skulle jag nog skruva lös hela konsollen och kika. Kan mycket väl vara den kabeln också som spökat så du inte fått igång bilen...
/Zackarias

W414 Vaneo Family 1,6 - 03 Familjebilen
W123 200 2,5D såld till brorsan. Blir nog ett kärt återseende inom kort....

190E_AMG

Postby 190E_AMG » Tue 14 Sep, 2004 13:33

Zwoachtzig wrote:Nog lär det vara nån kabel. Har det suttit stereo i den kan det vara någon av plusmatningarna som ligger mot jord....
Vore jag du skulle jag nog skruva lös hela konsollen och kika. Kan mycket väl vara den kabeln också som spökat så du inte fått igång bilen...



ja det kan stämma....är det svårt att skruva lös konsollen? jag ska ner och kolla på sladdarna och se vad det kan vara för fel....såg även igår att varvräknaren har slutat fungera efter generatorbytet....

vad kan det vara som spökar med varvräknaren?

190E_AMG

Postby 190E_AMG » Tue 14 Sep, 2004 23:23

jag tror röken som kom från där stereon ska sitta hade något med instrumentpanelen att göra..nu funkar inga lampor på instrumentpanelen och konsollen...samt att ena lampan betedde sig konstigt idag, nu blinkar inte blinkersen när man larmar med fjärren heller.... :?:

någon som känner till felet??

Haagbard
Guru
Guru
Posts: 3480
Joined: Sun 10 Aug, 2003 05:59
Location: Nora

Postby Haagbard » Wed 15 Sep, 2004 00:23

Haagbard wrote:Så blev det för mig när en (tidigare :wink: ) klåpare dragit ström till stereon osäkrat, kabeln smälte så tvärt att det låg kopparkulor fastbrända i golvmattan :lol:


Citerar mig själv......

När detta hände i min Golf så fick en grov, blå och väldigt osäkrad strömkabel fatt på jord vid en liten lampa bakom panelen, det var den tunna jordkabeln till instrumentbelysningen som smälte så tvärt, vart så rökfyllt att jag knappt hann stanna :lol:

Efter detta slutade bakljus, halvljusautomatik, vindrutetorkare och kupéfläkt att fungera.......vad jag minns
MB 500E -92, 280SE 3,5 coupé -70, MB 200T -85
(Fiat Strada -06, Volvo 240 Turbo -81, Volvo Amazon kombi -69 f.d civilpolisbil)

User avatar
Zwoachtzig
Expert
Expert
Posts: 596
Joined: Thu 20 Nov, 2003 15:33
Location: Luleå

Postby Zwoachtzig » Wed 15 Sep, 2004 06:44

190E_AMG wrote:
ja det kan stämma....är det svårt att skruva lös konsollen? jag ska ner och kolla på sladdarna och se vad det kan vara för fel....såg även igår att varvräknaren har slutat fungera efter generatorbytet....

vad kan det vara som spökar med varvräknaren?


Köp eller låna en Haynes, i den står det ganska bra hur man gör... plus att du har ett fint elschema i den då du ska felsöka :wink:
/Zackarias

W414 Vaneo Family 1,6 - 03 Familjebilen
W123 200 2,5D såld till brorsan. Blir nog ett kärt återseende inom kort....

190E_AMG

Postby 190E_AMG » Fri 17 Sep, 2004 18:25

Zwoachtzig wrote:
190E_AMG wrote:
ja det kan stämma....är det svårt att skruva lös konsollen? jag ska ner och kolla på sladdarna och se vad det kan vara för fel....såg även igår att varvräknaren har slutat fungera efter generatorbytet....

vad kan det vara som spökar med varvräknaren?


Köp eller låna en Haynes, i den står det ganska bra hur man gör... plus att du har ett fint elschema i den då du ska felsöka :wink:


var kan man köpa Haynes? vad brukar dom kosta?

User avatar
Zwoachtzig
Expert
Expert
Posts: 596
Joined: Thu 20 Nov, 2003 15:33
Location: Luleå

Postby Zwoachtzig » Mon 04 Oct, 2004 07:01

190E_AMG wrote:
Zwoachtzig wrote:
190E_AMG wrote:
ja det kan stämma....är det svårt att skruva lös konsollen? jag ska ner och kolla på sladdarna och se vad det kan vara för fel....såg även igår att varvräknaren har slutat fungera efter generatorbytet....

vad kan det vara som spökar med varvräknaren?


Köp eller låna en Haynes, i den står det ganska bra hur man gör... plus att du har ett fint elschema i den då du ska felsöka :wink:


var kan man köpa Haynes? vad brukar dom kosta?


Mekonomen har, minns inte vad de kostade exakt men nån tia under 300:-
Man kan beställa dem på nätet också om du söker :wink:
/Zackarias

W414 Vaneo Family 1,6 - 03 Familjebilen
W123 200 2,5D såld till brorsan. Blir nog ett kärt återseende inom kort....


Return to “E-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests