innan ett 320 E-93 köp, viktiga punkter att kontrollera

Här diskuterar vi E-klass modellerna.
igor

innan ett 320 E-93 köp, viktiga punkter att kontrollera

Postby igor » Tue 21 Sep, 2004 13:36

Hej !

är på väg att köpa en 320 e -93:a
vilka fel har dessa bilar och vad bör kontrolleras noga förutom drivlina
, motor och elektronik..

tacksam för snabba svar

mvh
igge

Merca300CECab
Guru
Guru
Posts: 2798
Joined: Sat 31 May, 2003 23:27
Location: Skåne, Åstorp
Contact:

Postby Merca300CECab » Tue 21 Sep, 2004 16:50

Tjena
Kolla efter oljeläckage vid ventilkåpspackningen. Inget dyrt att fixa men irriterande. Kanske ett tecken på att han inte skött servicarna ordentligt ????

Min har fungerar kanon iallfall.
Kör Audi R8 V10 Spyder...............Audi A6 Avant 2.0 Tdi 2013 ...............Audi A4 Avant 2.0 Tdi 2009(Frugans)

http://www.dperssonbilrekond.se

Dan -78;a

jobbigvolvo

Re: innan ett 320 E-93 köp, viktiga punkter att kontrollera

Postby jobbigvolvo » Tue 21 Sep, 2004 18:51

igor wrote:Hej !

är på väg att köpa en 320 e -93:a
vilka fel har dessa bilar och vad bör kontrolleras noga förutom drivlina
, motor och elektronik..

tacksam för snabba svar

mvh
igge

Vet inte hur mycket du vet om modellen men:

Topplockspackningen är känslig på alla raka 6or, så kolla efter spår av olja i kylarvattnet och om expansionskärlet är skitigt invändigt.

Kolla även om kylaren är bytt, plasten blir mycket skör efter ett antal år och kan spricka när som hellst.

Kolla även att det verkligen är en 320, inte en 3.0-24v, 320 har insugningsrör i plast (båda är dock bra motorer).

Kolla att alla varningslampor finns och lyser när du slår på tändningen.

Dom rostar främst runt baklysena, nyckelhålet bak, underkant på bakluckan, framskärmarna och ibland där "sacco planket" nöter mot lacken (runt hela bilen).

En E320-93 kan ha en 5 växlad automat, det är IMO ett stort plus.

Sjungande bakaxel (sliten) är tråkigt, hörs vanligtvis bäst runt 80km/t och låg belastning.

Klima är trevligt om den har det.
AC'n verkar vara i behov av konstant uppmärksamhet för att fungera korrekt.
Last edited by jobbigvolvo on Tue 21 Sep, 2004 18:59, edited 1 time in total.

Dräparen

Postby Dräparen » Tue 21 Sep, 2004 18:55

Kan fylla på med att du skall lyssna efter skrammel från kedjan till kammarna vid start. Spännarna har förmåga att bli utslitna.

AndersLindgren

Postby AndersLindgren » Tue 28 Sep, 2004 10:10

De där med olja och topppackning verkar inget kul. Jag har precis problem med min 200. Den läcker nere en bit vid högra framdelen av motorn. Min första tanke när den droppade olja var ventilkåpan (farsans 300CE hade de problemet) men det är det inte, den här oljan kommer längre ner.

Jag är inget superproffs på insidan av motorer men jag tycker att det borde inte kunna vara topplockspackningen eftersom då borde det vara vatten i oljan, det är det inte. Så frågan lyder, kan topplockspackningen orsaka oljeläkage utvändigt utan att det kommer vatten i oljan. Om inte är det ett kännt problem med att det är otätt vid kamkedjekåpan också ?

Det är så satans trångt där nere så man ser ju inget :)

// Anders
Last edited by AndersLindgren on Tue 23 Nov, 2004 21:09, edited 1 time in total.

Merca300CECab
Guru
Guru
Posts: 2798
Joined: Sat 31 May, 2003 23:27
Location: Skåne, Åstorp
Contact:

Postby Merca300CECab » Tue 28 Sep, 2004 11:41

Hej
Svar JA, topplockspackningen kan läcka ut olja utan att du får olja i vattnet. Det beror vart den är trasig
Kör Audi R8 V10 Spyder...............Audi A6 Avant 2.0 Tdi 2013 ...............Audi A4 Avant 2.0 Tdi 2009(Frugans)

http://www.dperssonbilrekond.se

Dan -78;a

Dieselmannen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1588
Joined: Thu 01 Jan, 2004 12:26
Location: Dalarna, Hedemora
Contact:

Postby Dieselmannen » Tue 28 Sep, 2004 13:28

Topplockspackningarna kan pajja på lite olika sätt...tråkigt men sant, dyrt som f-n å byta, mb skulle ha 15! lakan för att byta min :(
MB SPRINGMEET 2012[/u][/i][/b]

För tredje året i rad hälsar vi alla M-B entusiaster hjärtligt välkommna lördagen 12 maj till Hamrebanan utanför Hedemora i Dalarna för en heldag!
Utställning, Uppvisning, Swap Meet, Demobilar från Mercedes-Benz, försäljning av mat och dryck och mycket mer!
För mer information besök hemsidan http://www.mbspringmeet.se eller följ tråden i forumdelen Träffar
Vi hälsar alla gamla och nya besökare hjärtligt välkomna!


Niklas Frantzen - 82
Nuvarande:
S124 E300TD -93b


Ex Mbs:
W115 200-73
W115 220D-74
W115 220D lång-70
W123 240D-79
W123 300D-79
W123 300 turbodiesel-82
W123 240D-85
W124 E300D-95
W123 300 turbodiesel -85
S124 300tdt -92
S202 C250tdt -97
S124 E300tdt -93b
S210 E270cdi -01
W123 300D lång -82
W114 250/300D -74
W123 300D -79
W124 300D -86
W115 200/300D -75
W123 200/om 603 turbo - 85

AndersLindgren

Postby AndersLindgren » Tue 28 Sep, 2004 14:54

Fy f-n ! de va inte roligt. Ja de blir till å försöka själv då 15 lök de går ju inte .

// Anders

Dieselmannen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1588
Joined: Thu 01 Jan, 2004 12:26
Location: Dalarna, Hedemora
Contact:

Postby Dieselmannen » Tue 28 Sep, 2004 16:31

Hade det vart kylarvattnet som läckte ut på blocket hade det ju bara vart å tippa i kylarätning, men det går ju inte direkt i oljan :P
MB SPRINGMEET 2012[/u][/i][/b]

För tredje året i rad hälsar vi alla M-B entusiaster hjärtligt välkommna lördagen 12 maj till Hamrebanan utanför Hedemora i Dalarna för en heldag!
Utställning, Uppvisning, Swap Meet, Demobilar från Mercedes-Benz, försäljning av mat och dryck och mycket mer!
För mer information besök hemsidan http://www.mbspringmeet.se eller följ tråden i forumdelen Träffar
Vi hälsar alla gamla och nya besökare hjärtligt välkomna!


Niklas Frantzen - 82
Nuvarande:
S124 E300TD -93b


Ex Mbs:
W115 200-73
W115 220D-74
W115 220D lång-70
W123 240D-79
W123 300D-79
W123 300 turbodiesel-82
W123 240D-85
W124 E300D-95
W123 300 turbodiesel -85
S124 300tdt -92
S202 C250tdt -97
S124 E300tdt -93b
S210 E270cdi -01
W123 300D lång -82
W114 250/300D -74
W123 300D -79
W124 300D -86
W115 200/300D -75
W123 200/om 603 turbo - 85

Merca300CECab
Guru
Guru
Posts: 2798
Joined: Sat 31 May, 2003 23:27
Location: Skåne, Åstorp
Contact:

Postby Merca300CECab » Tue 28 Sep, 2004 18:57

Hej
Det är inte så himla mekkigt att byta packningen själv. Jag och en kompis gjordet det på mitt ex. Tog ca 8 timmar för 2 novisa som oss. Se till att ha rätt verktig när du spänner ihopa toppen igen bara (momentnykel) som du säkert kan låna på nån mack eller så har Biltema en som funkar bra för ett par hundralappar.

Tips !
Ta tid på dig och ha inte bråttom så kommer det säkert att gå bra :-D
Lycka till
Kör Audi R8 V10 Spyder...............Audi A6 Avant 2.0 Tdi 2013 ...............Audi A4 Avant 2.0 Tdi 2009(Frugans)

http://www.dperssonbilrekond.se

Dan -78;a

AndersLindgren

Postby AndersLindgren » Tue 28 Sep, 2004 20:49

Tja !

De låter ju iof betryggande, jag snackade lite med ett par på jobbet och dom menade på att det finns nått typ "kylarcement" fast avsett att hälla i oljan, låter iof lite läskigt men är de nån här som vet mer om saken. Annars blir det väl till att byta den, så som det är nu går det ju inte att åka runt.

// Anders

Merca300CECab
Guru
Guru
Posts: 2798
Joined: Sat 31 May, 2003 23:27
Location: Skåne, Åstorp
Contact:

Postby Merca300CECab » Tue 28 Sep, 2004 21:55

Byt den !

Häll inte i en massa sån skit. Korkar säkert igen massa andra grejjor åxå. :shock:
Kör Audi R8 V10 Spyder...............Audi A6 Avant 2.0 Tdi 2013 ...............Audi A4 Avant 2.0 Tdi 2009(Frugans)

http://www.dperssonbilrekond.se

Dan -78;a

User avatar
Eke
Expert
Expert
Posts: 485
Joined: Tue 01 Jul, 2003 17:43
Location: Sweden

Postby Eke » Tue 28 Sep, 2004 22:32

Det är inte här det är oljigt då :arrow: http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.ph ... ght=#67002
E320 Avantgarde-98

User avatar
hink
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 396
Joined: Mon 09 Feb, 2004 22:09
Location: Göteborg

Postby hink » Fri 01 Oct, 2004 18:51

AndersLindgren wrote:Tja !

De låter ju iof betryggande, jag snackade lite med ett par på jobbet och dom menade på att det finns nått typ "kylarcement" fast avsett att hälla i oljan, låter iof lite läskigt men är de nån här som vet mer om saken. Annars blir det väl till att byta den, så som det är nu går det ju inte att åka runt.

// Anders


En kompis sa till mig att hälla i nåt skit som han sa hade funkat på hans mörtiga saab, men nej jag tror jag skiter i det så länge. När jag tröttnar på läckaget så byter jag packningarna men det får gå ett tag till. Kanske man kan se över toppen samtidigt. :P
260E -91, såld, borta. :cry:
"Att man är paranoid innebär ju inte att man inte är förföljd." -Woody Allen


Return to “E-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests