Är det normalt? E200 CGI accar med fördröjning.

Här diskuterar vi E-klass modellerna.
krakus
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 83
Joined: Mon 27 Aug, 2012 09:34
Location: Nära Sjöbo

Är det normalt? E200 CGI accar med fördröjning.

Postby krakus » Mon 27 Aug, 2012 11:36

Har en E200 CGI 2011 dvs 184hk aut som accar med fördröjning.

Låt oss säga så här. Kör i 90 km/h och trycker gasen i botten. Första sekunden händer inget. Tot inget. Först då jag gissar mig till 3 sek som den kommer i skott!
Har inte funderar så mycket på detta då vi kör alltid i läge "E".
Men för ett par dagar sen behövdes det :( Det var nära krock :( då...


Sen dess provade jag att göra samma i M läge. Med höga varvtal. Då snurrar den. Utan problem.
Således skulle jag först planera att snart ska jag behöva mycket effekt. Sen koppla om till "M" och typ trean och sen gasa på. Vid omkörningar skulle man behöva effekten fortare.
Det verkar som att lådan behöver tid för att växla ner.


Känner ni igen det?
SLK 2.0 cab 136 hk man - 1997
E 200 CGI Coupe 184hk aut - 2011

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Är det normalt? E200 CGI accar med fördröjning.

Postby torake » Mon 27 Aug, 2012 14:11

Du har väl 7G-tronicen då den blev standard för ett par år sedan, och jag vet om beteendet skiljer, men med 5G-tronicen upplever man det så. Lådan är adaptiv, så om man i vanliga fall såsar omkring så den aldrig behöver växla ned så blir det ett motstånd mot att växla ner när man väl kommer till en omkörning.

Men behöver man verkligen byta till läge M? På mina automater klickade man bara spaken två gånger till vänster så gick den ner på trean och stannade där till man höll spaken åt höger igen.

De små överladdade fyrorna i kombination med hög utväxling gör att det inte finns så mycket pulver tillgängligt vid cruisevarvtal, utan man måste upp till 3-4000 för att kunna köra om. Kan tänka mig att turbon är ännu värre, då det inte finns omedelbart laddtryck att tillgå heller, utan först måste man lägga på lite belastning för att sätta snurr på turbinen...

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

krakus
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 83
Joined: Mon 27 Aug, 2012 09:34
Location: Nära Sjöbo

Re: Är det normalt? E200 CGI accar med fördröjning.

Postby krakus » Mon 27 Aug, 2012 14:25

Det är 5G tronic låda i den. Och det är nog som du skriver... Får lära mig använda spak till vänster. Eller börja köra som en galning.

P.s. Bör den inte reagera snabbare i läge "S"?
SLK 2.0 cab 136 hk man - 1997
E 200 CGI Coupe 184hk aut - 2011

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Är det normalt? E200 CGI accar med fördröjning.

Postby torake » Mon 27 Aug, 2012 15:33

krakus wrote:Det är 5G tronic låda i den. Och det är nog som du skriver... Får lära mig använda spak till vänster. Eller börja köra som en galning.

P.s. Bör den inte reagera snabbare i läge "S"?


Njä kickdown är kickdown - trycker man pedalen ned förbi klicket då ska den ju göra så fort den kan, men eftersom det är en lång kedja av händelser som skall utföras innan det blir någon sprutt så...

Jag har numera manuell låda och det är ju lika irriterande där, finns ingen chans att göra en omkörning på högsta växeln, har bara 2000rpm i 90km/h, och där finns det bara 150-170Nm att tillgå.

V12:a ska det vara. :wink:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “E-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests