Bygga/modifiera insug på M104

Här diskuterar vi E-klass modellerna.
hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Bygga/modifiera insug på M104

Postby hismajestics » Tue 16 Oct, 2012 16:17

Har någon modifierat insuget på en M104? Jag måste modda insuget för att få motorn att passa en W114 Coupe.

Hade först tänkt lösa det med ett rakt men upptäckte att insuget är variabelt. I den svarta plastdelen finns det spjäll som reglerar lufttillströmningen och ökar vridet i mellanregistret. Bygger man ett rakt så tappar man detta.

Har någon byggd/sprungit på en lösning där insuget "pekar uppåt" med bibehållen vrid i mellanregistret? Som t.ex. här:

Image
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Bygga/modifiera insug på M104

Postby Scorpio » Wed 17 Oct, 2012 08:28

hismajestics wrote:Hade först tänkt lösa det med ett rakt men upptäckte att insuget är variabelt. I den svarta plastdelen finns det spjäll som reglerar lufttillströmningen och ökar vridet i mellanregistret. Bygger man ett rakt så tappar man detta.


Det har jag aldrig hört talas om tidigare. Att insugskammen har variabel duration visste jag men är även insuget variabelt? Jag trodde att variabelt insug kom först på v-motorerna M112/M113?

Oavsett vilket så kan man naturligtvis ändå bygga ett nytt insug som är avstämt för andra varvtal än originalinsuget, men det är tyvärr inget som jag har någon erfarenhet eller kunskap om.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
Jovani
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2396
Joined: Thu 13 May, 2004 16:38
Location: Göteborg

Re: Bygga/modifiera insug på M104

Postby Jovani » Wed 17 Oct, 2012 10:14

Motorn du visar på bilden är väll ingen MB-motor..? Mer troligt en nissan,,

Iaf, kamen förställs vid 3500rpm har jag för mig, RESONANSspjället öppnar fullt (bara on/off) från 4-6500rpm för att
luftpulserna skall kunna härja fritt. När spjället är stängt är plenumet bara 3+3cyl å förbättrade egenskaper på mellanvarv.
-------------------
Hälsningar
Johan

CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Bygga/modifiera insug på M104

Postby hismajestics » Wed 17 Oct, 2012 10:31

Jovani wrote:Motorn du visar på bilden är väll ingen MB-motor..? Mer troligt en nissan,,

Ööh... en M104
Jovani wrote:Iaf, kamen förställs vid 3500rpm har jag för mig, RESONANSspjället öppnar fullt (bara on/off) från 4-6500rpm för att
luftpulserna skall kunna härja fritt. När spjället är stängt är plenumet bara 3+3cyl å förbättrade egenskaper på mellanvarv.

Exakt, ungefär så har jag också förstått det. Tack!

Så, denna typen av insug kommer inte att fungera. Hur göra, any ideas?
Image
Last edited by hismajestics on Fri 29 Mar, 2013 21:06, edited 1 time in total.
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

User avatar
Jovani
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2396
Joined: Thu 13 May, 2004 16:38
Location: Göteborg

Re: Bygga/modifiera insug på M104

Postby Jovani » Wed 17 Oct, 2012 10:50

Får du inte plats med orginal insuget?
Om du skall bygga nytt så bör du kopiera orginalet både i plenumvolym och runnerslängd, då bör du komma på samma nivå.
Sen hur det till slut ser ut är upp till dig & dina utrymmen.

Plenumet du visar är nog mer för turbo/kompressor aplikationer.

Sen får du ursäkta, men jag ser ingen likhet med en M104 motor på denna ventilkåpa :?
-------------------
Hälsningar
Johan

CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Bygga/modifiera insug på M104

Postby hismajestics » Wed 17 Oct, 2012 11:21

Nej, precis, det är tajt mellan rambalkarna på W114. På bilden nedan ser man att insugssidan på M104 bygger väldigt mycket mot höger. Med original upplägget så måste jag modifiera bra kraftigt balken på förarsidan. Vill undvika det.

Image

Jovani wrote:Plenumet du visar är nog mer för turbo/kompressor aplikationer.

Plenumet är från en turbo. Ville bara visa ett ex. på alt. modell.
Last edited by hismajestics on Fri 29 Mar, 2013 21:09, edited 1 time in total.
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Bygga/modifiera insug på M104

Postby Scorpio » Wed 17 Oct, 2012 12:15

Jovani wrote:Motorn du visar på bilden är väll ingen MB-motor..? Mer troligt en nissan,,

Iaf, kamen förställs vid 3500rpm har jag för mig, RESONANSspjället öppnar fullt (bara on/off) från 4-6500rpm för att
luftpulserna skall kunna härja fritt. När spjället är stängt är plenumet bara 3+3cyl å förbättrade egenskaper på mellanvarv.


Ahaa..då har man lärt sig något nytt! :)
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Bygga/modifiera insug på M104

Postby hismajestics » Wed 17 Oct, 2012 12:41

Off-topic.

Glömde detta.
Jovani wrote:Sen får du ursäkta, men jag ser ingen likhet med en M104 motor på denna ventilkåpa :?

Enligt uppgift så är motorn en M104 och kommer från den här bilen:

Image

Image

mvh
johannes
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

User avatar
Jovani
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2396
Joined: Thu 13 May, 2004 16:38
Location: Göteborg

Re: Bygga/modifiera insug på M104

Postby Jovani » Wed 17 Oct, 2012 13:19

Scorpio wrote:Ahaa..då har man lärt sig något nytt! :)


Kanske skall tillägga att detta gäller 320E M104 motorn, INTE 300-24!
-------------------
Hälsningar
Johan

CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Bygga/modifiera insug på M104

Postby Cpt Tuttle » Sun 21 Oct, 2012 09:12

Jag har ingen aning....men måste säga att M104 i W114 låter FRÄÄÄÄNT! :-D
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85


Return to “E-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests