Har någon modifierat insuget på en M104? Jag måste modda insuget för att få motorn att passa en W114 Coupe.
Hade först tänkt lösa det med ett rakt men upptäckte att insuget är variabelt. I den svarta plastdelen finns det spjäll som reglerar lufttillströmningen och ökar vridet i mellanregistret. Bygger man ett rakt så tappar man detta.
Har någon byggd/sprungit på en lösning där insuget "pekar uppåt" med bibehållen vrid i mellanregistret? Som t.ex. här:
Bygga/modifiera insug på M104
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
Bygga/modifiera insug på M104
//johannes
W114 250CE M104 3,2L
W114 250CE M104 3,2L
Re: Bygga/modifiera insug på M104
hismajestics wrote:Hade först tänkt lösa det med ett rakt men upptäckte att insuget är variabelt. I den svarta plastdelen finns det spjäll som reglerar lufttillströmningen och ökar vridet i mellanregistret. Bygger man ett rakt så tappar man detta.
Det har jag aldrig hört talas om tidigare. Att insugskammen har variabel duration visste jag men är även insuget variabelt? Jag trodde att variabelt insug kom först på v-motorerna M112/M113?
Oavsett vilket så kan man naturligtvis ändå bygga ett nytt insug som är avstämt för andra varvtal än originalinsuget, men det är tyvärr inget som jag har någon erfarenhet eller kunskap om.
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Bygga/modifiera insug på M104
Motorn du visar på bilden är väll ingen MB-motor..? Mer troligt en nissan,,
Iaf, kamen förställs vid 3500rpm har jag för mig, RESONANSspjället öppnar fullt (bara on/off) från 4-6500rpm för att
luftpulserna skall kunna härja fritt. När spjället är stängt är plenumet bara 3+3cyl å förbättrade egenskaper på mellanvarv.
Iaf, kamen förställs vid 3500rpm har jag för mig, RESONANSspjället öppnar fullt (bara on/off) från 4-6500rpm för att
luftpulserna skall kunna härja fritt. När spjället är stängt är plenumet bara 3+3cyl å förbättrade egenskaper på mellanvarv.
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
Re: Bygga/modifiera insug på M104
Jovani wrote:Motorn du visar på bilden är väll ingen MB-motor..? Mer troligt en nissan,,
Ööh... en M104
Jovani wrote:Iaf, kamen förställs vid 3500rpm har jag för mig, RESONANSspjället öppnar fullt (bara on/off) från 4-6500rpm för att
luftpulserna skall kunna härja fritt. När spjället är stängt är plenumet bara 3+3cyl å förbättrade egenskaper på mellanvarv.
Exakt, ungefär så har jag också förstått det. Tack!
Så, denna typen av insug kommer inte att fungera. Hur göra, any ideas?
Last edited by hismajestics on Fri 29 Mar, 2013 21:06, edited 1 time in total.
//johannes
W114 250CE M104 3,2L
W114 250CE M104 3,2L
Re: Bygga/modifiera insug på M104
Får du inte plats med orginal insuget?
Om du skall bygga nytt så bör du kopiera orginalet både i plenumvolym och runnerslängd, då bör du komma på samma nivå.
Sen hur det till slut ser ut är upp till dig & dina utrymmen.
Plenumet du visar är nog mer för turbo/kompressor aplikationer.
Sen får du ursäkta, men jag ser ingen likhet med en M104 motor på denna ventilkåpa
Om du skall bygga nytt så bör du kopiera orginalet både i plenumvolym och runnerslängd, då bör du komma på samma nivå.
Sen hur det till slut ser ut är upp till dig & dina utrymmen.
Plenumet du visar är nog mer för turbo/kompressor aplikationer.
Sen får du ursäkta, men jag ser ingen likhet med en M104 motor på denna ventilkåpa
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
Re: Bygga/modifiera insug på M104
Nej, precis, det är tajt mellan rambalkarna på W114. På bilden nedan ser man att insugssidan på M104 bygger väldigt mycket mot höger. Med original upplägget så måste jag modifiera bra kraftigt balken på förarsidan. Vill undvika det.
Plenumet är från en turbo. Ville bara visa ett ex. på alt. modell.
Jovani wrote:Plenumet du visar är nog mer för turbo/kompressor aplikationer.
Plenumet är från en turbo. Ville bara visa ett ex. på alt. modell.
Last edited by hismajestics on Fri 29 Mar, 2013 21:09, edited 1 time in total.
//johannes
W114 250CE M104 3,2L
W114 250CE M104 3,2L
Re: Bygga/modifiera insug på M104
Jovani wrote:Motorn du visar på bilden är väll ingen MB-motor..? Mer troligt en nissan,,
Iaf, kamen förställs vid 3500rpm har jag för mig, RESONANSspjället öppnar fullt (bara on/off) från 4-6500rpm för att
luftpulserna skall kunna härja fritt. När spjället är stängt är plenumet bara 3+3cyl å förbättrade egenskaper på mellanvarv.
Ahaa..då har man lärt sig något nytt! :)
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
Re: Bygga/modifiera insug på M104
Off-topic.
Glömde detta.
Enligt uppgift så är motorn en M104 och kommer från den här bilen:
mvh
johannes
Glömde detta.
Jovani wrote:Sen får du ursäkta, men jag ser ingen likhet med en M104 motor på denna ventilkåpa
Enligt uppgift så är motorn en M104 och kommer från den här bilen:
mvh
johannes
//johannes
W114 250CE M104 3,2L
W114 250CE M104 3,2L
Re: Bygga/modifiera insug på M104
Scorpio wrote:Ahaa..då har man lärt sig något nytt! :)
Kanske skall tillägga att detta gäller 320E M104 motorn, INTE 300-24!
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Bygga/modifiera insug på M104
Jag har ingen aning....men måste säga att M104 i W114 låter FRÄÄÄÄNT!
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 22 guests