Jag funderar på att köpa en kombi ur 124-serien. Jag vill ha en bensinsexa. 12-ventilers 300-motorn brukar ju betraktas som "bombsäker", men hur är det med 24-ventilarna? Blir de mindre driftsäkra med åren, får de haverier, med dyra reparationskostnader som följd? Vid vilken körsträcka brukar problemen komma?
300 12-v har väl kamkedja? Hur är det med 24-v-motorerna? Har de kamrem? Vad är i så fall bytesintervallen? Är kamremsbytet kostsamt?
Är det någon skillnad sinsemellan mellan 280-motorn, 300 24-v-motorn och 320-motorn, avseende driftsäkerhet och hållbarhet?
300, 280 eller 320, vilken motor är att föredra?
Re: 300, 280 eller 320, vilken motor är att föredra?
24V har kedja med. Det här nog alla motorer i personbilarna hos mercedes.
Min 320 24V har nu gått 19500mil helt utan problem.
Min 320 24V har nu gått 19500mil helt utan problem.
S55 AMG W220 -00
C230 Komp W202 -99
C180 BlueEFFICIENCY -10 (Tjejens)
Chevy S10 -97
http://www.perkeles.se
C230 Komp W202 -99
C180 BlueEFFICIENCY -10 (Tjejens)
Chevy S10 -97
http://www.perkeles.se
Re: 300, 280 eller 320, vilken motor är att föredra?
24v lider av dålig kabelhärva på motorn samt läckande topplockspackning.
är detta bytt så en driftsäker bil!
farsan har en E280 som han haft mellan 17 000mil till 34 000mil
Aldrig blivit stående men den dummade sig med misstända när luftmassemätaren gick sönder.
då gick även katten sönder efter ett tag med körning med misständning.
toppen har mer eller mindre läckt olja hela tiden. men det funkar ju endå.
nu är det tempgivare för kallstart eller kabeln till den som gett upp för den är lite svårstartad när den är kall.
annars har det flutit på bra!
0,8 på långkörning men betydligt sämre på kortvändor i stan....
är detta bytt så en driftsäker bil!
farsan har en E280 som han haft mellan 17 000mil till 34 000mil
Aldrig blivit stående men den dummade sig med misstända när luftmassemätaren gick sönder.
då gick även katten sönder efter ett tag med körning med misständning.
toppen har mer eller mindre läckt olja hela tiden. men det funkar ju endå.
nu är det tempgivare för kallstart eller kabeln till den som gett upp för den är lite svårstartad när den är kall.
annars har det flutit på bra!
0,8 på långkörning men betydligt sämre på kortvändor i stan....
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 19 guests