300CE 103.983

Här diskuterar vi E-klass modellerna.
Ronny300
Hangaround
Hangaround
Posts: 15
Joined: Fri 10 May, 2013 09:49
Location: Nynäshamn

300CE 103.983

Postby Ronny300 » Sat 11 May, 2013 15:31

Hej,
Jag har en MB 300CE -90 med 103 983 motorn.
Har problem med att den inte vill starta när den är kall.
Varje morgon jag kommer ut så tänder den till men inte mer. Spelar ingen roll hur länge jag gnuggar.
Fördelarlock, rotor, tändkablar och tändstift är nya (Bosch).

Det kommer bensin fram till fördelaren, men jag vet inte om det är rätt tryck.
Rent spontant känns det som den tappar trycket under natten och av nån anledning inte orkar skapa ett tillräckligt för att starta.
Bensinpumpsrelät kommer väl dom flesta att säga nu. Visst kanske det.
Jag har tjuvkopplat relät utan framgång.
Jag har kopplat in en startknapp så jag kan gå runt och rycka och knacka medans jag kör på starten.
Tyckte igår att den startade efter jag hade knackat på bensinrelät, men idag är jag inte lika säker.
Rätt var det är så startar den och går som en klocka tills nästa morgon.
Kan tillägga att jag tycker att den behöver lite extra gnugg även varm för att starta direkt.
Precis som att den inte hade soppa framme. Drog ut kabeln till impulsgivaren och körde på starten, satte sedan dit den och den startade direkt, jag menar verkligen direkt. Inget extra gnugg.
Som man tycker att det ska vara. Vet inte om den byggde upp rätt tryck då, utan att förbränna det så att säga.
Några saker som jag tänker att det kan vara:
Bensinpumpsrelät
Impulsgivaren
Styrenheten för KE
Tändmodul
Nån backventil till bensinen.
Nån som har en ide?
Å säg nu inte OVP relät.....
Allt har en mening, Ibland kan det vara svårt att se den bara.

User avatar
rikard
Expert
Expert
Posts: 843
Joined: Fri 09 Oct, 2009 09:58
Location: umeå

Re: 300CE 103.983

Postby rikard » Sat 11 May, 2013 17:29

OVP reläet...hehe ne skoja bara :-D min 300ce 24v va svårstartad då va de en spricka i gummibälgen under fördelaren på insuget...

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: 300CE 103.983

Postby Fotografen » Sat 11 May, 2013 18:48

som sagt, sprucket gummi, eller tjyvluft an nån annan anledning, bränsletrycksregulator (läcker igenom så att trycker försvinner), backventilen på pumpen (eller pump två, de är två seriekopplade), möjligen kan tryckacken vara slut.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

Ronny300
Hangaround
Hangaround
Posts: 15
Joined: Fri 10 May, 2013 09:49
Location: Nynäshamn

Re: 300CE 103.983

Postby Ronny300 » Sun 12 May, 2013 05:03

Nu har jag hittat felet med att den inte startar ibland.
Det andra med "gnuggandet" kvarstår dock. Ska riva ner pumparna idag och byta ut allt så får vi se.
Bälgen under luftflödesmätaren kollade jag igår och den var ok.

Eftersom jag hittade felet så lägger jag upp det så andra kanske har nytta av det.

Det var kabeln till KE-styrboxen.
Kablarna hade tagit stryk av dragavlastningen på kontaktstycket.
Klippte kablarna och lödde dit en ny bit på 30cm med ett beg kontaktstycke från 260E.
Fungerar klockrent. Och vips så började A/c att fungera :-)
Allt har en mening, Ibland kan det vara svårt att se den bara.

Ronny300
Hangaround
Hangaround
Posts: 15
Joined: Fri 10 May, 2013 09:49
Location: Nynäshamn

Re: 300CE 103.983

Postby Ronny300 » Sun 12 May, 2013 10:13

Fortsättningen....

Tyvärr är det oftast så på forumen att folk frågar efter tips på ev fel dom har.
Dom får en massa idéer och uppslag.
Men sen hör man ingenting mer, ingen som berättar vilket av alla förslag som löste problemet.
Det är ju lite synd.
Så därför försöker jag dra mitt strå till stacken.

Problemet med att jag fick "gnugga" ett tag på starten och gärna ge lite gas innan den startade har jag nu löst.
Tur att man är morgonpigg.
Jag bytte båda pumparna, filtret och bränsleaccumulatorn.
Förvisso så vet jag inte vilket av dom som löste problemet, men filtret var det inte.
Är tämligen säker på att det var bränsleaccumulatorn eftersom den ska hålla trycket.
Pumparnas uppgift är att pumpa fram trycket, inte behålla det.

Ha de gott.....
Allt har en mening, Ibland kan det vara svårt att se den bara.

Ronny300
Hangaround
Hangaround
Posts: 15
Joined: Fri 10 May, 2013 09:49
Location: Nynäshamn

Re: 300CE 103.983

Postby Ronny300 » Mon 13 May, 2013 11:04

I brist på ett normalt liv så bytte jag tillbaka till dom ursprungliga pumparna i morse.
Så nu vet jag att det var bränsleacculumatorn :-)
Allt har en mening, Ibland kan det vara svårt att se den bara.


Return to “E-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests