E500/e60

Här diskuterar vi E-klass modellerna.
Gurre_88
Expert
Expert
Posts: 574
Joined: Mon 22 Jan, 2007 17:32
Location: kalix
Contact:

E500/e60

Postby Gurre_88 » Sun 16 Feb, 2014 10:00

Hur ser man om en e500a är inlämnad hos amg innan den kom till Sverige och blev et e60?
För vanligtvis går vell mätaren tex bara till 260 km/h på en e 500?
Men om den går till 300km/h ?
Nuvarande:

W 124:
Mb E320-94

W126
Mb 560-88 Sel Fullutrustad

Fd:

W 126:
R.I.P:560Sel *GFO 026*

Fd mb:w124
Mb 300Dt -92 OBS: 12800 mil (2012-05-06)
Mb E 220 -93
Mb 250d-88
Mb E 220 -93
Mb E 200 -95
Mb E320-93 Manuell
Mb 300tdt-91
Mb 250dt-93
Mb E320-93
Mb 230Te-90
Mb 250d-91
Mb 300dt-93
Mb 300tdt-92
Mb E250d -95
Mb 300tdt-92
Mb 300tdt -91
Mb 300d -88
Mb de är inte alla som äget en w124a 85a
Mb 300d -91
Mb 300e -89
Mb 300te-88
Mb 300d -88
Mb 300d -88


w 201:
Mb 2,5dieselturbo -93


Mb w123.

Mb 240td-

Och massa andra märken

Till salu just nu: <Mycke..;)

jonnte
Prospect
Prospect
Posts: 41
Joined: Sat 12 May, 2007 20:11
Location: Helsingborg

Re: E500/e60

Postby jonnte » Sat 22 Feb, 2014 20:38

Gurre_88 wrote:Hur ser man om en e500a är inlämnad hos amg innan den kom till Sverige och blev et e60?
För vanligtvis går vell mätaren tex bara till 260 km/h på en e 500?
Men om den går till 300km/h ?
Hej vännen:)
Det är väldigt enkelt att kolla om bilen är e60... Bara för att mätaren är graderad till 300 så betyder inte det att det är en e60.. Först kan du kolla om där sitter amg dekaler i motorrummet... Dessutom skall där vara två st stora gammla amg emblem på motorkåpan/luftburken.. Finns dom så börjar det likna en e60, men tänk på att det säger inte något för dessa grejor går att beställa nya... Skall dessutom vara stannsad med amg i motorblocket, men det är ju såklart omöjligt att se när man står och kollar på bilen, för då krävs en bil lyft... Om dessa emblemen finns så är det ju bara att göra en sista kontroll för att vara säker.. Mät slaglängden på motoren, ett litet jobb på ca 5-10minuter om du e händig... Slaglängden skall vara 94,8mm på en e60... En vanlig 500a har 85mm.. Så bara till att hiva av ett tändstift och ner med en lång mejsel i cylinderen, vrid på vevaxelen med en hyllsa nr 27 med ett spärhandtag, när du har kolven längst nere, markera då på mejselen med en penna sedan upp med kolven markera med en penna igen på mejselen... Mät avståndet med ett sjutmått eller en tumstock och du har slaglängden... Men har du aldrig gjort det tidigare så ska du absolut inte ge dig på det för det kräver ju ytterst försiktighet när man har skruvmejsel i cylinderen... Tag då istället med dig en bilmekaniker... Men tänk på att du absolut inte får snurra denna motor baklänges...
Med vänlig hälsning Jonas http://www.garaget.org/?car=48984
Men är där varken emblem eller dekaler i motorutrymmet så behöver du inte kolla, för då är det ingen e60... E60 bilarna är gjorda i så lite exemplar och är fruktansvärt dyra så risken att det skulle var en e60amg är osannolik...

User avatar
johan h
Guru
Guru
Posts: 2997
Joined: Tue 16 Dec, 2003 12:15
Location: Gävleborg Gävle
Contact:

Re: E500/e60

Postby johan h » Tue 08 Apr, 2014 15:19

Du ser det på bilens datakort. Bilen ska ha code 957 AMG engineering package. Det spelar ingen roll hur många AMG-dekaler eller mätare med AMG emblem som sitter på för utan denna kod så är det inte en äkta vara. Vad det gäller beståndet i Sverige så finns det bara en.
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil. Image
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil. Image
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD


Return to “E-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests