Kompressor luftfjädring

Här diskuterar vi E-klass modellerna.
kölis
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 162
Joined: Thu 07 Jun, 2012 18:46

Kompressor luftfjädring

Postby kölis » Sun 23 Mar, 2014 17:35

Någon som har bra tips på vad felet kan vara då kompressorn låter f-n efter att man har bytt ballaster på vänster lyse? Kompressorn är bytt till en annan begagnad som även den låter illa. Den begagnade är bytt mot en ny MB orginal och ändå låter den illa, säger verkstaden..
Nu är inte det här min bil utan det är min kompis Ullas bil. Ja, jag har egen verkstad men jag jobbar numera själv och man måste vara två man för att ta ner stötfångaren utan att skada den så därför rekommenderade jag henne till en annan verkstad. Där står bilen nu..
Jag är inte inne speciellt ofta här men behöver seriös hjälp nu, inte kanske eller tror.
Maila mej gärna på kolborn57@gmail.com eller ring på 073-5107097.
Göran Kölborn

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Kompressor luftfjädring

Postby Van der Verhart » Sun 23 Mar, 2014 17:51

Låter lite märkligt att en ny låter illa,det enda Jag kan tänka mig som är fel är att en pinnbult till kompressorfästet är avdragen så att fjädringsvägen är för kort. Det är ju inte ovanligt att oljudet förväxlas med SBC.

kölis
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 162
Joined: Thu 07 Jun, 2012 18:46

Re: Kompressor luftfjädring

Postby kölis » Sun 23 Mar, 2014 19:51

Tack för svaret, det stärker mina tankar..

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Kompressor luftfjädring

Postby Van der Verhart » Sun 23 Mar, 2014 23:41

Om missljudet hörs vid upplåsning av bil eller när en dörr öppnas vid avstängd motor,då har det med SBC att göra.

kölis
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 162
Joined: Thu 07 Jun, 2012 18:46

Re: Kompressor luftfjädring

Postby kölis » Sat 21 Jun, 2014 14:23

Det är alltid bra att avsluta en tråd vilket jag inte gjorde.. Nu avslutar jag den i alla fall. Oljudet bekom sig av att upphängningarna till kompressorn var slut och verkstaden monterade nya och bilen blev tyst. Den sjönk dock i fjädringen när den stog några dagar samt tömde batteriet så att den började larma på nätterna till grannarnas glädje..
Jag tog itu med det hela själv till slut och bytte kompressorn och tillhörande relä. Tog bort alla felkoder på bilen som märkesverkstaden nyss hade tagit bort och efter det så fungerar bilen igen utan att söcka ihop eller tömma batteriet.


Return to “E-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests