W212 (E modeller och andra nyare)Hur många av er servar bil?

Här diskuterar vi E-klass modellerna.
krakus
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 83
Joined: Mon 27 Aug, 2012 09:34
Location: Nära Sjöbo

Re: W212 (E modeller och andra nyare)Hur många av er servar

Postby krakus » Thu 13 Nov, 2014 21:54

jabbal wrote:Det beror nog mycket på hur länge man räknar med att äga sin bil... alla bilar som är äldre än femton år är ju värda 19.000kr eller mindre (något hårddraget...), skicket gör mer än serviceboken i det läget. Det finns inte en chans att man får billbaka de slantarna.

Sen är ju en nyare MB såpass komplicerad att man kanske vill serva den ändå? Med mjukvaruppdateringar etc.

I helgen ska jag "serva" min pappas bil, byta olja och gå igenom enklare servicepunkter. Det är en 2004:a, och jag ångrar faktiskt att vi inte servat den själva hela tiden, det hade blivit några sparade slantar och det hela är inte speciellt komplicerat, men så är bilen en 2004:a också, och inte en 2014. Men det är ju en liten service också, större åtgärder lämnar jag hellre bort.

Men 7500kr låter som en stor service, eller?


Bilen servades på MB. Oljan i automat lådan och filtret byttes. Detta görs bara en gång. Från och med nu kommer vi serva den själva.
SLK 2.0 cab 136 hk man - 1997
E 200 CGI Coupe 184hk aut - 2011

SUMO
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Sat 13 Nov, 2004 18:07
Location: Bromma/Sthlm

Re: W212 (E modeller och andra nyare)Hur många av er servar

Postby SUMO » Fri 14 Nov, 2014 21:49

krakus wrote:
jabbal wrote:Det beror nog mycket på hur länge man räknar med att äga sin bil... alla bilar som är äldre än femton år är ju värda 19.000kr eller mindre (något hårddraget...), skicket gör mer än serviceboken i det läget. Det finns inte en chans att man får billbaka de slantarna.

Sen är ju en nyare MB såpass komplicerad att man kanske vill serva den ändå? Med mjukvaruppdateringar etc.

I helgen ska jag "serva" min pappas bil, byta olja och gå igenom enklare servicepunkter. Det är en 2004:a, och jag ångrar faktiskt att vi inte servat den själva hela tiden, det hade blivit några sparade slantar och det hela är inte speciellt komplicerat, men så är bilen en 2004:a också, och inte en 2014. Men det är ju en liten service också, större åtgärder lämnar jag hellre bort.

Men 7500kr låter som en stor service, eller?


Bilen servades på MB. Oljan i automat lådan och filtret byttes. Detta görs bara en gång. Från och med nu kommer vi serva den själva.


Varför byter man oljan i automaten, på en bil som bara rullat 3000 mil?
GL 350 Bluetec 4-Matic AMG 2015

SUMO
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Sat 13 Nov, 2004 18:07
Location: Bromma/Sthlm

Re: W212 (E modeller och andra nyare)Hur många av er servar

Postby SUMO » Fri 14 Nov, 2014 21:55

krakus wrote:Jag köpte bilen då denna varit 10 månader gammal. Då går det inte att påverka något.


Skrev inte du, i en annan tråd, att bilen var 8 månader gammal när du köpte den?
GL 350 Bluetec 4-Matic AMG 2015

krakus
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 83
Joined: Mon 27 Aug, 2012 09:34
Location: Nära Sjöbo

Re: W212 (E modeller och andra nyare)Hur många av er servar

Postby krakus » Sat 15 Nov, 2014 01:02

8-10 mån är nästan samma. Inte räknar man dagar man äger en bil?
Den har inte varit 1 år i.a.f.
MB hade 6000 mil som interval för första bytet innan (enl dem). Nu ändrades detta till 3 år eller 3000 mil då de hittade en del "smuts" vid byten vid 6000 mil.
Det är i.a.f. dessa uppgifter jag fått av MB verkstad.

Edit. kollade kvittot. Köpte den 20120908. Med 990 mil på mätaren.
SLK 2.0 cab 136 hk man - 1997
E 200 CGI Coupe 184hk aut - 2011

jale
Expert
Expert
Posts: 847
Joined: Sat 03 Jan, 2004 13:26

Re: W212 (E modeller och andra nyare)Hur många av er servar

Postby jale » Fri 16 Oct, 2015 09:25

krakus wrote:Jag köpte bilen då denna varit 10 månader gammal. Då går det inte att påverka något.

Jodå, det tror jag. Du har ju nybilsgaranti nu. När den löper ut så får du ett erbjudande av MB att köpa till den förlängda nybilsgarantin.

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: W212 (E modeller och andra nyare)Hur många av er servar bil?

Postby Scorpio » Fri 16 Oct, 2015 16:39

Om man sparar pengar eller inte beror nog på hur länge man tänker behålla bilen. Om den säljs när den fortfarande är rätt ny blir det sannolikt förlustaffär. Men om man behåller bilen till den börjar bli gammal och tappat mycket av sitt marknadsvärde blir det sannolikt vinst.

För övrigt måste jag säga att det är ett mycket märkligt resonemang. Den överlägset största kostnaden på en ny eller nästan ny bil är den groteskt stora värdeminskningen. Om man vill spara pengar så köper man INTE en ny bil och skippar märkesverkstaden, det är att sila mygg och svälja kameler. Vill man prioritera ekonomin men ändå köra en trevlig Mercedes så köper man istället en bil med fler år och mil på nacken. Då kan man nog spara lite pengar på att serva själv också om man behåller den ett bra tag.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

SUMO
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Sat 13 Nov, 2004 18:07
Location: Bromma/Sthlm

Re: W212 (E modeller och andra nyare)Hur många av er servar bil?

Postby SUMO » Fri 16 Oct, 2015 22:08

Scorpio wrote:Om man sparar pengar eller inte beror nog på hur länge man tänker behålla bilen. Om den säljs när den fortfarande är rätt ny blir det sannolikt förlustaffär. Men om man behåller bilen till den börjar bli gammal och tappat mycket av sitt marknadsvärde blir det sannolikt vinst.

För övrigt måste jag säga att det är ett mycket märkligt resonemang. Den överlägset största kostnaden på en ny eller nästan ny bil är den groteskt stora värdeminskningen. Om man vill spara pengar så köper man INTE en ny bil och skippar märkesverkstaden, det är att sila mygg och svälja kameler. Vill man prioritera ekonomin men ändå köra en trevlig Mercedes så köper man istället en bil med fler år och mil på nacken. Då kan man nog spara lite pengar på att serva själv också om man behåller den ett bra tag.


Väl talat!
GL 350 Bluetec 4-Matic AMG 2015

mattsson
Prospect
Prospect
Posts: 39
Joined: Sun 07 Apr, 2013 13:00
Location: Ryd

Re: W212 (E modeller och andra nyare)Hur många av er servar bil?

Postby mattsson » Thu 01 Feb, 2018 14:24

Trådlyft :)
En sak som jag brukar fundera över är varför folk inte fyller i serviceboken när dom själva bytt olja tillexempel
det är ju inte så att det är lag på att man ska ha stämpel för å få skriva i den.
Dock är det ju lite krångligare på dom nya med DSB.
Går det att få inlogg som privatperson för sin egen bil?

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: W212 (E modeller och andra nyare)Hur många av er servar bil?

Postby Marie » Fri 02 Feb, 2018 01:18

Nu är ju min drygt ett tjog år äldre än de första MOPF 212. Givetvis skriver jag ordentligt i serviceboken, och dessutom printar jag ett serviceprotokoll ur WIS, bockar för punkterna efterhand som jag gör dem, fyller i miltal och datum och signerar, och sätter in protokollet i den vid detta laget tämligen digra fordonspärmen. Givetvis gäller detta de gånger jag inte lämnar in hos aukt. MB-verkstad, då får de sköta pappersexercisen.
Jag är ju ett bra stycke in i servicehäfte nr 2 nu, de räcker ju bara 300.000 km. I dagarna blir det 380.000 km service, och det är snart 26½ år sedan första registreringsdatum.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “E-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests