Page 1 of 2

W212 (E modeller och andra nyare)Hur många av er servar bil?

Posted: Sat 11 Oct, 2014 12:53
by krakus
Det är dags för A0 service vid 3000mil (E200 cgi- 2011).
Ringde verksan. Circa 7500:- !
Inte illa. :/

Undrar om det finns folk här som servar själv egna bilar. Dessa som är lite nyare. Törs man göra det själv? Eller är det inget man kan göra utan diagnostiska instrument?

Re: W212 (E modeller och andra nyare)Hur många av er servar

Posted: Sat 11 Oct, 2014 23:11
by Marie
När man har råd att köpa så pass nya och dyra bilar så kan det ju inte vara så svårt att kalkylera in servicekostnaderna också i budgeten, eller? :roll:

Re: W212 (E modeller och andra nyare)Hur många av er servar

Posted: Sun 12 Oct, 2014 00:44
by krakus
Eller göra själv och bränna pengar på ny kökskniv :)

Re: W212 (E modeller och andra nyare)Hur många av er servar

Posted: Sun 12 Oct, 2014 10:06
by torake
Du har inte köpt den förlängda nybilsgarantin 5 år alltså?
Börjar serva mina bilar själv vid 8-årsåldern när alla former av garanti och goodwill ändå är körda.

Re: W212 (E modeller och andra nyare)Hur många av er servar

Posted: Mon 13 Oct, 2014 08:47
by krakus
Jag köpte bilen då denna varit 10 månader gammal. Då går det inte att påverka något.

Re: W212 (E modeller och andra nyare)Hur många av er servar

Posted: Mon 13 Oct, 2014 09:48
by torake
krakus wrote:Jag köpte bilen då denna varit 10 månader gammal. Då går det inte att påverka något.

Nej det är nog tyvärr så.

Men den är servad enligt bok hos auktoriserad fram till nu?

Visst på några år blir det mycket pengar man sparar på att serva själv, säkert 20' på de åren din har kvar till 8-årsåldern men å andra sidan kan det ju med lätthet bli någon typ av problem som kostar mer än 20' att reparera på de åren.

Men man kan ju göra vissa grejer själv som att byta kupéluftfilter, torkarbladen och fylla på spolarvätska och be att de låter bli det vid service, blir nån femhunka per gång annars.

Re: W212 (E modeller och andra nyare)Hur många av er servar

Posted: Mon 13 Oct, 2014 10:01
by silentdawg
Okej på en tio år gammal 211 med 40-50' mil på mätaren där det mer är skicket som avgör, men du har väl gett 120-150' för bilen? Att hoppa över auktoriserad service för några procent av det priset låter mest dumsnålt. Om du inte ska behålla bilen 10 år eller så kommer det straffa sig när du ska sälja den för att servicen inte kommer gå att styrka med MB's digitala servicebok. Många som kommer dra öronen åt sig då.

Re: W212 (E modeller och andra nyare)Hur många av er servar

Posted: Mon 13 Oct, 2014 18:31
by krakus
silentdawg wrote:Okej på en tio år gammal 211 med 40-50' mil på mätaren där det mer är skicket som avgör, men du har väl gett 120-150' för bilen? Att hoppa över auktoriserad service för några procent av det priset låter mest dumsnålt. Om du inte ska behålla bilen 10 år eller så kommer det straffa sig när du ska sälja den för att servicen inte kommer gå att styrka med MB's digitala servicebok. Många som kommer dra öronen åt sig då.


Tanken är att ha den i 10 år eller längre?
Min fråga rör snarare viljan att veta hur folk i allmänhet gör. Ett forum är oftast en plats för dem som vill göra lite eget med bilarna. Tror jag.
Jag har även en gammal SLK just för att jag gillar att göra något med bilen. Har lagt mycket mer på den än vad bilen är värt. Jag tycker om att göra saker själv.

Undrar om det blir fler inlägg från andra medlemar.

Re: W212 (E modeller och andra nyare)Hur många av er servar

Posted: Mon 13 Oct, 2014 19:30
by Bullmerca
De nyare bilar vi har i familjen servar vi på Mercedes (W212 och W211),
W211:an är ju en 04:a och börjar bli gammal men är så fin och har
full servicebok från Mercedes hela vägen tills nu på 29000mil
så jag tycker det är trevligt att fortsätta på den linjen.

Men ett tips är att ringa runt till olika auktoriserade verkstäder det brukar skilja 20-25% i pris.

Re: W212 (E modeller och andra nyare)Hur många av er servar

Posted: Mon 13 Oct, 2014 20:03
by silentdawg
krakus wrote:
silentdawg wrote:Okej på en tio år gammal 211 med 40-50' mil på mätaren där det mer är skicket som avgör, men du har väl gett 120-150' för bilen? Att hoppa över auktoriserad service för några procent av det priset låter mest dumsnålt. Om du inte ska behålla bilen 10 år eller så kommer det straffa sig när du ska sälja den för att servicen inte kommer gå att styrka med MB's digitala servicebok. Många som kommer dra öronen åt sig då.


Tanken är att ha den i 10 år eller längre?
Min fråga rör snarare viljan att veta hur folk i allmänhet gör. Ett forum är oftast en plats för dem som vill göra lite eget med bilarna. Tror jag.
Jag har även en gammal SLK just för att jag gillar att göra något med bilen. Har lagt mycket mer på den än vad bilen är värt. Jag tycker om att göra saker själv.

Undrar om det blir fler inlägg från andra medlemar.


Hade du formulerat dig så från början hade du säkert fått annorlunda svar, i första inlägget framgick ingenting om att du gillar att meka.

Re: W212 (E modeller och andra nyare)Hur många av er servar

Posted: Tue 14 Oct, 2014 06:45
by svnartis
Jag kommer att serva bilen hos MB för att ha full bok. Detta är ju absolut nödvändigt om man vill sälja bilen i närtid och inte skänka bort den.
Jag har en snart två år gammal E220 -13 med 1600 mil på mätaren. Service nr 2 kommer att äga rum runt jul. Jag betalar 10 000 för service under tre år- Å andra sidan får man ju betala servicarna i förväg vilket såklart MB tjänar på.

Re: W212 (E modeller och andra nyare)Hur många av er servar

Posted: Tue 14 Oct, 2014 17:01
by krakus
Det hade varit kul att få veta service schema. Vad som ska göras och när.
Går det att hitta någonstans?

Re: W212 (E modeller och andra nyare)Hur många av er servar

Posted: Mon 27 Oct, 2014 18:30
by jabbal
Det beror nog mycket på hur länge man räknar med att äga sin bil... alla bilar som är äldre än femton år är ju värda 19.000kr eller mindre (något hårddraget...), skicket gör mer än serviceboken i det läget. Det finns inte en chans att man får billbaka de slantarna.

Sen är ju en nyare MB såpass komplicerad att man kanske vill serva den ändå? Med mjukvaruppdateringar etc.

I helgen ska jag "serva" min pappas bil, byta olja och gå igenom enklare servicepunkter. Det är en 2004:a, och jag ångrar faktiskt att vi inte servat den själva hela tiden, det hade blivit några sparade slantar och det hela är inte speciellt komplicerat, men så är bilen en 2004:a också, och inte en 2014. Men det är ju en liten service också, större åtgärder lämnar jag hellre bort.

Men 7500kr låter som en stor service, eller?

Re: W212 (E modeller och andra nyare)Hur många av er servar

Posted: Tue 28 Oct, 2014 21:06
by SUMO
jabbal wrote:Det beror nog mycket på hur länge man räknar med att äga sin bil... alla bilar som är äldre än femton år är ju värda 19.000kr eller mindre (något hårddraget...), skicket gör mer än serviceboken i det läget. Det finns inte en chans att man får billbaka de slantarna.

Sen är ju en nyare MB såpass komplicerad att man kanske vill serva den ändå? Med mjukvaruppdateringar etc.

I helgen ska jag "serva" min pappas bil, byta olja och gå igenom enklare servicepunkter. Det är en 2004:a, och jag ångrar faktiskt att vi inte servat den själva hela tiden, det hade blivit några sparade slantar och det hela är inte speciellt komplicerat, men så är bilen en 2004:a också, och inte en 2014. Men det är ju en liten service också, större åtgärder lämnar jag hellre bort.

Men 7500kr låter som en stor service, eller?


2004:a vaddå..?

Re: W212 (E modeller och andra nyare)Hur många av er servar

Posted: Thu 30 Oct, 2014 14:12
by jabbal
SUMO wrote:
jabbal wrote:Det beror nog mycket på hur länge man räknar med att äga sin bil... alla bilar som är äldre än femton år är ju värda 19.000kr eller mindre (något hårddraget...), skicket gör mer än serviceboken i det läget. Det finns inte en chans att man får billbaka de slantarna.

Sen är ju en nyare MB såpass komplicerad att man kanske vill serva den ändå? Med mjukvaruppdateringar etc.

I helgen ska jag "serva" min pappas bil, byta olja och gå igenom enklare servicepunkter. Det är en 2004:a, och jag ångrar faktiskt att vi inte servat den själva hela tiden, det hade blivit några sparade slantar och det hela är inte speciellt komplicerat, men så är bilen en 2004:a också, och inte en 2014. Men det är ju en liten service också, större åtgärder lämnar jag hellre bort.

Men 7500kr låter som en stor service, eller?


2004:a vaddå..?

Han har en Jaguar, den är ju väldigt lätt att hålla efter själv, man behöver inte gå in och nolla något eller uppdatera mjukvaran, det är bara att följa serviceschemat. Den är ju inte värd mycket idag, och den ökar ju inte i värde direkt, så när den ska säljas för 25´ om några år tror jag inte avsaknaden av servicebok kommer påverka i högre utsträckning än att det är en plusaffär att serva själv.

Jag kör själv en nyare Jaguar, den ska jag lämna in på service nu om en timme, men den räknar jag också med att köra max ett år till, och då känns det bättre att kunna sälja den med komplett servicehistorik.