Vågar man återgå till Mercedes igen? Mest dyra reparationer?

Här diskuterar vi E-klass modellerna.
manlix
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2430
Joined: Wed 04 Aug, 2004 18:17

Vågar man återgå till Mercedes igen? Mest dyra reparationer?

Postby manlix » Fri 10 Jul, 2015 09:49

Hej!

Skall byta jobb och blir av med förmånsbilen. Tittar därför på en ny bil. Måste ha en rymlig bil så E-klass-, Passat-, V70-storlek är det som gäller.
Har kollat lite på S211 E200 Kompressor Sport edition av 2009 års modell. Dyker upp fina exemplar med få mil mellanåt.

Har kollar runt en del på forumet och nyare Mercedes än 123, 124, 129 osv verkar innebära stor risk för svindyra reparationer? Kamkedjor som går av, elektronik som slutar fungera, nivåregleringar som läcker luft osv. Och detta på hyffsat nya bilar! Riktigt skitkvalité?

Vände blicken mot Mercedes för att de iaf tidigare varit väldigt driftsäkra. Måste man ha ett fett reparationskonto om man skall köpa en Mercedes idag?

Lägger inte mer än runt 100 000:-, kanske upp mot 130 om den är riktigt fin. Skramlig plåtlåda ala billigare märken vill jag inte ha då det blir längre turer då och då.

Drott
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Wed 22 Apr, 2015 13:16
Location: Helsingborg

Re: Vågar man återgå till Mercedes igen? Mest dyra reparatio

Postby Drott » Fri 10 Jul, 2015 12:04

Ett generellt - och kanske utsvävande, men forumet mår nog bra av lite diskussioner - svar då jag inte äger en sådan bil. Jag kör idag en S212 som jag är väldigt glad för men min plan är nog ändå att avyttra den strax innan maskinskadeförsäkringen slutar gälla. Kvaliteten på bygget är det nog inget fel på, men alla eventuella fel blir oftast svindyra på moderna bilar. :shock:

Nu är ovanstående resonemang med maskinskada inte aktuellt för dig då en S211 är såpass gammal/har så pass många mil. Sägas bör dock att nyare E-klass (säg 08 och framåt) genomgående får väldigt höga poäng i diverse driftsäkerhets och kundnöjdhets-mätningar. Här på forumet lär du få höra av flera att nyare mercedes har skitkvalitet och att du bör införskaffa en W124. Jag tror mycket av detta bottnar i att man kan både felsöka & ordna mycket själv på en gammal Merca, medans min S212 med Airmatic, 4matic och Distronic (och en massa andra "...ic") är ungefär lika tacksam att hemmameka som en Eurofighter Typhoon...
Desto mer finesser, desto mer kan gå sönder, på en BMW 728i jag hade gick hela ABS/DSC-boxen 25+moms +montering, men jag köpte på skroten för 3k och Jarls Bilservice bytte. :mrgreen:

Och visst ser det trisst ut när man läser på forumet, men det ser minst lika trist ut på NordicAudi (DKW), Autopower (BMW) och jagrullar (Volvo), med väldigt få undantag så startar folk inte en tråd om dom inte har ett problem. (ett roligt undantag i Mercedes-sammanhang är användaren "BAB7" på flashback som hyllar sin W212) Jag tror att bilen du funderar på i generella termer är minst lika bra som sina tyska syskon av samma ålder, men att efterforska typfel är aldrig fel heller och det lär snart hagla in svar om vad det är du bör se upp med :-)

Jag körde tidigare BMW men kör nu Mercedes, för mig handlade (om)valet mest om känslan. Det är något visst med stjärnan där över huven, och jag har aldrig upplevt något som känns lika förtroendeingivande på vägen, inte ens en 750 xDrive. :robot:
Mercedes-Benz CLS 350d 4MATIC X218 - 2017 (Diamantvit metallic)

jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Re: Vågar man återgå till Mercedes igen? Mest dyra reparatio

Postby jarlh » Fri 10 Jul, 2015 23:05

Har sedan sju år en 2006 w211, E200 kompressor, 15000 mil. Närapå 100% driftsäker.

Har fått byta bromsok plus skivor förutom vanlig service. Snart dags för spindellederna.

Torkarna har vägrat gå igång två gånger, så jag fått stänga av tändningen och starta om. Bromsljus bak i mitten är slut. Låtsasskinnet har en spricka.

I övrigt som ny.

manlix
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2430
Joined: Wed 04 Aug, 2004 18:17

Re: Vågar man återgå till Mercedes igen? Mest dyra reparatio

Postby manlix » Sat 11 Jul, 2015 08:26

Okej!

Jag var lite intresserad av den här men blev avskräckt när man läste om problemen här på forumet.

http://www.blocket.se/halland/Mercedes_E200_KOMPRESSOR_AUT_SPORT_EDITION_60618629.htm?ca=20&w=1

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Vågar man återgå till Mercedes igen? Mest dyra reparatio

Postby torake » Sat 11 Jul, 2015 14:05

Alla bilar går sönder, även Toyota. En 2009 E200 kompressor kombi behöver inte vara något svart hål, bara man sparar pengar att ha till bälgarna och byter kamkedjan direkt den börjar rassla eller rent av förebyggande så är det bara att tuffa på sedan. Den har ju ingen SBC och Airmatic och annat krafs i alla fall.

Jag börjar själv planera ett inköp av en till bruksmerca och då är det 2008+ S211 eller S204 som gäller i första hand. Nästa år är de ju 8 år gamla med, så man med gott samvete kan strunta i att betala den årliga Hedin-skatten och serva själv istället.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “E-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests