Aluminium eller plåt. Vilka delar kan börja rosta?

Här diskuterar vi E-klass modellerna.
danneking
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Sat 06 Sep, 2014 14:01

Aluminium eller plåt. Vilka delar kan börja rosta?

Postby danneking » Mon 24 Aug, 2015 15:52

Läste någonstans att Mercedes kaross till viss del är av aluminium och inte bara plåt. Det är ju bra om man ser till risken för rost.
Men vilka karossdelar är alu eller plåt på dom nyare modellerna, är de samma på alla klasser osv?
Har själv en w212 från 2012 och tycker de vore intressant att veta var man framöver behöver hålla extra koll.
E220 cdi -12
A45 AMG -14

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Aluminium eller plåt. Vilka delar kan börja rosta?

Postby torake » Mon 24 Aug, 2015 15:59

En kylskåpsmagnet och en liten promenad runt bilen ger svaret. :wink:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Re: Aluminium eller plåt. Vilka delar kan börja rosta?

Postby jarlh » Mon 24 Aug, 2015 22:24

torake wrote:En kylskåpsmagnet och en liten promenad runt bilen ger svaret. :wink:

Eller övningskörningsskylt... :?

Hur gör man? Bakluckan fungerar inte, och inte i bakrutan heller då den lutar för mycket.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Aluminium eller plåt. Vilka delar kan börja rosta?

Postby Marie » Mon 24 Aug, 2015 22:38

jarlh wrote:
torake wrote:En kylskåpsmagnet och en liten promenad runt bilen ger svaret. :wink:

Eller övningskörningsskylt... :?

Hur gör man? Bakluckan fungerar inte, och inte i bakrutan heller då den lutar för mycket.


Jag har ju inte haft anledning att kolla tillgången på sådär 5 år, men när jag lärde mina barn köra, så fanns det övningskörningsskyltar i tämligen tunn plastfolie som man fäste genom att fukta dem och sedan pressa antingen med baksidan mot karosseridel eller med framsidan mot insidan av bakrutan. Funkar ju prima oberoende av vilket material som finns under skylten. Plast, glas, aluminium eller stålplåt funkar lika bra.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

danneking
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Sat 06 Sep, 2014 14:01

Re: Aluminium eller plåt. Vilka delar kan börja rosta?

Postby danneking » Tue 25 Aug, 2015 00:20

Tänkte att någon hade lite koll :) Har ingen lust att leta upp en massa olika Mercedes på gatorna och testa den med magnet :)
Vore mest intressant med min egen bil så klart men även över andra, om de är samma på fler modeller, om det ändras vissa år osv.
Har försökt googla men hittar inte speciellt mycket, men då är ja ifs ganska dålig på det där med google :)

Övningsskylt skulle aldrig få sitta på min bil. Möjligtvis om den redan börjat rosta, annars om ja måste upp med en skylt får de bli med sugpropp på bakrutan :)
E220 cdi -12
A45 AMG -14

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Aluminium eller plåt. Vilka delar kan börja rosta?

Postby Marie » Tue 25 Aug, 2015 00:54

danneking wrote:Övningsskylt skulle aldrig få sitta på min bil. Möjligtvis om den redan börjat rosta, annars om ja måste upp med en skylt får de bli med sugpropp på bakrutan :)


Den i tunn plastfolie skadar inte lacken på samma sätt som en magnetskylt, och monterar man den på insidan av bakrutan så ser den betydligt proffsigare ut än en med sugpropp, och skadar lika lite.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Aluminium eller plåt. Vilka delar kan börja rosta?

Postby torake » Tue 25 Aug, 2015 08:04

danneking wrote:Tänkte att någon hade lite koll :) Har ingen lust att leta upp en massa olika Mercedes på gatorna och testa den med magnet :)

Du får göra som killen i en skämtteckning av "Lörs", han är och spekulerar på en beg. Corvette, och så drar han fram en magnet och undersöker med. Utbrister sedan "Å naj! Maj lurar du ente! Hela bilen e ju oppspacklad!"

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

danneking
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Sat 06 Sep, 2014 14:01

Re: Aluminium eller plåt. Vilka delar kan börja rosta?

Postby danneking » Sun 30 Aug, 2015 11:49

Marie wrote:
danneking wrote:Övningsskylt skulle aldrig få sitta på min bil. Möjligtvis om den redan börjat rosta, annars om ja måste upp med en skylt får de bli med sugpropp på bakrutan :)


Den i tunn plastfolie skadar inte lacken på samma sätt som en magnetskylt, och monterar man den på insidan av bakrutan så ser den betydligt proffsigare ut än en med sugpropp, och skadar lika lite.

Har man mörka rutor så blir de nog inte så bra att ha nåt på insidan av rutan... och hur proffsigt behöver de se ut när någon övningskör!? :) Inget sätts på min lack oavsett va de är.
E220 cdi -12
A45 AMG -14

danneking
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Sat 06 Sep, 2014 14:01

Re: Aluminium eller plåt. Vilka delar kan börja rosta?

Postby danneking » Sun 30 Aug, 2015 11:49

torake wrote:
danneking wrote:Tänkte att någon hade lite koll :) Har ingen lust att leta upp en massa olika Mercedes på gatorna och testa den med magnet :)

Du får göra som killen i en skämtteckning av "Lörs", han är och spekulerar på en beg. Corvette, och så drar han fram en magnet och undersöker med. Utbrister sedan "Å naj! Maj lurar du ente! Hela bilen e ju oppspacklad!"

Den va lite kul :-D
E220 cdi -12
A45 AMG -14

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Aluminium eller plåt. Vilka delar kan börja rosta?

Postby snowman » Sat 17 Oct, 2015 10:02

Med erfarenheter från 210 så finns det två olika sorters rost, den fula som sitter i dörrar, skärmar osv
Och den farliga, den som inte syns, länkarmar, fjädersäten, infästningar, bromsrör.

Ingen har ju kört i diket för att skärmkanten är ful, däremot så påverkar det ju andrahandsvärdet negativt.
Där kan man laborera med olika material, plast och aluminium.

Men infästningar, länkarmar osv är fortfarande gjorda av stål eller aluminium.
Som rostar eller ärgar sönder tidsnog.
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau


Return to “E-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests