Har en E200 CGI 2011 dvs 184hk aut som ska ställas av till vintern. Har 2 frågor i samband med detta.
1. Jag vet att bilbatteriet bör vara fulladdat. Kan man göra det med batteriet i bilen? Vart ansluter man klämmorna då?
2. Kan den underhållsladda den via cigarettändaruttaget?
Hur ladda bilbatteriet?
Hur ladda bilbatteriet?
SLK 2.0 cab 136 hk man - 1997
E 200 CGI Coupe 184hk aut - 2011
E 200 CGI Coupe 184hk aut - 2011
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Hur ladda bilbatteriet?
Har du eluttag så köp en ctekladdare, anslut den när du ställer ifrån dig bilen så är sannolikheten stor att det bara är att ta bort laddaren och starta i vår. Moderna laddare typ ctek kan användas till moderna bilar utan att skada elektroniken. Anslut inte en gammal "o-elektronisk" laddare til en modern bil! Den kan ge en spänningsspik på ett par hundra volt om man har otur, det kritiska ögonblicket är när man drar ur sladden.
Ta inte ur batteriet om du kan slippa, kan bli stök med att få saker att fungera sen.
Jag vet inte om man kan underhållsladda via ciguttaget.
Det kan även uppstå andra problem med en bil som står över vintern än tomt batteri, kärvande bromsar, mögel, möss osv.
Ta inte ur batteriet om du kan slippa, kan bli stök med att få saker att fungera sen.
Jag vet inte om man kan underhållsladda via ciguttaget.
Det kan även uppstå andra problem med en bil som står över vintern än tomt batteri, kärvande bromsar, mögel, möss osv.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: Hur ladda bilbatteriet?
det sägs ju att man inte skall ladda ett kallt batteri, bilar som är vinteravställda som står i kallgarage och det finns eluttag igaraget.
vad är bästa sättet att ladda på om man inte vill plocka ur batteriet ur skuffen med tillhörande felkoder på köpet?
c-tek har ju smarta laddare med snöflinge funktion, kan det vara bra sätt att ladda batteriet i kallgaraget fast batteriet sitter kvar i bilen med funktionen snöflinga aktiverad?
jag vill inte o har ingen lust att plocka ur ett 100 amp batteri och kånka hem med det för att ladda upp det.
jag har gjort så flera gånger tidigare att jag fått plocka ur det och bära hem det för att ladda upp med intervall vilket inte varit roligt då det är djävulskt tungt att bära
vad är bästa sättet att ladda på om man inte vill plocka ur batteriet ur skuffen med tillhörande felkoder på köpet?
c-tek har ju smarta laddare med snöflinge funktion, kan det vara bra sätt att ladda batteriet i kallgaraget fast batteriet sitter kvar i bilen med funktionen snöflinga aktiverad?
jag vill inte o har ingen lust att plocka ur ett 100 amp batteri och kånka hem med det för att ladda upp det.
jag har gjort så flera gånger tidigare att jag fått plocka ur det och bära hem det för att ladda upp med intervall vilket inte varit roligt då det är djävulskt tungt att bära
Re: Hur ladda bilbatteriet?
Inga problem med att ladda i ett kallgarage. Ett fulladdat batteri tål gott o väl minus 70 grader utan att ta skada ( medans ett typ halvladdat tar skada vid redan minus 10 )
Har min SLK avställd på vintrarna i kallgarage och Ctec laddarens "snöflige" symbol anvädes när det är kallare än 5 plusgrader, fungerar utmärkt.
Har min SLK avställd på vintrarna i kallgarage och Ctec laddarens "snöflige" symbol anvädes när det är kallare än 5 plusgrader, fungerar utmärkt.
Re: Hur ladda bilbatteriet?
jale wrote:Inga problem med att ladda i ett kallgarage. Ett fulladdat batteri tål gott o väl minus 70 grader utan att ta skada ( medans ett typ halvladdat tar skada vid redan minus 10 )
Har min SLK avställd på vintrarna i kallgarage och Ctec laddarens "snöflige" symbol anvädes när det är kallare än 5 plusgrader, fungerar utmärkt.
kokar man inte vätskan i batteriet om batteriet är kallt eller om bilen står i kallgarage vid laddning vid låga temperaturer?
har för mig att batteriet bör ha rumstemperatur när det tar minst skada vid laddning?
det är allså snöflinge-funktionen man bör aktivera vid kall väderlek
Re: Hur ladda bilbatteriet?
KOWALSKI 1 wrote:jale wrote:Inga problem med att ladda i ett kallgarage. Ett fulladdat batteri tål gott o väl minus 70 grader utan att ta skada ( medans ett typ halvladdat tar skada vid redan minus 10 )
Har min SLK avställd på vintrarna i kallgarage och Ctec laddarens "snöflige" symbol anvädes när det är kallare än 5 plusgrader, fungerar utmärkt.
kokar man inte vätskan i batteriet om batteriet är kallt eller om bilen står i kallgarage vid laddning vid låga temperaturer?
har för mig att batteriet bör ha rumstemperatur när det tar minst skada vid laddning?
det är allså snöflinge-funktionen man bör aktivera vid kall väderlek
Nej, kokar inte. Fungerar lika bra att ladda kalla batterier som varma.
Re: Hur ladda bilbatteriet?
bra, då é de inget att oroa sig över att inget förstör batteriet vid laddning i kallgarage
Re: Hur ladda bilbatteriet?
Snöflingan höjer laddspänningen till 14.7 V för att kompensera för den ökade inre resistansen vid låga temperaturer.
Enligt manualen.
Enligt manualen.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 10 guests