Omöjligt Bygge ?

190-serien tillverkades från 1982-1993
aelget
Prospect
Prospect
Posts: 29
Joined: Wed 26 Nov, 2008 11:21

Re: Omöjligt Bygge ?

Postby aelget » Sun 15 Feb, 2009 01:09

Mercafreaket wrote:
Mr-sportline wrote:tror att det blir svårt o regga in.. effektökning får inte skilja nått egentligen.. det är bara en myt att man får öka hk med 10%

men det är inte mycke skillnad mellan 2.3'an o 2.6'an så man kan hoppas att besiktningsgubben ser genom fingrarna.

Har suttit o räknat på eff.ökning och det är strax över överkant, ngn häst för mkt...




Har också suttit och räknat på det och det ligger ett par Hk för mycket men frågan är vridmoment sen ... :&
Jag hade en 190E 2.3 Men Bror Min Hitta Ett Träd.

User avatar
Mr-sportline
Guru
Guru
Posts: 2768
Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
Location: Kiruna
Contact:

Re: Omöjligt Bygge ?

Postby Mr-sportline » Fri 20 Feb, 2009 06:16

vridmomentet spelar ingen roll, på så små maskiner.. men ska feta i en amg motor med 530 nm i en 190 så bedömer besiktnings gubben om chassiekonstruktionen klarar av de vridet.

så om du ska ha i en 2.6 i din bil så behöver du inte oroa dej över vrid.

aelget
Prospect
Prospect
Posts: 29
Joined: Wed 26 Nov, 2008 11:21

Re: Omöjligt Bygge ?

Postby aelget » Sat 21 Feb, 2009 00:15

Jaha ok, hade fått för mig man ALLTID var tvungen att ta hänsyn till de där 10%en...
Jag hade en 190E 2.3 Men Bror Min Hitta Ett Träd.

User avatar
denta190t
Proffs
Proffs
Posts: 295
Joined: Fri 07 Apr, 2006 10:21
Location: mjölby

Re: Omöjligt Bygge ?

Postby denta190t » Tue 24 Feb, 2009 13:34


User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Omöjligt Bygge ?

Postby Winis Mbsca » Tue 24 Feb, 2009 16:42

Nu e ju reglerna lite lättade från och med årsskiftet. Det är numera tillåtet att byta motor i bilar registrerade även efter 1975. Den nya magiska gränsen är satt till 1 januari 1993.
Dock är det ju vissa regler. Bilprovningen godkänner maximal effektökning på 20% och vridmomentsökning på 10%, baserat på orginalmotorn. Detta utan att det räknas som ombyggt fordon.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

User avatar
Jarven
Expert
Expert
Posts: 787
Joined: Tue 14 Aug, 2007 15:05
Location: Arvika - Dubai

Re: Omöjligt Bygge ?

Postby Jarven » Tue 24 Feb, 2009 21:20

Winis Mbsca wrote:Nu e ju reglerna lite lättade från och med årsskiftet. Det är numera tillåtet att byta motor i bilar registrerade även efter 1975. Den nya magiska gränsen är satt till 1 januari 1993.
Dock är det ju vissa regler. Bilprovningen godkänner maximal effektökning på 20% och vridmomentsökning på 10%, baserat på orginalmotorn. Detta utan att det räknas som ombyggt fordon.

Vad ær effekt/vrid på en 2,6a kontra en 4,2l V8 (M117??)
Mercedes 190E 2,3 16V -85 .. Bruksbilen
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Omöjligt Bygge ?

Postby Winis Mbsca » Tue 24 Feb, 2009 22:12

2,6:an har 160hk och 220Nm i vrid
en 420-motor har 279hk och hela 400Nm i vrid.

Så det är nästan fördubbling av vridmomentet.

Så det finns ingen chans i världen att få igenom en sådan konvertering utan att regga den som ombyggt forden. Och för att göra det räcker det int att swappa motor. Man måste troligtvis byta bromsar och växellådstyp (automat). Vet dock inte om det är tillräckligt eller om man måste byta fler chassikomponenter för att det skall gå.

Summan av kardemumman är att ocmbyggnaden skall vara omfattande för att godkännas som ombyggt fordon.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Omöjligt Bygge ?

Postby Winis Mbsca » Wed 25 Feb, 2009 13:21

Finns en artikel här från Bilsport, där SFRO svarar på en del frågor.
Attachments
bilsport-sfro.pdf
(279.91 KiB) Downloaded 76 times
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

User avatar
Jarven
Expert
Expert
Posts: 787
Joined: Tue 14 Aug, 2007 15:05
Location: Arvika - Dubai

Re: Omöjligt Bygge ?

Postby Jarven » Wed 04 Mar, 2009 22:32

Hade man kunnat "lura" igenom en 190 2,6a genom bilprovningen med en 6a från en C36 AMG måntro? Fast med ett SA før att slippa all mercedes elektronik. De ser ju inte direkt spænnande ut under all plast?... 206KW i en C36a.. ca 276hp..hmmm
Någon som vet vad den væger?
Mercedes 190E 2,3 16V -85 .. Bruksbilen
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Omöjligt Bygge ?

Postby Winis Mbsca » Fri 06 Mar, 2009 12:35

C36:ans motor är ju en 280 i grunden, så det bör nog inte vara några bekymmer. Plocka bort ///AMG-märket bara så att det inte väcks några misstankar.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

User avatar
Racing
Guru
Guru
Posts: 3027
Joined: Sun 01 May, 2005 16:02
Location: Götelaborg

Re: Omöjligt Bygge ?

Postby Racing » Fri 06 Mar, 2009 16:57

Nu e iofs 190ans motor rum hyggligt rymligt,men samtliga mercas 8;or som känns intressanta e ju milt sagt "bredaxlade".
(Dvs 4 ventilarna)

Finns allt en del som talar för cheva motorn i min mening....den e billig,finns hur många som helst(världens vanligaste motor),billiga trimdelar å ett utbud av trimdelar som får ALLT annat att framstå som illa.

Att banka ner en sugis på 500+ som cheva vinkel i en 190a ser jag absolut som ett alternativ.
Det som behöver tillverkas hålls till ett absolut minimum eftersom cheva motorn sedan tidigare e nerstoppad i allt möjligt,varför sannolikheten för att hedders osv som passar i nån form osv e stor att det redan existerar.

Maskin köper man nog vettigast begagnad via Nitroz annonsplank...mest för pengarna som jag ser det...

Återstår det med växellåda....å det billigaste alternativet där om man nu inte skall lasta med slicks å annat som frestar ihjäl grejorna e nog en BorgWarner T5 sk WC låda(Kallad world class)
Mercas 717450 funkar annars säkert en stund den med i likhet med 414.
(Båda getrag)

Automat ser jag inte som ett alternativ.

Annars skulle man säkert kunna modda en stålsprängkåpa från tex Hayes/Lakewood osv så att en BMW/Lexus osv låda passar,å det med kardan i sin tur....ta en grövre från en tyngre merca typ nån 300 kombi eller liknande.
Axeln i sin tur(själva klumpen å axlarna) vore la vettigt från nån liknande bil,men om det e från en kombi behöver uprightena bak bytas åxå eftersom splineshålen e grövre på de axlarna.

Generellt sett e denna typen av motorbyten ganska enkla att göra.
Många ggr handlar det mesta av jobbet med att lista ut designer på allt från kyl till expansionskärl,avgasystem osv...
Själva jobbet brukar relativt sett gå ganska fort.

Framfjädrarna behöver bytas,men iom att mercas 103 motor e en ganska tung klump funkar säker fjädrar från en så utrustad 190a.
En cheva smallblock med vettiga aluminium lock,aluminium pump å aluminium insug utan en massa kringtjafs blir en affär runt 220kg...alltså relativt sett ganska lätt.
Massan på motorn e dessutom hyggligt centrerad.

Som gatbil sett finns det inget som slår volym.
Därför....utgå från en Cheva 400a...så e där 6.6 liter maskin redan från början.
På med ett par bra eftermarknads lock i lättmetall å dit med en pinne som för att vara till CSB e hyggligt vild(400ans volym gör att den "förlåter" mkt där)

Ett aber med cheva motorn e att fördelaren sitter i motorns bak kant.
Ger att det säkert kan behövas göras lite frigång vid torpeden.

Var noga med att mäta in drivpaketets lutning med nån form av vinkelmätare.
Turbocharging indeed is a blowjob!

jesper@gofastparts.se

User avatar
Jarven
Expert
Expert
Posts: 787
Joined: Tue 14 Aug, 2007 15:05
Location: Arvika - Dubai

Re: Omöjligt Bygge ?

Postby Jarven » Fri 06 Mar, 2009 18:49

Racing wrote:
Återstår det med växellåda....å det billigaste alternativet där om man nu inte skall lasta med slicks å annat som frestar ihjäl grejorna e nog en BorgWarner T5 sk WC låda(Kallad world class)
Mercas 717450 funkar annars säkert en stund den med i likhet med 414.
(Båda getrag)

.


..och det ær lådan som sitter på t.ex W124 E320 manuell sportline?
Men så var det dær med besiktningen då... Nu ær ju inte detta min tråd men tusan i mig om det inte vore intressantare med en C36 då. Med tanke på besiktning... Dom har ingen elektrisk kamstyrning eller annat tråkigt modernt?
Mercedes 190E 2,3 16V -85 .. Bruksbilen
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Omöjligt Bygge ?

Postby Kjell Niklasson » Fri 06 Mar, 2009 18:58

Jarven wrote:
Racing wrote:
Återstår det med växellåda....å det billigaste alternativet där om man nu inte skall lasta med slicks å annat som frestar ihjäl grejorna e nog en BorgWarner T5 sk WC låda(Kallad world class)
Mercas 717450 funkar annars säkert en stund den med i likhet med 414.
(Båda getrag)

.


..och det ær lådan som sitter på t.ex W124 E320 manuell sportline?


Den växellådan (717.450) sitter väl i samtliga manuella 24v bensinare, 124 kaross?. Sitter iallafall en i min 300E 24v.

/ Kjell


Return to “W201”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests