Problem säkring 10

190-serien tillverkades från 1982-1993
S-UH
Wannabe
Wannabe
Posts: 2
Joined: Sun 30 Nov, 2003 17:56
Location: Gävle

Problem säkring 10

Postby S-UH » Fri 14 Dec, 2012 17:40

Har problem med säkring 10. Efter ca. 5 minuter så går den sönder. Var ska jag börja leta efter felet?
Bilen är en MB 190E 2,5 16V
Tacksam för hjälp.

Björne sl
Proffs
Proffs
Posts: 222
Joined: Fri 23 Apr, 2010 16:13
Location: Vällingby

Re: Problem säkring 10

Postby Björne sl » Fri 14 Dec, 2012 18:58

S-UH wrote:Har problem med säkring 10. Efter ca. 5 minuter så går den sönder. Var ska jag börja leta efter felet?
Bilen är en MB 190E 2,5 16V
Tacksam för hjälp.


Och vad går den till ??

User avatar
Jovani
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2396
Joined: Thu 13 May, 2004 16:38
Location: Göteborg

Re: Problem säkring 10

Postby Jovani » Fri 14 Dec, 2012 19:37

10an går väll till motorfläkten, och de uppvärmda spolarmunstyckena +backspeglar, samt stolsvärme?
-------------------
Hälsningar
Johan

CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Problem säkring 10

Postby Kjell Niklasson » Fri 14 Dec, 2012 21:43

Har haft samma problem i min 190'a. I mitt fall var det kablarna mellan sits och rygg till stolsvärmen. Dom hade legat och skavt imot en vass plåtkant. Precis där kabeln går upp mot ryggen, under stolen.

Kan vara värt att kika på. Har varit med om liknande på flera andra Mercedes modeller.

w201-16
Expert
Expert
Posts: 405
Joined: Sun 17 Feb, 2008 23:06
Location: Norge, hedmark
Contact:

Re: Problem säkring 10

Postby w201-16 » Fri 14 Dec, 2012 22:01

10.Red 16ah: Electromagnetic clutch engine f-n, emission control, washer nozzle heater, tach, cruise control, outside mirror, temp gauge outside, (seat heating front)

Jeg har vært borti at noen har byttet motor å så byttet om kontakten til innslaget på kjøleviften med den andre som er helt lik forran på motoren. Det er en rund kontakt med EN stikker på med sort plast rundt. Disse ligger under luftfilteret mot fordeleren.

Er disse to byttet om så vil sikringen til turtelleren+++ ryke da motoren blir varm nok til at vifta skal starte.

Ellers kan du jo ha en kortsluttning i varmeellementet i lanbdasonden, spylerdysene eller varmeellementet i spylerdysene.
Her er det bare å ta av en kontakt til sikringen ikke ryker å har du funnet feilen.
190E 2.0-8
190E 2.3-8 "rally ed."
190E 2.3-16 Kompressor(m111)
190E 2.5-16
190E 2.5-16 Electromotive
190E 2.5-16 Evolution I DTM
http://www.mb190klubb.com
Mine prosjekter finnes her:
190E 2.7-16 + EvoI ex. DTM
viewtopic.php?t=46771
190K
viewtopic.php?f=31&t=70871


Return to “W201”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest