Postby Racing » Fri 06 Mar, 2009 16:57
Nu e iofs 190ans motor rum hyggligt rymligt,men samtliga mercas 8;or som känns intressanta e ju milt sagt "bredaxlade".
(Dvs 4 ventilarna)
Finns allt en del som talar för cheva motorn i min mening....den e billig,finns hur många som helst(världens vanligaste motor),billiga trimdelar å ett utbud av trimdelar som får ALLT annat att framstå som illa.
Att banka ner en sugis på 500+ som cheva vinkel i en 190a ser jag absolut som ett alternativ.
Det som behöver tillverkas hålls till ett absolut minimum eftersom cheva motorn sedan tidigare e nerstoppad i allt möjligt,varför sannolikheten för att hedders osv som passar i nån form osv e stor att det redan existerar.
Maskin köper man nog vettigast begagnad via Nitroz annonsplank...mest för pengarna som jag ser det...
Återstår det med växellåda....å det billigaste alternativet där om man nu inte skall lasta med slicks å annat som frestar ihjäl grejorna e nog en BorgWarner T5 sk WC låda(Kallad world class)
Mercas 717450 funkar annars säkert en stund den med i likhet med 414.
(Båda getrag)
Automat ser jag inte som ett alternativ.
Annars skulle man säkert kunna modda en stålsprängkåpa från tex Hayes/Lakewood osv så att en BMW/Lexus osv låda passar,å det med kardan i sin tur....ta en grövre från en tyngre merca typ nån 300 kombi eller liknande.
Axeln i sin tur(själva klumpen å axlarna) vore la vettigt från nån liknande bil,men om det e från en kombi behöver uprightena bak bytas åxå eftersom splineshålen e grövre på de axlarna.
Generellt sett e denna typen av motorbyten ganska enkla att göra.
Många ggr handlar det mesta av jobbet med att lista ut designer på allt från kyl till expansionskärl,avgasystem osv...
Själva jobbet brukar relativt sett gå ganska fort.
Framfjädrarna behöver bytas,men iom att mercas 103 motor e en ganska tung klump funkar säker fjädrar från en så utrustad 190a.
En cheva smallblock med vettiga aluminium lock,aluminium pump å aluminium insug utan en massa kringtjafs blir en affär runt 220kg...alltså relativt sett ganska lätt.
Massan på motorn e dessutom hyggligt centrerad.
Som gatbil sett finns det inget som slår volym.
Därför....utgå från en Cheva 400a...så e där 6.6 liter maskin redan från början.
På med ett par bra eftermarknads lock i lättmetall å dit med en pinne som för att vara till CSB e hyggligt vild(400ans volym gör att den "förlåter" mkt där)
Ett aber med cheva motorn e att fördelaren sitter i motorns bak kant.
Ger att det säkert kan behövas göras lite frigång vid torpeden.
Var noga med att mäta in drivpaketets lutning med nån form av vinkelmätare.