N! wrote:Petta2 wrote:Vanlig soppa har ju en hyfsat hög etanol halt innan, vet inte några siffror dock, och etanol innehåller 15-20% bensin, nåt som "gröna bilister" har glömt att nämna på sin sida
/P
Namnet E85 betyder helt enkelt att man blandat 85 % Etanol i bensinen
Vi tankar oftast E05 i Sverige eftersom det finns EU-regler som säger att det får vara maximalt 5 % etanol inblandat i bensinen.
Etanolen, E85, som säljs vintertid är egentligen (cirka) E75 eftersom det blir "omöjligt" att få igång bilen annars.
Jag har läst på lite och kommit fram till att jag bara måste prova att blanda E85 i tanken, jag har ju redan löst upp en massa avlagringar med V-Power, he he, och eftersom det verkar vara tämligen ofarligt med upp till 20 % etanol så ska jag satsa på E21 (80 % V-Power och 20 % E85). (blandar du 50% E85 i tanken får du minst E45 på grund av 5 % etanol i bensinen, 25% E85 ger E25 och 10 % E85 ger E13). Med dagens priser lär det ju bli billigare! Jag fann uppgifter att en mindre inblandning medför minskad förbrukning!?
Det som är farligt med etanolen är att den är mer frätande på vissa material, sot och avlagringar lossnar och kan skapa problem. Så därför ska jag nog följa råden att börja med en mycket liten inblandning först och öka blandningen till nästa tankning, detta råd ges även för att hitta hur mycket etanol ett okonverterat system tål utan att motorn går sämre (men så mycket tänker jag nog inte hälla i...).
Många spekulerar i att ett bränslesystem som inte klarar av att ge en fetare blandning (mer bränsle) kan medföra att bilen går för magert och risken för brända ventiler (kolvar?) ökar om man belastar motorn hårt. Dock menar andra att med etanol så blir det snarare kallare och inte alls större risk?!?!
Det är tydligen svårt att hitta bekräftade uppgifter på någon svensk som fått dyrbara eller allvarliga skador på motor eller bränslesystem bland de tusentals som blandar eller helt konverterat till E85. Men jag fann uppgifter som gör det troligt att motorer som läcker in olja i förbränningen medför väsentligt större risk för motorhaverier om de körs med E85, och det finns uppgifter om att man inte ska köra med för mycket etanol i GDI-motorer p.g.a sotet, dock finns det massvis med GDI bilar som körs på E85.
Etanol pajar bränslemätaren på WW och risken är att man missar att fylla på bränsle, he he! (läste att det faktiskt händer på vissa Volvo men att funktionen kan komma tillbaka)
"
– Tankarmaturen som visar bränslenivån kan angripas av etanolen och givaren kan bli deformerad. Då riskerar man motorstopp, hävdar Ove Johansson vid Volkswagens tekniska avdelning."
Etanol kan ge fel avgaser i Volvo och risken är att man klarar bilbesiktningen utan problem, he he!
"
– Emissionsbilden störs och halterna av kolväten och kväveoxider i avgaserna förändras, säger han och förklarar det med att motorstyrsystemen inte är avsedda för höga etanolhalter. Vidare konstaterar han att biltillverkarna har ett lagstiftat ansvar för avgasreningen i 15 000 mil eller 8 år. Ändrar man bränslet, så tar inte Volvo ansvaret vid skador, hävdar Bo Larsen, presschef hos Volvo Personbilar Sverige.
Däremot ser inte Bo Larsen några direkta skaderisker för bränslesystemet i en Volvo. Volvobilarna säljs på marknader där åtminstone en 10-procentig etanol blandning förekommer, och detta ska alla modeller klara.
– Vi försöker ha samma kravspecifikation på bilarnas detaljer, så att vi inte behöver bygga separata bilmodeller för olika marknader."
"Bilprovningen, som testar bilarnas avgaser, har inte kunnat hitta ökade utsläpp av koloxid eller kolväten. Man mäter inte kväveoxiderna (NOx), som verkar försurande, men det finns starka skäl att tro att de ökar, anser Michael Eng som är miljöingenjör vid Bilprovningen.
– Etanolens lägre energiinnehåll gör att det går åt cirka 30 procent mer bränsle. Det kan inte motorelektroniken kompensera för. Med en stor andel etanol går motorn magert, vilket ökar temperaturen som i sin tur för med sig ökade halter av kväveoxider. Det kan troligen bli en kraftig ökning samtidigt som halten koloxid och oförbränt bränsle minskar."
Ford hävdar att det bara är deras bil som är anpassad för etanol och att man absolut inte ska mixtra själv, he he.
"
– Etanolen är mer korrosiv, så den modellen har tuffare material i packningarna, säger Peter Chadwick, marknadschef för Ford i Sverige. Topplocket är modifierat och bränslepumpen är en annan, men den stora skillnaden är motorstyrningen som klarar av att växla mellan olika bränslen, upplyser han.
Etanolbränslet kräver tätare oljebyte. Normala 2 000 mil som bytesintervall har krympt till 1 000 mil hos Ford.
När det gäller att tanka etanol i bensinmodellerna är Ford avvisande."
Citat från etanolivrare:
"
Om du (ännu) inte har konverterat din bil och inte skaffat en "riktig" etanolbil men ändå vill minska din bils fossila koldioxidutsläpp går det utmärkt att blanda E85 med bensin i vanliga bilar. Gamla bilar med förgasare klarar kanske 20% E85 som mest medan bilar med katalysator oftast klarar 50%. Har du tur kan den klara ännu mer, men börja med t ex 20% E85 och ser hur det går och öka sedan nästa gång du tankar.
Skulle lamdalampan tändas eller bilen kännas "slö" vid acceleration så har du nått gränsen för vad motorn klarar av och då ska du öka bensinandelen för att vara på den säkra sidan eller konvertera bilen. Det blir då inga problem med de övriga avgasutsläppen eller kontrollbesiktningen. Trots att tillverkarna avråder har Vägverket testat några nyare bensinbilar med 50% E85 och konstaterat bra avgasvärden och inga skador på katalysator m.m."
Här följer ett klipp av en experts positiva syn på saken:
"När vi intervjuar Per-Martin Roos, teknisk chef på OKQ8, ger han en bild i linje med etanolbilisternas praktiska erfarenheter. Han ger inte mycket för varningar om att etanol är kemiskt aggressivt och kan skada bränslesystemet.
– Vi har hanterat E85 och E10 under snart tio års tid, och det ger inga problem med dagens packningsmaterial, säger Per-Martin Roos men medger att etanolen är lite mer uttorkande än bensin. Några praktiska konsekvenser, som skador på packningar i bränslesystemet, bör det dock inte ge:
– Så länge man inte rör packningarna är det inte någon fara.
Inte heller tank eller bränslerör riskerar skador. Det är material som normalt tål etanol, uppger Per-Martin Roos.
Han rekommenderar ändå viss försiktighet med etanol i bensinen, eftersom olika bilmodeller kan reagera olika.
– Ju mer man blandar i desto större är riskerna. 5-10 procent är inga problem och upp till 20 procent kan man troligen gå. Men sedan kan det bli kinkigare och bilen lär bli svårstartad när det är kallt ute."
OCH SLUTLIGEN:
I en australiensk utvärdering av 20 procents etanolinblandning i icke konverterade bilar, konstaterades en ökad förslitning vid start på grund av att etanolen tvättar bort oljefilmen från motorkomponenter. Korrosionsskador på de delar av bränslesystemet som bestod av metallerna stål, zink och aluminium, samt plaster och elastomerer (polymerer med gummiegenskaper) kunde också avläsas. Slutsatserna blev att bilarna inte var lämpade för etanol. Vägverket drar slutsatsen att samma förhållanden rimligen gäller i Sverige.
Det är nu "tillåtet" med konvertering från 1 juliEtt "schysst" forum för etanol med eller utan konvertering!