Page 1 of 2

Etanolinblandning 190E

Posted: Fri 01 Aug, 2008 13:41
by Emil89
Testade igår att tanka ca 5 liter etanol och 12 liter bensin när jag tankade och det fungerar hur fint som helst men hur mycket kan man blanda i innan den börjar gå konstigt? Hade en del bensin kvar i tanken sen innan, kanske 10 liter så det hamnade väl på runt 20% etanol om jag inte räknat galet.
Det är en 190E 2.3 det handlar om.

Nog borde väl 60 bensin och 40 etanol fungera tycker jag? Vore bra för det blir en hel del billigare i slutändan :)

Re: Etanolinblandning 190E

Posted: Fri 01 Aug, 2008 14:18
by Jojjet
En jobbarkompis körde 70% etanol i sin 190e 1.8... Han säger sig inte ha märkt ngt speciellt.. Däremot går den intye speciellt bra med 100%...

50/50 kör han på nu, och verkar nöjd med det...

Edit: Därmed inte sagt att bilen mår bra av det, jag skulle nog inte spilla i etanol i nån av mina bilar....

Re: Etanolinblandning 190E

Posted: Fri 01 Aug, 2008 14:48
by Emil89
Av vad jag läst så verkar ingen ha fått något allvarligt problem med etanol i en bensinbil, det som händer är väl att den går dåligt och det är ett tecken på att den inte mår så bra men innan den går sämre så lär ju inget ta skada. Eller? Att det är lite hårdare på slangar och sånt har jag förstått men hur mycket jag skulle märka av det kan man ju fråga sig men annars så är det väl inget som tar någon skada?

Nästa tankning blir det 10 liter bensin och 5-6 liter etanol. Runt 35% ska den ju klara hoppas jag :)

Re: Etanolinblandning 190E

Posted: Fri 01 Aug, 2008 18:57
by Petta2
Vanlig soppa har ju en hyfsat hög etanol halt innan, vet inte några siffror dock, och etanol innehåller 15-20% bensin, nåt som "gröna bilister" har glömt att nämna på sin sida ;)

/P

Re: Etanolinblandning 190E

Posted: Fri 01 Aug, 2008 19:27
by N!
Petta2 wrote:Vanlig soppa har ju en hyfsat hög etanol halt innan, vet inte några siffror dock, och etanol innehåller 15-20% bensin, nåt som "gröna bilister" har glömt att nämna på sin sida ;)
/P

Namnet E85 betyder helt enkelt att man blandat 85 % Etanol i bensinen :lol:

Re: Etanolinblandning 190E

Posted: Fri 01 Aug, 2008 22:14
by Mercafreaket
Inte helt bra för insprutningen din som är av mekanisk kvalisort (KE-jetronic) ty det torrare bränslet får alldeles delar att kärva ihop och fungera sämre. 95 oktan är torr nog med 5-10% etanol inblandat

Re: Etanolinblandning 190E

Posted: Sat 02 Aug, 2008 02:40
by N!
N! wrote:
Petta2 wrote:Vanlig soppa har ju en hyfsat hög etanol halt innan, vet inte några siffror dock, och etanol innehåller 15-20% bensin, nåt som "gröna bilister" har glömt att nämna på sin sida ;) /P
Namnet E85 betyder helt enkelt att man blandat 85 % Etanol i bensinen :lol:
Vi tankar oftast E05 i Sverige eftersom det finns EU-regler som säger att det får vara maximalt 5 % etanol inblandat i bensinen.
Etanolen, E85, som säljs vintertid är egentligen (cirka) E75 eftersom det blir "omöjligt" att få igång bilen annars.

Jag har läst på lite och kommit fram till att jag bara måste prova att blanda E85 i tanken, jag har ju redan löst upp en massa avlagringar med V-Power, he he, och eftersom det verkar vara tämligen ofarligt med upp till 20 % etanol så ska jag satsa på E21 (80 % V-Power och 20 % E85). (blandar du 50% E85 i tanken får du minst E45 på grund av 5 % etanol i bensinen, 25% E85 ger E25 och 10 % E85 ger E13). Med dagens priser lär det ju bli billigare! Jag fann uppgifter att en mindre inblandning medför minskad förbrukning!?

Det som är farligt med etanolen är att den är mer frätande på vissa material, sot och avlagringar lossnar och kan skapa problem. Så därför ska jag nog följa råden att börja med en mycket liten inblandning först och öka blandningen till nästa tankning, detta råd ges även för att hitta hur mycket etanol ett okonverterat system tål utan att motorn går sämre (men så mycket tänker jag nog inte hälla i...).

Många spekulerar i att ett bränslesystem som inte klarar av att ge en fetare blandning (mer bränsle) kan medföra att bilen går för magert och risken för brända ventiler (kolvar?) ökar om man belastar motorn hårt. Dock menar andra att med etanol så blir det snarare kallare och inte alls större risk?!?!

Det är tydligen svårt att hitta bekräftade uppgifter på någon svensk som fått dyrbara eller allvarliga skador på motor eller bränslesystem bland de tusentals som blandar eller helt konverterat till E85. Men jag fann uppgifter som gör det troligt att motorer som läcker in olja i förbränningen medför väsentligt större risk för motorhaverier om de körs med E85, och det finns uppgifter om att man inte ska köra med för mycket etanol i GDI-motorer p.g.a sotet, dock finns det massvis med GDI bilar som körs på E85.

Etanol pajar bränslemätaren på WW och risken är att man missar att fylla på bränsle, he he! (läste att det faktiskt händer på vissa Volvo men att funktionen kan komma tillbaka)
"– Tankarmaturen som visar bränslenivån kan angripas av etanolen och givaren kan bli deformerad. Då riskerar man motorstopp, hävdar Ove Johansson vid Volkswagens tekniska avdelning."

Etanol kan ge fel avgaser i Volvo och risken är att man klarar bilbesiktningen utan problem, he he!
"– Emissionsbilden störs och halterna av kolväten och kväveoxider i avgaserna förändras, säger han och förklarar det med att motorstyrsystemen inte är avsedda för höga etanolhalter. Vidare konstaterar han att biltillverkarna har ett lagstiftat ansvar för avgasreningen i 15 000 mil eller 8 år. Ändrar man bränslet, så tar inte Volvo ansvaret vid skador, hävdar Bo Larsen, presschef hos Volvo Personbilar Sverige.
Däremot ser inte Bo Larsen några direkta skaderisker för bränslesystemet i en Volvo. Volvobilarna säljs på marknader där åtminstone en 10-procentig etanol blandning förekommer, och detta ska alla modeller klara.
– Vi försöker ha samma kravspecifikation på bilarnas detaljer, så att vi inte behöver bygga separata bilmodeller för olika marknader.
"

"Bilprovningen, som testar bilarnas avgaser, har inte kunnat hitta ökade utsläpp av koloxid eller kolväten. Man mäter inte kväveoxiderna (NOx), som verkar försurande, men det finns starka skäl att tro att de ökar, anser Michael Eng som är miljöingenjör vid Bilprovningen.
– Etanolens lägre energiinnehåll gör att det går åt cirka 30 procent mer bränsle. Det kan inte motorelektroniken kompensera för. Med en stor andel etanol går motorn magert, vilket ökar temperaturen som i sin tur för med sig ökade halter av kväveoxider. Det kan troligen bli en kraftig ökning samtidigt som halten koloxid och oförbränt bränsle minskar."

Ford hävdar att det bara är deras bil som är anpassad för etanol och att man absolut inte ska mixtra själv, he he.
"– Etanolen är mer korrosiv, så den modellen har tuffare material i packningarna, säger Peter Chadwick, marknadschef för Ford i Sverige. Topplocket är modifierat och bränslepumpen är en annan, men den stora skillnaden är motorstyrningen som klarar av att växla mellan olika bränslen, upplyser han.
Etanolbränslet kräver tätare oljebyte. Normala 2 000 mil som bytesintervall har krympt till 1 000 mil hos Ford.
När det gäller att tanka etanol i bensinmodellerna är Ford avvisande.
"

Citat från etanolivrare:
"Om du (ännu) inte har konverterat din bil och inte skaffat en "riktig" etanolbil men ändå vill minska din bils fossila koldioxidutsläpp går det utmärkt att blanda E85 med bensin i vanliga bilar. Gamla bilar med förgasare klarar kanske 20% E85 som mest medan bilar med katalysator oftast klarar 50%. Har du tur kan den klara ännu mer, men börja med t ex 20% E85 och ser hur det går och öka sedan nästa gång du tankar.
Skulle lamdalampan tändas eller bilen kännas "slö" vid acceleration så har du nått gränsen för vad motorn klarar av och då ska du öka bensinandelen för att vara på den säkra sidan eller konvertera bilen. Det blir då inga problem med de övriga avgasutsläppen eller kontrollbesiktningen. Trots att tillverkarna avråder har Vägverket testat några nyare bensinbilar med 50% E85 och konstaterat bra avgasvärden och inga skador på katalysator m.m.
"

Här följer ett klipp av en experts positiva syn på saken:
"När vi intervjuar Per-Martin Roos, teknisk chef på OKQ8, ger han en bild i linje med etanolbilisternas praktiska erfarenheter. Han ger inte mycket för varningar om att etanol är kemiskt aggressivt och kan skada bränslesystemet.
– Vi har hanterat E85 och E10 under snart tio års tid, och det ger inga problem med dagens packningsmaterial, säger Per-Martin Roos men medger att etanolen är lite mer uttorkande än bensin. Några praktiska konsekvenser, som skador på packningar i bränslesystemet, bör det dock inte ge:
– Så länge man inte rör packningarna är det inte någon fara.
Inte heller tank eller bränslerör riskerar skador. Det är material som normalt tål etanol, uppger Per-Martin Roos.
Han rekommenderar ändå viss försiktighet med etanol i bensinen, eftersom olika bilmodeller kan reagera olika.
– Ju mer man blandar i desto större är riskerna. 5-10 procent är inga problem och upp till 20 procent kan man troligen gå. Men sedan kan det bli kinkigare och bilen lär bli svårstartad när det är kallt ute."

OCH SLUTLIGEN:
I en australiensk utvärdering av 20 procents etanolinblandning i icke konverterade bilar, konstaterades en ökad förslitning vid start på grund av att etanolen tvättar bort oljefilmen från motorkomponenter. Korrosionsskador på de delar av bränslesystemet som bestod av metallerna stål, zink och aluminium, samt plaster och elastomerer (polymerer med gummiegenskaper) kunde också avläsas. Slutsatserna blev att bilarna inte var lämpade för etanol. Vägverket drar slutsatsen att samma förhållanden rimligen gäller i Sverige.

Det är nu "tillåtet" med konvertering från 1 juli

Ett "schysst" forum för etanol med eller utan konvertering!

Re: Etanolinblandning 190E

Posted: Sat 02 Aug, 2008 09:31
by Emil89
Tveksam om jag ska fortsätta, har nu efter ett par dagars testande märkt att den är aningens svagare när jag blandar i runt 25% etanol i, har inte testat med högre men antar att det inte blir bättre utan att man på något sätt får in mer soppa i motorn.

Lite synd, för det är ju så billigt :)

Re: Etanolinblandning 190E

Posted: Sat 02 Aug, 2008 12:46
by Jocce
Emil89 wrote:Tveksam om jag ska fortsätta, har nu efter ett par dagars testande märkt att den är aningens svagare när jag blandar i runt 25% etanol i, har inte testat med högre men antar att det inte blir bättre utan att man på något sätt får in mer soppa i motorn.

Lite synd, för det är ju så billigt :)


Hur har det gått med förbrukningen då..?

Re: Etanolinblandning 190E

Posted: Sun 03 Aug, 2008 08:56
by benzmansåklart
8)
Har blandat Etanol i min till och från i ca:2år, med upptill 45% utan problem. Svätter i lite tvåtaktsolja då och då för att få hjälp med smörningen, har härnt att jag glömt en period då börjar soppapumpen bråka. Men skätter man i lite Tvåtaktsolja så är det OK sedan.
Så på dessa ÄLDRE bilar med Kjet så funkar detta vet ej hur det blir med kat och dyligt.
Förbrukningen är nog samma som vanligt men du får ett snabbare respons på gasen :wink:

Re: Etanolinblandning 190E

Posted: Tue 05 Aug, 2008 12:51
by broberg
Många packningar etc mår inte bra av e85.

De tankbilar som levererar etanol har fått byta samtliga packningar på väldigt kort tid i sina tankar och slangar just pga att etanolen torkade ut de "gummi"-packningar som satt där innan.


Att köra en bil för magert är inget vidare, så klarar inte pump och spridare av att leverera den ökade mängd som behövs för e85 så är det väl inget att rekommendera att köra på.


som sagt, 5% etanol är det i dagens BF95, vad som gäller för V-power vet jag inte men gissningsvis även 5% där.

Och ja, Etanolen får mer bensin på vintern då det är svårare att antända bränslet vid lägre tempratur.
Så det är mycket möjligt att under vintern blir E85 dyrare än under sommaren.
Och följer leverantörerna sitt föregående mönster så kommer e85:an inte sjunka i pris efter en sådan höjning.


Men trots allt detta så är nog e85 ett steg i rätt riktning. Kanske ett litet steg men fortfarande ett steg :)

Re: Etanolinblandning 190E

Posted: Tue 05 Aug, 2008 22:59
by Håkan J
Jag skulle aldrig hälla E85 i en bil som inte är gjord för det. Speciellt inte om man har KE-Jet efter vad jag har förstått..
Den ska helst gå på "ren" bensin utan nån inblandning överhuvudtaget. Och isf så finns det ju bara 98 eller V-power att
välja på..Om man inte har kat så går det ju bra att pytsa i lite 2 taktsolja också precis som benzman skrev
E85 har ju lägre energiinnehåll än bensin så den drar ju mera också så vinsten kanske inte blir så stor ändå.

Re: Etanolinblandning 190E

Posted: Mon 18 Aug, 2008 15:21
by xjonas
Jag provade på min gamla 230E utan kat, har för mig att jag körde 50/50, motorn startade inte lika snabbt. Fick väl dra runt startmotorn några varv till. Motorn kändes slöare, förbrukningen ökade något. Besparingen med det lägre etanolpriset gick jämt ut med förbrukningsökningen....

Re: Etanolinblandning 190E

Posted: Mon 18 Aug, 2008 20:44
by V70tdi
Misstänker att det blandas mycket mer än 5% i 95soppan här i Sverige :evil:
Körde Cheva Tahoen på just över litern nu på den årliga semester resan i Ryssland och har hemma så går den inte under 1,2L/mil på våran blask soppa :x Svenska kvaliten kan inte vara bra då bilen går 2-3dl billigare per mil på Ryssbensin än våran Svenska smet :-(

Re: Etanolinblandning 190E

Posted: Tue 19 Aug, 2008 03:31
by Bullmerca
V70tdi wrote:Misstänker att det blandas mycket mer än 5% i 95soppan här i Sverige :evil:
Körde Cheva Tahoen på just över litern nu på den årliga semester resan i Ryssland och har hemma så går den inte under 1,2L/mil på våran blask soppa :x Svenska kvaliten kan inte vara bra då bilen går 2-3dl billigare per mil på Ryssbensin än våran Svenska smet :-(


Om du tankar 98 här hemma vad drar den då? Nån skillnad?