Jag lyckades nyss med idiotbedriften att låsa in nycklarna i bilen och inte har jag några reservnycklar av någon anledning, vad gör jag?
Dessutom behöver jag bilen helst redan i morgon men det lär ju inte gå, hur f-n löser jag det här nu? Hur dum får man bli
VÄLDIGT tacksam för hjälp!
Låst in nycklarna 190E, hjälp!!
Re: Låst in nycklarna 190E, hjälp!!
Emil89 wrote:Jag lyckades nyss med idiotbedriften att låsa in nycklarna i bilen och inte har jag några reservnycklar av någon anledning, vad gör jag?
Dessutom behöver jag bilen helst redan i morgon men det lär ju inte gå, hur f-n löser jag det här nu? Hur dum får man bli
VÄLDIGT tacksam för hjälp!
Testa med en ståltråd böj en ända och kör sedan ner mella ruta o dörr. Sedan försök greppa vajern i dörren. Anarrs blir det griskuken du får använda.
/Jesper
Mercedes: C180K Sport Edition.
1 modden APS 50, 2 modden Comand APS,
Mercedes: C180K Sport Edition.
1 modden APS 50, 2 modden Comand APS,
Re: Låst in nycklarna 190E, hjälp!!
Hur du stjäl en bil-101.
Vettigaste e nog faktiskt oljestickan från en gammal volvo B21-23,men det fungerar med annan pianotråd åxå.
Vik nedersta änden som ett "L".
Ung 30mm räcker.
Stick ner verktyget mellan sidorutan å skraplisten vid låsknappen.
Å sen...e det bara att "fiska".
Det du jagar e den arm som går till låsmekanismen,å för den oinvigde tar det en stund att hitta...tålamod bara.
Den e där.
100%
Man drar fö uppåt.
Vettigaste e nog faktiskt oljestickan från en gammal volvo B21-23,men det fungerar med annan pianotråd åxå.
Vik nedersta änden som ett "L".
Ung 30mm räcker.
Stick ner verktyget mellan sidorutan å skraplisten vid låsknappen.
Å sen...e det bara att "fiska".
Det du jagar e den arm som går till låsmekanismen,å för den oinvigde tar det en stund att hitta...tålamod bara.
Den e där.
100%
Man drar fö uppåt.
Re: Låst in nycklarna 190E, hjälp!!
Racing, hm det känns som et blir riktigt svårt att få tag i den där men det är ju värt ett försök.
Annars har jag troligtvis fått tag på en bakruta för 150 kr så det är nog det snabbaste alternativet, att krossa den alltså och sen byta.
Annars har jag troligtvis fått tag på en bakruta för 150 kr så det är nog det snabbaste alternativet, att krossa den alltså och sen byta.
Re: Låst in nycklarna 190E, hjälp!!
Går ju även att beställa ny nyckel hos mercedes. Fast det tar ju ett tag. Jag gjorde det när min var utsliten.
E430 W210 Söndagsvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen
Re: Låst in nycklarna 190E, hjälp!!
Emil89 wrote:Racing, hm det känns som et blir riktigt svårt att få tag i den där men det är ju värt ett försök.
Annars har jag troligtvis fått tag på en bakruta för 150 kr så det är nog det snabbaste alternativet, att krossa den alltså och sen byta.
Äsch, det är rätt lätt, det är mycket jobbigare med en krossad ruta.
En kemtvättsgalge funkar å. Jag själv utfört detta åt mig och åt andra och även vid flera tillfällen använt en bred mejsel inlindad i tjockt tyg och "bresat" på dörrspringan högt upp och därifrån lyckats dra i knappen på insidan!
...sålt min AMG E60 T S210 -98 7-sitsig med avtagbar dragkrok.
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
Re: Låst in nycklarna 190E, hjälp!!
Mb är inte så lätt att komma in i som många andra bilar.
På 124:orna sitter en plast kåpa runt låsmekanismen i dörren för att det inte ska gå att öppna genom att gå in mellan dörren och rutan.
Skulle tro att det är likadant på 201.
Att "bresa" på dörrspringan är nog inte heller så lätt utan att orsaka skador.
Dessutom måste man komma åt det invändiga dörrhandtaget och dra i det för att få dörren att låsa upp sig då det inte finns någon knopp att dra i.
På nåt sätt går det säkert att ta sig in men det är nog så tålamodskrävande att risken är att man ändå måste slå sönder något och då kanske det är lika bra att börja med det och krossa rutan
Hur lyckades du låsa in nycklarna?
På 124:orna sitter en plast kåpa runt låsmekanismen i dörren för att det inte ska gå att öppna genom att gå in mellan dörren och rutan.
Skulle tro att det är likadant på 201.
Att "bresa" på dörrspringan är nog inte heller så lätt utan att orsaka skador.
Dessutom måste man komma åt det invändiga dörrhandtaget och dra i det för att få dörren att låsa upp sig då det inte finns någon knopp att dra i.
På nåt sätt går det säkert att ta sig in men det är nog så tålamodskrävande att risken är att man ändå måste slå sönder något och då kanske det är lika bra att börja med det och krossa rutan
Hur lyckades du låsa in nycklarna?
- 190Ecosworth
- Expert
- Posts: 442
- Joined: Tue 21 Mar, 2006 12:09
- Location: Sandviken, Gävleborg
- Contact:
Re: Låst in nycklarna 190E, hjälp!!
Sätter du en skruvmejsel mot baklåset och offrar det genom att slå ganka hårt på skruvmejseln så flexar bakluckan tillräckligt för att öppna sig tro mig har gjort det själv och låset fungerar förtfarande men det är ingen garanti. Sen när luckan är öppen blåser du i vakumslangen till c-låset hårt helst med tryckluft då öppnar sig resten av bilen..
- Nuvarande Bilar och fordon
190E 2,0 -85 med 2,3-16v drivlina
190E 2,3-16 -85
Ford 17m med rover v8
Å de gamla skrotet som tar mig till jobbet varje dag :)
- Tidigare Bilar
300TE 24 -92
190E 2,3-16 -85 Äkta (Nyförvärv) som tyvärr brann upp
190 -84
190E -85
Och ca 50-60 till fordon som inte får plats
- Mr-sportline
- Guru
- Posts: 2768
- Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
- Location: Kiruna
- Contact:
Re: Låst in nycklarna 190E, hjälp!!
elr så offrar du låset i pasagerardörren genom att banka en mejsel i botten sen tar du en skift nyckel o vrider runt bara. fixat.
sen kan du ta ta o plomba hålet med kemisk metall.
elr en ny låskolv om du så vill.
ja brukar kunna lösa det på ett snyggt sätt som racing. men är det kris så är det kris.
samma är det med tändningslåset, ifall det låser sej o man e inte hemma med bilen.
svåra är egentligen att ta sönder den första ringen i tändlåset eftersom den är gjort i härdat material.
den ska bort eftersom du ska komma åt med en mejsel den "inre låscylinder" tändningslåset består av en inre o en yttrec cylinder o börjar du bara banka en mejsel i hålet bara så där så påverkas endast "yttre" för mejseln tar oftast i första härdade ringen.
inre är då fortfarande låst.
hände mej på lulecruising, dagen ja skulle hem.
nåja en hammare liten huggmejsel o en fet skruvmejsel o skiftnyckel.
o en drös med svordommar för att man va bakis.
tog mej 10 minuter hehe
sen kan du ta ta o plomba hålet med kemisk metall.
elr en ny låskolv om du så vill.
ja brukar kunna lösa det på ett snyggt sätt som racing. men är det kris så är det kris.
samma är det med tändningslåset, ifall det låser sej o man e inte hemma med bilen.
svåra är egentligen att ta sönder den första ringen i tändlåset eftersom den är gjort i härdat material.
den ska bort eftersom du ska komma åt med en mejsel den "inre låscylinder" tändningslåset består av en inre o en yttrec cylinder o börjar du bara banka en mejsel i hålet bara så där så påverkas endast "yttre" för mejseln tar oftast i första härdade ringen.
inre är då fortfarande låst.
hände mej på lulecruising, dagen ja skulle hem.
nåja en hammare liten huggmejsel o en fet skruvmejsel o skiftnyckel.
o en drös med svordommar för att man va bakis.
tog mej 10 minuter hehe
Re: Låst in nycklarna 190E, hjälp!!
Tändningslås dras enklast ur med en draghammare/glidhammare med egentillverkad krok längst ut, in i låset, haka fast, drag och slit hårt, en gång brukar räcka så har man cylindern i handen, skruvmejsel ... starta ...
Funkar dock sämre på bilar med sånna dära moderna plastnycklar med chip i
Funkar dock sämre på bilar med sånna dära moderna plastnycklar med chip i
-------------------------------
Ex Mercor:
220D -1968 (1:a bilen)
230TE -1988 (likbilen)
nuvarande
E280 4MATIC -1998 (Frank)
Ja frugan döper mina bilar...
Ex Mercor:
220D -1968 (1:a bilen)
230TE -1988 (likbilen)
nuvarande
E280 4MATIC -1998 (Frank)
Ja frugan döper mina bilar...
- Mr-sportline
- Guru
- Posts: 2768
- Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
- Location: Kiruna
- Contact:
Re: Låst in nycklarna 190E, hjälp!!
Petta2 wrote:Tändningslås dras enklast ur med en draghammare/glidhammare med egentillverkad krok längst ut, in i låset, haka fast, drag och slit hårt, en gång brukar räcka så har man cylindern i handen, skruvmejsel ... starta ...
Funkar dock sämre på bilar med sånna dära moderna plastnycklar med chip i
ja det lär ju onekligen lätt. bra tips.
dock undrar ja vart du fäster kroken?
går detta även om man har en avbruten nyckel i låset?
o sist av allt ifall man råkar ut för det som ja gjorde tex alltså inte hemma, hur stor e chansen att man har en hel smidesverkstad i bagaget.
glidhammare med tillbehör är ju inget man direkt har i skuffen
Re: Låst in nycklarna 190E, hjälp!!
Njäe, inte tillhör det standardutrustningen, kroken ska vara lång, smal och ha en l-form, gärna lite mer åt fiskekroks hållet, trycka in i låset och vrida så den fastnar på nånting, största problemet är ju att kroken lossar när man rycker till, tydligen är SAAB lås (dom vid växelspaken) väldigt lätta att få ur, därför den ofta stjäls, har hört att det räcker med en bockad mejsel och handkraft i SAABar dock. Fast saab har väl bättre lås nuförtiden.
Jag har "stulit" en del bilar, fast lagligt ... ofta folk som ringde verkstan när dom supit bort bilnycklar eller glömt dom i bilen, även brutit upp en 123:a som det satt en sur 6-åring i vägrade öppna ...
Jag har "stulit" en del bilar, fast lagligt ... ofta folk som ringde verkstan när dom supit bort bilnycklar eller glömt dom i bilen, även brutit upp en 123:a som det satt en sur 6-åring i vägrade öppna ...
-------------------------------
Ex Mercor:
220D -1968 (1:a bilen)
230TE -1988 (likbilen)
nuvarande
E280 4MATIC -1998 (Frank)
Ja frugan döper mina bilar...
Ex Mercor:
220D -1968 (1:a bilen)
230TE -1988 (likbilen)
nuvarande
E280 4MATIC -1998 (Frank)
Ja frugan döper mina bilar...
- PUMPISH 300E
- Nästan Guru
- Posts: 2332
- Joined: Wed 10 Sep, 2003 19:49
- Location: Stockholm/bromma
- Contact:
Re: Låst in nycklarna 190E, hjälp!!
Själv fick jag linda kofot med lite tyg och sen trycka den in mellan dörren och B-stolpen högst upp och bände bort dörren så jag fick en glipa.
Sen tog man en gammal anten (tjock svets tråd går också bra) och bockat den som en krok och sen bara genom glipa och fiska upp dörröppnarhandtaget.
Därefter sätta sig i bilen, sätta knät mot dörren och bända tillbaks fönster-ramen så allt ser orört ut igen
Sen tog man en gammal anten (tjock svets tråd går också bra) och bockat den som en krok och sen bara genom glipa och fiska upp dörröppnarhandtaget.
Därefter sätta sig i bilen, sätta knät mot dörren och bända tillbaks fönster-ramen så allt ser orört ut igen
Fågelstjärt överladd! TurboGayLord
MB 300E Turbo-87
Roman 75
http://www.turbobanditen.se
http://www.burlak.net
http://www.benztrim.com
Re: Låst in nycklarna 190E, hjälp!!
Löste det på ungefär samma sätt som Pumpish tipsade om här fast jag fiskade upp nycklarna då dom låg på passagerarsätet, det fungerade bra :)
Ja hur jag lyckades, jag trodde jag hade dom i fickan och tröck ner låsknappen och smällde igen dörren. Kom på direkt när dörren stängts att att faen alls inte hade nycklarna i fickan, jobbigt läge
Tack för tipsen allihopa iaf!
Ja hur jag lyckades, jag trodde jag hade dom i fickan och tröck ner låsknappen och smällde igen dörren. Kom på direkt när dörren stängts att att faen alls inte hade nycklarna i fickan, jobbigt läge
Tack för tipsen allihopa iaf!
Re: Låst in nycklarna 190E, hjälp!!
124:orna sitter en plast kåpa runt låsmekanismen i dörren för att det inte ska gå att öppna genom att gå in mellan dörren och rutan.
Skulle tro att det är likadant på 201
Stämmer bra det,men tro mig....det går ändå med en "slim Jim" eller varianter därav.
Som..en kall vinterdag...motorn på tomgång å lilla vovven i bilen...som naturligtvis sätter tassarna på låsknappen i undran över vars husse tar vägen när han skrapar rutor...
Inlåst hund i en bil med motorn igång...känns la sådär....
Hur som helst,tog inte långe stunden innan dörren vart öppen igen.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests