Konstigt motorfel 190E 2.3!!

190-serien tillverkades från 1982-1993
Emil89
Prospect
Prospect
Posts: 43
Joined: Sat 08 Mar, 2008 18:56

Konstigt motorfel 190E 2.3!!

Postby Emil89 » Sun 14 Sep, 2008 14:22

Har haft det här problemet ganska länge men nu tycker jag det blivit lite väl irriterande och nu måste jag göra något åt det men jag vet inte vad tyvärr.
Det är en 190E -88 med en 2.3 8v motor med insprutning.

Problemet är att motorn totaldör ibland under vissa förhållanden, det uppstår nästan alltid om jag åkt en längre bit och körd "mesigt" och åkte på hög växel i låg fart och sen tryckt ner kopplingen fullt. (Som man oftast måste göra vid rödljus) Varvräknaren sjunker som en sten och motorn lägger helt enkelt av. Hade ju varit enkelt om den gick att få igång sen igen men icke, oftast måste man vänta ett par minuter innan den hoppar igång igen. Ibland är det riktigt spännande om man spelar musik på hög volym och inte märker det och sen ska iväg, ja ni kan ju tänka er hur bra det går. :cry:

Lagom roligt i en stor korsning med sjuhundra bilar bakom sig :wink:

Har även hänt när jag kört ett tag och sen stannat för att typ handla eller något och sen ska iväg igen någon minut senare, vägrar att starta hur mycket jag än nöter på startmotorn. Väntar jag ett par minuter så hoppar den igång såfort jag vrider på nyckeln.
Tror inte det har med batteriet att göra, det är i bra skick och bra med kräm kvar i det.

Vad fasen beror det på? Har gjort ett par trådar om samma problem tidigare minns jag men då hade jag inte så bra förklaringar på hur det visade sig men nu har jag försökt förklara så noga jag kan.
Problemet uppkommer ALDRIG om man kör lite mer aktivt, åker på lägre växlar och varvar mer och trycker på lite alltså.

Väldigt tacksam om någon 190E kunnig kunde komma med lite tips och förslag vad detta kan bero på och hur jag lättast åtgärdar det :-)

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Konstigt motorfel 190E 2.3!!

Postby Fotografen » Sun 14 Sep, 2008 15:21

Det vanligaste vid plötsliga tokstopp är lödfel i bränslepumprelät, peta isär och löd om. Lite knepigt om det skulle påverkas av hur man kör, men är det glapp någonstans så håller hugg och slag skrotet igång, så...

Emil89
Prospect
Prospect
Posts: 43
Joined: Sat 08 Mar, 2008 18:56

Re: Konstigt motorfel 190E 2.3!!

Postby Emil89 » Sun 14 Sep, 2008 22:06

Det är inget med soppatillförseln då? Typ något filter eller något som sätts igen men som fungerar när man kör på lite mer (då mer tryck, fungerar bra då?) men som inte går lika bra när man kör lugnt?

Måste få till det där alltså, börjar bli irriterande. :agrue:

Edit:
Haha bra att jag läste vad han skrev ordentligt, tack för tipset. Ska kolla upp det där :)


Return to “W201”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests