190E - skadevärdering uppåt väggarna - LÖST

190-serien tillverkades från 1982-1993
Per-Allan
Wannabe
Wannabe
Posts: 7
Joined: Mon 01 Feb, 2010 14:01

190E - skadevärdering uppåt väggarna - LÖST

Postby Per-Allan » Fri 12 Nov, 2010 22:52

Hej, har en 190E -87.

För ett tag sen blev bilen påkörd, på en bensinstation. Jag var inne på stationen och betalade, så det var inga tvivel om vem som var vållande. Stationsföreståndaren ställde även upp som vittne på att det var den andra föraren som vållat olyckan. Den andra bilen svängde i låg fart mot min bil och touchade vänster blinkers samt tog med sig vänstersidan av främre stötfångaren en bit ut. Skärmen är oskadad men lacken är lite skrubbad. Killen påstod först att han inte var försäkrad (!) men efter att jag kontaktat mitt försäkringsbolag kunde de se att det fanns försäkring på bilen samt att ägaren var en annan än den som kört...

Jag gjorde alltså skadeanmälan och fick efter ett tag brev från motpartens försäkringsbolag där de sa att jag skulle få ersättning. Iväg alltså till märkesverkstaden för en skadevärdering. Killen där gick runt med kamera och fotograferade bilen ur alla vinklar, och jag har nu fått brev från motpartens försäkringsbolag där de säger att de vill lösa in bilen för att reparationskostnaderna blir för stora.

Jag tycker det är lite konstigt att en så liten skada skulle leda till såna stora kostnader, och jag vill absolut inte lösa in bilen. Jag kan förmodligen reparera den på egen hand, då det enda som behövs är ny blinkers, ny kofångarlist, och lite lackpolering, max 1500 om jag gör det själv. Bilen har väl en del rost och skavanker i övrigt, men dessa skall väl inte ingå i skadevärderingen?

Jag undrar alltså om jag ska be märkesverkstaden specificera de åtgärder de tycker behövs, vad dessa kostar, och om jag skall gå till en annan verkstad för att få en annan värdering där? Jag är väl inte tvingad att låta försäkringsbolaget lösa in bilen, det låter lite så i deras brev?
Kan jag försöka få ut ersättning för att fixa bilen på egen hand, om jag kan visa att det blir mycket billigare?

Försäkringsbolaget vill lösa in bilen för 10 000 och jag köpte den för två år sen för 10 500, men jag vill inte bli av med den, sådeså :evil:
Last edited by Per-Allan on Tue 21 Dec, 2010 21:04, edited 1 time in total.

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: 190E - skadevärdering uppåt väggarna

Postby Dieselpower » Fri 12 Nov, 2010 23:07

Det brukar inte vara några problem att få kontantersättning och behålla bilen när det gäller så gamla bilar.

User avatar
Busster53
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 129
Joined: Tue 21 Sep, 2010 20:43
Location: Säffle
Contact:

Re: 190E - skadevärdering uppåt väggarna

Postby Busster53 » Fri 12 Nov, 2010 23:57

Hade en F-o-r-d- som jag träffade en älg med för ett antal år sedan och den ville inte försäkringsbolaget göra i ordning och inte heller lösa in eftersom jag inte hade någon viltskadetillägg :evil: men jag fick behålla bilen. Ett halvår senare bestämde jag mig för att byta framdelen på taket och lite annat och ringde sedan bolaget och frågade om dom inte kunde stå för framrutan eftersom jag vid tillfället för olyckan hade glasförsäkring på bilen :? Dom ringde upp efter en stund och talade om att det var ok....för den här gången :mrgreen: Iband har man lyckan med sig, men som sagt, dom kan inte tvinga dig att lämna ifrån dig bilen.

User avatar
Mercedes_entusiast
Prospect
Prospect
Posts: 44
Joined: Sat 14 Nov, 2009 02:30
Location: Ångermanland

Re: 190E - skadevärdering uppåt väggarna

Postby Mercedes_entusiast » Sun 14 Nov, 2010 13:04

När ja hade på hälsning i min 190 så var bakstammen sönder, bakluckan helt väck samt lås å lite skader på bakskärm (endast repor)
och sidoblinkersana va borta, verkstan ja va in på skulle ha 32,000kr för reparation, de ville lösa in min bil då med men ja sa ja fixar skadorna själv fick pengarna som d skulle lösa in bilen för sen repa ja den själv för 1000kr bra affär tycker jag då ja fick 10,000kr för bilen av dem;).. samt allt som var i bagaget förstås men d tog vi på sidan om..
skynda dig medans du ha lust, är ett bra motto

Nuvarande!
S204 C180 komp 09- Gummans

S124 300te 4-matic 94-

S202 240t 98-

Vw Amarok 11-


Gamm bila!
W126 500se 85-

W210 290dt sedan 96-

Mazda b2600 88- pickup

W201 190 87-

W201 1,8e (2,3e) 93-

W201 2,0e 87-


Volvo 360GL 88-

Per-Allan
Wannabe
Wannabe
Posts: 7
Joined: Mon 01 Feb, 2010 14:01

Re: 190E - skadevärdering uppåt väggarna - LÖST

Postby Per-Allan » Tue 21 Dec, 2010 21:07

En liten uppdatering: Jodå, försäkringsbolaget gick med på att kontantersätta, när jag förklarade att jag kunde fixa bilen själv billigare.


Return to “W201”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests