Postby ART » Mon 23 Jul, 2012 00:39
Det är inte att filtret släpper igenom skräp som dödar lmm, det är...
1. De flesta "effekt"-luftfilter (inklusive exempelvis KN för original luftboxar) är inoljade
2. De flesta lite äldre lmm är av hettrådstyp -- dessa rengör sig vid uppstart genom att glödga tråden de mäter med
3. Olja på glödande tråd brinner, och efter ett tag brinner tråden av. Välkommen till limp home mode...
Det förvärras dessutom av att ägare med oljade filter gärna oljar ofta och alldeles för rikligt ... för att filtret ska funka.
Välj ett torrt filter. Inse att du köper det för ljudet enbart ... eller, ja, det ser ju "fräsigt" och "fast and furious" ut med huven uppe också?
Sen kommer en helyllemotor av den typ man återfinner i de flesta familjebilar aldrig att låta som en F20C ylande på 9000 RPM. Eller som en sjungande M120. Detta gäller även för 190e.
Låt nu inte detta faktum hindra dig från att ha kul med din bil, byt filter och bygg avgas! Det ÄR kul, och åtminstone jag har aldrig ledsnat på motorljud. Det är bara det att om du förväntar dig mirakel så blir du onödigt besviken.