Tjena! Har lite problem med att generatorn inte orkar med alla lampor/ljud osv jag har i bilen nu. Har dels 270W xenon (2x 100W i extraljusena och 2x 35W i vanliga lyktorna sen ljud på det..) och vanliga strålkastarna ändrar färg när man sätter på 200W xenonet i extraljusena vilket tyder på att det nog är lite lite ström
Vart finns det nån starkare generator då? och vad är det för A på orginalgeneratorn?
Mvh Martin
Starkare generator till 190E -90
Starkare generator till 190E -90
Last edited by zwizz on Sat 14 Jan, 2012 20:29, edited 1 time in total.
Re: Starkare generator till 190E -90
Hej!
Ursäkta mig, jag vill inte vara näsvis på något sätt.
Men en generators effekt uttrycks i A eller W. Ah är ett batteris, ackumulators kapacitet.
Ursäkta mig, jag vill inte vara näsvis på något sätt.
Men en generators effekt uttrycks i A eller W. Ah är ett batteris, ackumulators kapacitet.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: Starkare generator till 190E -90
Mimmi wrote:Hej!
Ursäkta mig, jag vill inte vara näsvis på något sätt.
Men en generators effekt uttrycks i A eller W. Ah är ett batteris, ackumulators kapacitet.
ändrat.. tack!
Re: Starkare generator till 190E -90
Hej!
Så glad jag blev för att Du tog det så!
Så glad jag blev för att Du tog det så!
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: Starkare generator till 190E -90
Original generatorn borde vara på 70A.
Vet inte hur mycket grejer du har som tar ström men nog borde generatorn räcka till för dig.
Enligt ohms lag så borde en 12V 70A generator räcka till ca 850W.
Och nu om generatorn fungerar som den ska borde den ladda 14.4V 70A och räcka till ca 1000W.
Börja med att mäta upp om den laddar som den ska, och gör den det så belastningsprova ditt batteri.
Hur stort batteri har du i bilen förresten? Runt 100ah är nog att rekommendera.
Vet inte hur mycket grejer du har som tar ström men nog borde generatorn räcka till för dig.
Enligt ohms lag så borde en 12V 70A generator räcka till ca 850W.
Och nu om generatorn fungerar som den ska borde den ladda 14.4V 70A och räcka till ca 1000W.
Börja med att mäta upp om den laddar som den ska, och gör den det så belastningsprova ditt batteri.
Hur stort batteri har du i bilen förresten? Runt 100ah är nog att rekommendera.
Emil -88
190E - 90
190E 2.6 - 89
Vito 115CDI - 07
C43 AMG - 98
190E - 90
190E 2.6 - 89
Vito 115CDI - 07
C43 AMG - 98
Re: Starkare generator till 190E -90
Nu har jag vart ut och mätt..
kommer ut 14,4 volt till batteriet och batteriet va inget fel på. men fortfarande så är den trögstartad ibland
får felsökas vidare
kommer ut 14,4 volt till batteriet och batteriet va inget fel på. men fortfarande så är den trögstartad ibland
får felsökas vidare
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
Re: Starkare generator till 190E -90
zwizz wrote: fortfarande så är den trögstartad ibland
Vad menar du med trögstartad? Går startmotorn långsamt eller vill inte bilen gå igång?
Re: Starkare generator till 190E -90
Om Generatorn ger lite över 14 V och om batteri är inte så gammal och bilen är trögstartat, då felet ligger i startmotorn. Vanliga fel hos startmotorer är kol borstar och lager. Om lager är utsliten, roterande delen i startmotorn ligger inte exakt i centrum då försämrar varvtal och styrka.
Ägde MB190E Sportline 90
Äger MB180C Elegance 94.
Äger Peugeot 406 Coupe
Äger MB180C Elegance 94.
Äger Peugeot 406 Coupe
Re: Starkare generator till 190E -90
Startmotorn går sakta trots att det är "kräm" i batteriet ja..
aja får kika upp den vid tillfälle då :)
aja får kika upp den vid tillfälle då :)
Re: Starkare generator till 190E -90
Jag bytte till en 115A-generator när min 70A-dito, gav upp på min S124 E200TE-93:a med M111.940-motorn.
Har fungerat kanonbra!
Enligt MB-reservdelslistorna skulle det vara antingen 70 eller 90A-generator, men efter lite "luskande" kom jag fram till att vissa bilar faktiskt kunde ha 115A från fabriken - troligen typ Polisbilsutförande och liknande - det stod dock inte i mercedes listor rakt av utan jag fick gå via Bosch:s listor. Den större generatorn var egentligen avsedd för V8-modellerna (400, 420 och 500) som jag förstod det.
Fästpunkter, remskiva och liknande var samma på 115A som den gamla 70A, den enda skillnaden var att plus och minusanslutningarna på baksidan var omvända - dock inget problem då det fanns gott om kabellängd för att skifta anslutning.
Det är inte helt osannolikt att du har exakt samma generator som i min bil - det viktiga är som sagt att fästpunkter och remskiva (går att flytta över den gamla om det blir nödvändigt) passar fysiskt på motorn och att den "större" generatorn inte tar i någonstans.
Mvh
Johan B
Har fungerat kanonbra!
Enligt MB-reservdelslistorna skulle det vara antingen 70 eller 90A-generator, men efter lite "luskande" kom jag fram till att vissa bilar faktiskt kunde ha 115A från fabriken - troligen typ Polisbilsutförande och liknande - det stod dock inte i mercedes listor rakt av utan jag fick gå via Bosch:s listor. Den större generatorn var egentligen avsedd för V8-modellerna (400, 420 och 500) som jag förstod det.
Fästpunkter, remskiva och liknande var samma på 115A som den gamla 70A, den enda skillnaden var att plus och minusanslutningarna på baksidan var omvända - dock inget problem då det fanns gott om kabellängd för att skifta anslutning.
Det är inte helt osannolikt att du har exakt samma generator som i min bil - det viktiga är som sagt att fästpunkter och remskiva (går att flytta över den gamla om det blir nödvändigt) passar fysiskt på motorn och att den "större" generatorn inte tar i någonstans.
Mvh
Johan B
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 24 guests