Köpte en väldigt fräsch 190E med 2.6 liters motorn. Importerad från tyskland för några år sedan.
Upptäckt några saker som jag tycker är lite konstigt.
1. Den har ingen ekonomimätare. Varför inte? Trodde alla bensinmodeller hade det. Inte för att det spelar mig någon roll.
2. Den har inga nackstöd bak. Också jätteskumt.. Det är ändå en 91:a och alla äldre modeller jag sett har ju det.. Spelar inte heller någon egentlig roll. Kommer knappast åka någon bak ändå.
Sedan undrar jag om oljetrycket är normalt. Ligger mellan 1-2 på tomgången. Ligger man och kör och släpper gasen går den oftast ner lite kanske till 2. Gasar man på ligger den på 3. (Max)
Är detta normalt? Har en 2.0 liters också och på den ligger oljetrycket alltid på max. Varm som kall och både vid tomgång och gaspådrag.
Annars går den väldigt bra. Lite ojämn på tomgången kan man höra, men det är väl inte så mycket att bry sig om.
Köpte en 190E 2.6 1991. Har några frågor.
- jokkepettersson
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 140
- Joined: Thu 29 Dec, 2011 05:29
- Location: kalix
Re: Köpte en 190E 2.6 1991. Har några frågor.
de är ganska normalt att dom har de oljetrycket.
min ligger på 2-2.5 på tomgång å 3 vi 1700 v-min
min ligger på 2-2.5 på tomgång å 3 vi 1700 v-min
Mercedes Benz w201 200 -86 MNA717
Mercedes Benz w115 220 D -75 HGF984
Mercedes Benz w123 220 D -78 KHR103
Mercedes Benz w124 200 -88 NKA378
Mercedes Benz w115 220 DT -73 GUA471
Mercedes Benz w124 200 E "cab" -90 OHS728
Mercedes Benz w202 180 -96 SRL970
Mercedes Benz w124 200 D -93 BMD514
Mercedes Benz w124 250 TD -93 JPB807
Mercedes Benz w210 220 CDI -98 EWE344
Mercedes Benz w123 230 -81 CPY653
Mercedes Benz w202 200 TE -98 KJL321
Mercedes Benz w210 300 D -97 FPW651
Mercedes Benz w126 420 SE -86 SBT262
Mercedes Benz w202 220 CDI -98 THZ253
Mercedes Benz w115 220 D -75 HGF984
Mercedes Benz w123 220 D -78 KHR103
Mercedes Benz w124 200 -88 NKA378
Mercedes Benz w115 220 DT -73 GUA471
Mercedes Benz w124 200 E "cab" -90 OHS728
Mercedes Benz w202 180 -96 SRL970
Mercedes Benz w124 200 D -93 BMD514
Mercedes Benz w124 250 TD -93 JPB807
Mercedes Benz w210 220 CDI -98 EWE344
Mercedes Benz w123 230 -81 CPY653
Mercedes Benz w202 200 TE -98 KJL321
Mercedes Benz w210 300 D -97 FPW651
Mercedes Benz w126 420 SE -86 SBT262
Mercedes Benz w202 220 CDI -98 THZ253
Re: Köpte en 190E 2.6 1991. Har några frågor.
Ekonomi mätare är ett tillbehör, ganska onödigt då den inte är speciellt tillförlitlig, den för ju ingen logg så den visar ju bara vad bilen drar i ögonblicket = Ointressant
Sitter det nån överdragsklädsel som gömmer hålen? nån tidigare ägare kanske har plockat bort dom iom att dom skymmer sikten.
Har för mig att det var standard.
Oljetrycket tycker jag låter högst normalt, om jag inte minns fel så är lägsta tillåtna 0,3 bar på tomgång.
Men tycker du det känns obekvämt med svajigt tryck så prova först att byta olja.
Varm eller kall olja, åldern, viskositeten kan göra mycket.
Sitter det nån överdragsklädsel som gömmer hålen? nån tidigare ägare kanske har plockat bort dom iom att dom skymmer sikten.
Har för mig att det var standard.
Oljetrycket tycker jag låter högst normalt, om jag inte minns fel så är lägsta tillåtna 0,3 bar på tomgång.
Men tycker du det känns obekvämt med svajigt tryck så prova först att byta olja.
Varm eller kall olja, åldern, viskositeten kan göra mycket.
Re: Köpte en 190E 2.6 1991. Har några frågor.
Tack för era svar. Jo det sitter överdragsklädsel i den. Ska kolla om de täcker hålen. I andra bilen har jag också överdragsklädsel, men den har hål för nackstöden.
Håller med. Ekonomimätaren är väldigt onödig. Trodde dock att den var standard.
Skönt att ni tycker att oljetrycket verkar normalt. Ska byta olja någon dag både i motor och växellåda. Bra att ha som rutin när man köper ny begagnad bil.
Håller med. Ekonomimätaren är väldigt onödig. Trodde dock att den var standard.
Skönt att ni tycker att oljetrycket verkar normalt. Ska byta olja någon dag både i motor och växellåda. Bra att ha som rutin när man köper ny begagnad bil.
Re: Köpte en 190E 2.6 1991. Har några frågor.
Ekonomimätaren var en standardutrustning men endast mellan 83-87. Den försvann i samband med att man bl.a. flyttade brytaren för takluckan från instrumentpanelen till innerbelysningen i taket.
Däremot så var bakre nackstöd en extrautrustning som tysken sällan valde, därav många parallellimporterade bilar som är utan.
Du kan ha oljetryck ned till 0,5 bar på mätaren med varm motor på tomgång utan att det behöver vara nåt fel på snurran. Oljetrycket skall dock upp till 3 bar runt 1500 r/pm.
Däremot så var bakre nackstöd en extrautrustning som tysken sällan valde, därav många parallellimporterade bilar som är utan.
Du kan ha oljetryck ned till 0,5 bar på mätaren med varm motor på tomgång utan att det behöver vara nåt fel på snurran. Oljetrycket skall dock upp till 3 bar runt 1500 r/pm.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: Köpte en 190E 2.6 1991. Har några frågor.
M116 wrote:Ekonomimätaren var en standardutrustning men endast mellan 83-87. Den försvann i samband med att man bl.a. flyttade brytaren för takluckan från instrumentpanelen till innerbelysningen i taket.
Däremot så var bakre nackstöd en extrautrustning som tysken sällan valde, därav många parallellimporterade bilar som är utan.
Du kan ha oljetryck ned till 0,5 bar på mätaren med varm motor på tomgång utan att det behöver vara nåt fel på snurran. Oljetrycket skall dock upp till 3 bar runt 1500 r/pm.
Kul med en som kan! Bra info.
Bytte olja nu och oljetrycket blev faktiskt högre. Även om det enligt er var ok innan så känns det bra att det blev ännu bättre. :)
Re: Köpte en 190E 2.6 1991. Har några frågor.
0,3 bar får oljetrycket vara som lägst på tomgången..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests