2,3 8v problem

190-serien tillverkades från 1982-1993
User avatar
Mas_74
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Tue 06 Sep, 2005 22:26
Location: Luleå
Contact:

2,3 8v problem

Postby Mas_74 » Tue 31 Jan, 2012 19:47

Min bruks pulka -87 190E 2,3 8v går som en påse nötter.
Den har alltid gått som en klocka men efter att ha stått i en rätt fuktigt garage under en sommar så har den ej blivit sig likt.
Den går bra medans kall starten är på men sen ända upp till nästan full motor temp så går den tidvis mkt bra och tidvis mkt dåligt och när den går dåligt "motar" den hela tiden när man ger gas och rycker och "baktänder" hela tiden...
Efter att ha plågat den med liet gas ryckig körstil så släpper det och den börjar gå bra men ryker under ett par sek som en diesel..
När motorn nått full temp går den som en klocka..
Tips på vart jag ska börja fel söka....? :roll:

Mvh Mas
Det är billigt att trimma men dyrt att få det att hålla...
Magnus Sandberg

Toyota Caldina GT-T St 215 -98
C36 AMG -95 Bornit Met *såld*
190E 2,3 16VT -86 *såld*
190E 2,3 -87 *såld*
220TE -93 *såld*

User avatar
jox
Expert
Expert
Posts: 621
Joined: Tue 16 May, 2006 12:05
Location: Torsby
Contact:

Re: 2,3 8v problem

Postby jox » Tue 31 Jan, 2012 21:46

låter som fukt i fördelarlocket
Nuvarande bilar:
--S203 c200cdi -07
--s124 om605 Turbo 6mm pump -91
--w123 om601 Turbo 6mm Vitopump -84
--w108 om603 Turbo w124 bakvagn -71
--w124 250d -87
Gamla:
--w124 E220 -95
--w201 190E -88
--s202 c280 -98
--s202 c200 -98



--http://www.garaget.org/jox--

User avatar
Mas_74
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Tue 06 Sep, 2005 22:26
Location: Luleå
Contact:

Re: 2,3 8v problem

Postby Mas_74 » Tue 31 Jan, 2012 22:28

jox wrote:låter som fukt i fördelarlocket


Det sjuka är att jag bytt den rotor,stift och kablar men ingen skillnad :evil:
Det är billigt att trimma men dyrt att få det att hålla...
Magnus Sandberg

Toyota Caldina GT-T St 215 -98
C36 AMG -95 Bornit Met *såld*
190E 2,3 16VT -86 *såld*
190E 2,3 -87 *såld*
220TE -93 *såld*

User avatar
jox
Expert
Expert
Posts: 621
Joined: Tue 16 May, 2006 12:05
Location: Torsby
Contact:

Re: 2,3 8v problem

Postby jox » Wed 01 Feb, 2012 07:00

lyft på locket igen o kolla om det är kondens på insidan. fick hålla på o torka ur min 230e i flera veckor innan all fukt va borta efter ett tags stillestånd.
annars kolla ovp relät de kan ju ställa till massa skummt.
Nuvarande bilar:
--S203 c200cdi -07
--s124 om605 Turbo 6mm pump -91
--w123 om601 Turbo 6mm Vitopump -84
--w108 om603 Turbo w124 bakvagn -71
--w124 250d -87
Gamla:
--w124 E220 -95
--w201 190E -88
--s202 c280 -98
--s202 c200 -98



--http://www.garaget.org/jox--

User avatar
Mas_74
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Tue 06 Sep, 2005 22:26
Location: Luleå
Contact:

Re: 2,3 8v problem

Postby Mas_74 » Thu 09 Feb, 2012 19:10

Min bruks pulka gormar med mig än och går tidvis som en påse nötter...börjar fundera om det kan vara lamdan som strular...en polare hade en -88 med samma symtom...dock vet jag inte hur många trådar lamdan har så jag vet vad jag ska jaga...någon som kan säga hur många trådar lamdan har?
Det är billigt att trimma men dyrt att få det att hålla...
Magnus Sandberg

Toyota Caldina GT-T St 215 -98
C36 AMG -95 Bornit Met *såld*
190E 2,3 16VT -86 *såld*
190E 2,3 -87 *såld*
220TE -93 *såld*

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 2,3 8v problem

Postby Marie » Fri 10 Feb, 2012 00:28

Mas_74 wrote:Min bruks pulka gormar med mig än och går tidvis som en påse nötter...börjar fundera om det kan vara lamdan som strular...en polare hade en -88 med samma symtom...dock vet jag inte hur många trådar lamdan har så jag vet vad jag ska jaga...någon som kan säga hur många trådar lamdan har?


Hur många trådar är väl ointressant?
Knalla in hos en mercanasare nära dig så plockar han fram rätt grejer, och du får den med rätt kontakt på kabeln och allting. :wink:

User avatar
DieselThomsen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1217
Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
Location: Nyköping
Contact:

Re: 2,3 8v problem

Postby DieselThomsen » Fri 10 Feb, 2012 12:07

Om han hade haft för avsikt att införskaffa sig en originaldel så hade väl frågan knappast ens blivit ställd.........
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU

Tomas_B
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1085
Joined: Thu 16 Feb, 2006 22:41
Location: Pajala
Contact:

Re: 2,3 8v problem

Postby Tomas_B » Fri 10 Feb, 2012 19:26

jag har för mig att de är två trådars. men lyft på golvmattan på passagerar sidan de är där kablarna kommer in i kupen.


Return to “W201”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests