Ratten i min w201 står lite snett när man kör rakt fram. Det beror inte på lutning i vägen det har jag redan uteslutit.
Vilka fel kan det vara?
1. Behövs hjulinställning
2. Någon har haft lös ratten och satt tillbaka snett
3. .... ?
Hur kan jag kolla vad som är orsaken?
Måste jag börja med att lämna in den för hjulinställning? Kostar ändå ca 800kr så känns tråkigt att göra om det inte behövs..
Vill ju inte heller flytta om ratten om jag inte vet att det är den som sitter snett.
I övrigt känns bilen väldigt stabil och stadig på vägen.
Mvh
Grisen
Ratten står lite snett. Hur vet jag vad som är orsaken?
Re: Ratten står lite snett. Hur vet jag vad som är orsaken?
Drar bilen snett? Annars är det ju bara flytta ratten några kuggar, markera originalposition för ratten om du vill ändra tillbaka nångång
MB w123 250D -83
MB w124 250TD -93
MB w124 220E -93
MB w123 300D -77
MB w124 200E -92
MB w123 300D -77
MB w124 200 -88
MB w201 190E -84
MB w124 250TD -93
MB w124 220E -93
MB w123 300D -77
MB w124 200E -92
MB w123 300D -77
MB w124 200 -88
MB w201 190E -84
Re: Ratten står lite snett. Hur vet jag vad som är orsaken?
Om jag håller ratten stilla (men lite vänstervriden) så går bilen rakt och fint. Eller hur menar du?
Vill ju att ratten ska hållas rakt när man kör rakt fram. Flyttar jag bara ratten blir det kanske rakt trots att den egentliga orsaken till felet finns kvar.
Vill ju att ratten ska hållas rakt när man kör rakt fram. Flyttar jag bara ratten blir det kanske rakt trots att den egentliga orsaken till felet finns kvar.
Re: Ratten står lite snett. Hur vet jag vad som är orsaken?
Det blir ju glapp och spel i styrlänkaget med tiden, glappar ratten mycket? Dvs kan du vrida ratten åt höger och vänster mycket innan hjulen rör på sig? Endel ska det ju vara annars blir det inte trevligt att köra bilen.
Jag menar om bilen drar åt något håll när du kör på en rak väg som inte har nån lutning, om bilen drar åt höger eller vänster? Vanligt verkar de vara att gamla mercor drar lite åt höger, men det var nog mer på 123orna.
Kolla så du har jämt lufttryck i alla däcken också, billig och enkel koll
Jag menar om bilen drar åt något håll när du kör på en rak väg som inte har nån lutning, om bilen drar åt höger eller vänster? Vanligt verkar de vara att gamla mercor drar lite åt höger, men det var nog mer på 123orna.
Kolla så du har jämt lufttryck i alla däcken också, billig och enkel koll
MB w123 250D -83
MB w124 250TD -93
MB w124 220E -93
MB w123 300D -77
MB w124 200E -92
MB w123 300D -77
MB w124 200 -88
MB w201 190E -84
MB w124 250TD -93
MB w124 220E -93
MB w123 300D -77
MB w124 200E -92
MB w123 300D -77
MB w124 200 -88
MB w201 190E -84
Re: Ratten står lite snett. Hur vet jag vad som är orsaken?
Du kan mäta toe in/out på ett slätt garagegolv. Iallafall tillräckligt noga för att få reda på om en hjulinställning behövs eller inte.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Ratten står lite snett. Hur vet jag vad som är orsaken?
Eller så har nån gjort framvagnsinställning nån gång i tiden utan att ratten varit helt i linje med resten. Snäckstyrväxeln har ju ett mittläge men det lilla lilla fel det rör sig om isf, torde inte spela nån större roll, varesig vid framvagnsinställning / sen vid faktisk körning.
_____
C180CGI -12
C180CGI -12
Re: Ratten står lite snett. Hur vet jag vad som är orsaken?
Sen ibland står dom ju rejält snett redan från fabrik (!)
_____
C180CGI -12
C180CGI -12
Re: Ratten står lite snett. Hur vet jag vad som är orsaken?
torake wrote:Du kan mäta toe in/out på ett slätt garagegolv. Iallafall tillräckligt noga för att få reda på om en hjulinställning behövs eller inte.
Hur gör man det?
MB w123 250D -83
MB w124 250TD -93
MB w124 220E -93
MB w123 300D -77
MB w124 200E -92
MB w123 300D -77
MB w124 200 -88
MB w201 190E -84
MB w124 250TD -93
MB w124 220E -93
MB w123 300D -77
MB w124 200E -92
MB w123 300D -77
MB w124 200 -88
MB w201 190E -84
Re: Ratten står lite snett. Hur vet jag vad som är orsaken?
Nu kommer vic viper säkert att ha synpunkter igen , men man använder faktiskt några brädlappar och en talmeter.
Tanken är att man lägger två brädor längs med däcksidan och mäter med talmetern strax framför och strax bakom däcket. Sen rullar man fram bilen en halvmeter eller så och gör om operationen, sedan bak en meter och mäter en tredje gång. Om man har bra repeternoggrannhet då (1mm) så jämför man det bakre och det främre måttet. Skiljer de sig åt mer än en-två millimeter så har man förmodligen fel toe in eller -out.
För att få en förutsättning att fungera måste man ha hyvlade och raka brädlappar på c:a 70-90cm längd samt några klossar så att man får upp dem över nedre fälgkanten, annars ligger brädlappen mot däckbullen.
Tanken är att man lägger två brädor längs med däcksidan och mäter med talmetern strax framför och strax bakom däcket. Sen rullar man fram bilen en halvmeter eller så och gör om operationen, sedan bak en meter och mäter en tredje gång. Om man har bra repeternoggrannhet då (1mm) så jämför man det bakre och det främre måttet. Skiljer de sig åt mer än en-två millimeter så har man förmodligen fel toe in eller -out.
För att få en förutsättning att fungera måste man ha hyvlade och raka brädlappar på c:a 70-90cm längd samt några klossar så att man får upp dem över nedre fälgkanten, annars ligger brädlappen mot däckbullen.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Ratten står lite snett. Hur vet jag vad som är orsaken?
Haha, varför skulle jag ha synpunkter på detta? , även om det inte är en exakt metod ger det iaf. en hum om vad som kan vara galet.
Re: Ratten står lite snett. Hur vet jag vad som är orsaken?
huklen wrote:Det blir ju glapp och spel i styrlänkaget med tiden, glappar ratten mycket? Dvs kan du vrida ratten åt höger och vänster mycket innan hjulen rör på sig? Endel ska det ju vara annars blir det inte trevligt att köra bilen.
Jag menar om bilen drar åt något håll när du kör på en rak väg som inte har nån lutning, om bilen drar åt höger eller vänster? Vanligt verkar de vara att gamla mercor drar lite åt höger, men det var nog mer på 123orna.
Kolla så du har jämt lufttryck i alla däcken också, billig och enkel koll
Ratten får man sitta och hålla åt vänster, så den drar åt höger.
Upplever inte att den glappar onormalt i styrningen.
Ska kolla lufttrycket. Att jag inte tänkte på det...
Är det jobbigt att komma åt styrsnäckan och går det kolla läget på den?
Re: Ratten står lite snett. Hur vet jag vad som är orsaken?
Väldigt sällan fel på snäckan, det som kan krångla är inre eller yttre styrleder och hjälpstyrarmslagringen, allt detta ser du enkelt om du kommer under bilen.
Tänk dock på att framvagnen kan stå snett även om inget glappar
Tänk dock på att framvagnen kan stå snett även om inget glappar
Re: Ratten står lite snett. Hur vet jag vad som är orsaken?
vic viper wrote:Väldigt sällan fel på snäckan, det som kan krångla är inre eller yttre styrleder och hjälpstyrarmslagringen, allt detta ser du enkelt om du kommer under bilen.
Tänk dock på att framvagnen kan stå snett även om inget glappar
Tänkte bara för att kolla om ratten sitter rätt. Om snäckan är i mittläge men inte ratten borde det betyda att ratten är monterad några splines fel?
Re: Ratten står lite snett. Hur vet jag vad som är orsaken?
Ja, men det är ju inte helt lätt att avgöra om snäckan är 100% centrerad.
Re: Ratten står lite snett. Hur vet jag vad som är orsaken?
Hej!
Sedan är det ju så att vid en framvagnsinställning är det inte alla som är noggranna med att få rattläget rätt.
Framvagnen kanske är justerad innan Du blev ägare till bilen, så den kan i och för sig stå rätt, men ratten hamnade lite fel vid justeringen...
Sedan är det ju så att vid en framvagnsinställning är det inte alla som är noggranna med att få rattläget rätt.
Framvagnen kanske är justerad innan Du blev ägare till bilen, så den kan i och för sig stå rätt, men ratten hamnade lite fel vid justeringen...
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 15 guests