kränggningshämmare

190-serien tillverkades från 1982-1993
User avatar
Karen
Expert
Expert
Posts: 718
Joined: Sun 04 Jul, 2004 23:26
Location: Kungsbacka
Contact:

kränggningshämmare

Postby Karen » Wed 15 Feb, 2012 23:46

är det någon som vet om kränggningshämmaren från en 124.a passar på en 201.a?
Mina förra bilar.
BMW 320 E30 -86 ---> Såld
Merca 190 -85 ---> Såld
Hade faktiskt en Lada Samara ---> Skrotad
Ford Sierra 2,0 DOCH -91 ---> Skrotad
Smart ForTwo Lorinser ---> Såld
BMW 525IM ---> Såld
BMW X5 4,6IS---> Såld
Image

http://www.garaget.org/?car=17544

User avatar
Martin A
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1087
Joined: Fri 29 Apr, 2005 00:35
Location: Västra Götaland Alingsås
Contact:

Re: kränggningshämmare

Postby Martin A » Wed 15 Feb, 2012 23:49

Karen wrote:är det någon som vet om kränggningshämmaren från en 124.a passar på en 201.a?


Mätte på det för ett tag sen men den är för bred!
Kanske gör att modda så de passar men inget jag kollade något mer på!

//Martin A
Svetsar och skär laser i Rostfritt, Alu och Svart
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~

User avatar
Mas_74
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Tue 06 Sep, 2005 22:26
Location: Luleå
Contact:

Re: kränggningshämmare

Postby Mas_74 » Thu 16 Feb, 2012 10:18

Martin A wrote:
Karen wrote:är det någon som vet om kränggningshämmaren från en 124.a passar på en 201.a?


Mätte på det för ett tag sen men den är för bred!
Kanske gör att modda så de passar men inget jag kollade något mer på!

//Martin A


Jag har satt en krängnings hämmare från en 420E w124 på min 16v 190 o det går bra dock får man korta av den lite längst ut på båda sidorna sen modda fästena lite för dom måste man oxå ta från w124, men som sagt ett snabbt jobb och det blir mkt bra!!
När jag mätte tjockleken mellan 16v och 420 så skillde det 4mm :mrgreen:

Mvh Mas
Det är billigt att trimma men dyrt att få det att hålla...
Magnus Sandberg

Toyota Caldina GT-T St 215 -98
C36 AMG -95 Bornit Met *såld*
190E 2,3 16VT -86 *såld*
190E 2,3 -87 *såld*
220TE -93 *såld*

User avatar
Karen
Expert
Expert
Posts: 718
Joined: Sun 04 Jul, 2004 23:26
Location: Kungsbacka
Contact:

Re: kränggningshämmare

Postby Karen » Thu 16 Feb, 2012 23:31

Mas_74 wrote:
Martin A wrote:
Karen wrote:är det någon som vet om kränggningshämmaren från en 124.a passar på en 201.a?


Mätte på det för ett tag sen men den är för bred!
Kanske gör att modda så de passar men inget jag kollade något mer på!

//Martin A


Jag har satt en krängnings hämmare från en 420E w124 på min 16v 190 o det går bra dock får man korta av den lite längst ut på båda sidorna sen modda fästena lite för dom måste man oxå ta från w124, men som sagt ett snabbt jobb och det blir mkt bra!!
När jag mätte tjockleken mellan 16v och 420 så skillde det 4mm :mrgreen:

Mvh Mas


Fästerna ute vid länkarmarna eller dom upp i karossen?
Mina förra bilar.
BMW 320 E30 -86 ---> Såld
Merca 190 -85 ---> Såld
Hade faktiskt en Lada Samara ---> Skrotad
Ford Sierra 2,0 DOCH -91 ---> Skrotad
Smart ForTwo Lorinser ---> Såld
BMW 525IM ---> Såld
BMW X5 4,6IS---> Såld
Image

http://www.garaget.org/?car=17544

User avatar
Karen
Expert
Expert
Posts: 718
Joined: Sun 04 Jul, 2004 23:26
Location: Kungsbacka
Contact:

Re: kränggningshämmare

Postby Karen » Thu 16 Feb, 2012 23:33

Hittade en skrot som hade skrotat en 190. 2,6a för 1,5 månad sen. ringde och kolla vad som fanns kvar.
Idioterna hade bara sparat reservdäckets fälg sen pressat hela bilen.
Mina förra bilar.
BMW 320 E30 -86 ---> Såld
Merca 190 -85 ---> Såld
Hade faktiskt en Lada Samara ---> Skrotad
Ford Sierra 2,0 DOCH -91 ---> Skrotad
Smart ForTwo Lorinser ---> Såld
BMW 525IM ---> Såld
BMW X5 4,6IS---> Såld
Image

http://www.garaget.org/?car=17544

User avatar
Karen
Expert
Expert
Posts: 718
Joined: Sun 04 Jul, 2004 23:26
Location: Kungsbacka
Contact:

Re: kränggningshämmare

Postby Karen » Thu 16 Feb, 2012 23:38

en grej till min motor och låda hamnade ca 2cm bak. kan man knycka plåten som håller uppe lådan från en 124.a också?
Varför jag ställer massa frågor ang org delar och inte tillverkar eget är att jag ska prova och Bes bilen. ju mer org prylar desto lättare.
Ringde till bilprovningen ang reg bes bilen.
Dom säger du måste göra org databox, orginal avgas fram till kat. inte höja hk mer än 30% och vrid momenten 10%
jobbigt att M104,941 också är een 193hk motor med 250Nm
Mina förra bilar.
BMW 320 E30 -86 ---> Såld
Merca 190 -85 ---> Såld
Hade faktiskt en Lada Samara ---> Skrotad
Ford Sierra 2,0 DOCH -91 ---> Skrotad
Smart ForTwo Lorinser ---> Såld
BMW 525IM ---> Såld
BMW X5 4,6IS---> Såld
Image

http://www.garaget.org/?car=17544

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: kränggningshämmare

Postby Kjell Niklasson » Thu 16 Feb, 2012 23:53

Kan eventuellt funka med krängare ifrån w201 med femcylindrig dieselmotorn också. Hade en sådan krängare i min gamla 201'a som jag stoppade sexcylindrig dieselmotor i. Gick fri ifrån tråget med kanske 2cm. Vet dock inte om tråget på din motor ser lika ut i framkant.

User avatar
Mas_74
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Tue 06 Sep, 2005 22:26
Location: Luleå
Contact:

Re: kränggningshämmare

Postby Mas_74 » Fri 17 Feb, 2012 08:45


Jag har satt en krängnings hämmare från en 420E w124 på min 16v 190 o det går bra dock får man korta av den lite längst ut på båda sidorna sen modda fästena lite för dom måste man oxå ta från w124, men som sagt ett snabbt jobb och det blir mkt bra!!
När jag mätte tjockleken mellan 16v och 420 så skillde det 4mm :mrgreen:

Mvh Mas


Fästerna ute vid länkarmarna eller dom upp i karossen?


Jag använde 16v original vid länkarm men dem upp i karossen fick man kapa lite för att få dit men vart super nöjd med resultatet och som sagt 4mm tjockare så lite vrid styvare måtte den ha blivit :mrgreen:

Mvh Mas
Det är billigt att trimma men dyrt att få det att hålla...
Magnus Sandberg

Toyota Caldina GT-T St 215 -98
C36 AMG -95 Bornit Met *såld*
190E 2,3 16VT -86 *såld*
190E 2,3 -87 *såld*
220TE -93 *såld*

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: kränggningshämmare

Postby vic viper » Fri 17 Feb, 2012 10:54

När jag lade en sexa i min 190 med originalfyra kunde jag använda min ordinare växellådsbalk och jag har även den till min M104.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
RS 1800
Expert
Expert
Posts: 696
Joined: Sat 11 Mar, 2006 17:16
Location: Göteborg
Contact:

Re: kränggningshämmare

Postby RS 1800 » Fri 17 Feb, 2012 12:28

Har monterat en 500e krängare fram på min. Får kapas ca 2.5cm per varje sida. Sen får man även ta dom inre fästena mot rambenet från en w124 och vrida på dom 180 grader. Funkar fint.

Har ev. ett färdikapat med fäste och nya gummin till salu inom några mån.
2.5-16v Evolution 1 König-Pilsener
Image

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: kränggningshämmare

Postby vic viper » Fri 17 Feb, 2012 12:34

Vad använder ni för yttre gummin om ni kapar stången?

190-stängerna är ju ofta smalare i ändarna
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
Karen
Expert
Expert
Posts: 718
Joined: Sun 04 Jul, 2004 23:26
Location: Kungsbacka
Contact:

Re: kränggningshämmare

Postby Karen » Fri 17 Feb, 2012 13:19

varför hamnade min drivlina 2cm längre bak då?
Mina förra bilar.
BMW 320 E30 -86 ---> Såld
Merca 190 -85 ---> Såld
Hade faktiskt en Lada Samara ---> Skrotad
Ford Sierra 2,0 DOCH -91 ---> Skrotad
Smart ForTwo Lorinser ---> Såld
BMW 525IM ---> Såld
BMW X5 4,6IS---> Såld
Image

http://www.garaget.org/?car=17544


Return to “W201”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests