190e - tvärdöd -> Hjälp tack !

190-serien tillverkades från 1982-1993
Magnu5
Moderator
Moderator
Posts: 1582
Joined: Sat 07 Jun, 2003 15:00

190e - tvärdöd -> Hjälp tack !

Postby Magnu5 » Fri 24 Feb, 2012 08:13

Bilen har fungerat kalas som pendlarbil men i tisdags vart det stopp.
Kom hem och ställde bilen utanför huset, och där står den nu kvar. Totalt död.

Har gett bilen starthjälp och då hoppar den igång, men när kablarna tas bort så sackar den ihop.

Nu till frågan, kortis i batteriet? Har det gjort sitt?

Tack på förhand.
Last edited by Magnu5 on Tue 28 Feb, 2012 19:54, edited 1 time in total.
Medlemsnummer: 36

-----------------------------------------

Mercedes-Benz W124 320CE - 1993
Mercedes-Benz 300 SL - 1993 (Såld)
Volvo C30 - 2009
Opel Vivaro - 2010
Mercedes-Benz W124 - 1988 (Såld)
Volvo S60 2.4T - 2003 (Såld)
Volkswagen Caddy - 2003 (Såld).
Volvo V50 - 2007 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.6 - 1993 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 1.8 - 1992 (Såld)
Volvo V40 - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 - 1989 (Såld)
Mercedes-Benz C200K - 2001 (Såld)
BMW 330 Ac-Schnitzer Coupe - 2001 (Såld)
Mercedes-Benz C240 Kombi - 1999 (Såld)
Mercedes-Benz CLK200K - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 Sportline - 1989 (Såld)

User avatar
jokkepettersson
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 140
Joined: Thu 29 Dec, 2011 05:29
Location: kalix

Re: 190e - tvärdöd ->

Postby jokkepettersson » Fri 24 Feb, 2012 18:26

kan kanske vara generatorn
Mercedes Benz w201 200 -86 MNA717
Mercedes Benz w115 220 D -75 HGF984
Mercedes Benz w123 220 D -78 KHR103
Mercedes Benz w124 200 -88 NKA378
Mercedes Benz w115 220 DT -73 GUA471
Mercedes Benz w124 200 E "cab" -90 OHS728
Mercedes Benz w202 180 -96 SRL970
Mercedes Benz w124 200 D -93 BMD514
Mercedes Benz w124 250 TD -93 JPB807
Mercedes Benz w210 220 CDI -98 EWE344
Mercedes Benz w123 230 -81 CPY653
Mercedes Benz w202 200 TE -98 KJL321
Mercedes Benz w210 300 D -97 FPW651
Mercedes Benz w126 420 SE -86 SBT262
Mercedes Benz w202 220 CDI -98 THZ253

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 190e - tvärdöd ->

Postby pasi » Sat 25 Feb, 2012 21:25

mät på batteriet med en voltmätare hur många volt den ligger på. prova att ladda batteriet (helst med en ctek laddare eller liknande). men det låter som att det kan vara laddningsfel, för den ska ju kunna gå utan batteri i princip om generatorn fungerar när du fått starthjälp, hur snabbt dör den då när kablarna tas bort?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: 190e - tvärdöd ->

Postby Fotografen » Sat 25 Feb, 2012 23:02

Skulle säga kass generator, möjligen kortis mot gods eller brott på kabeln ner dit.

Magnu5
Moderator
Moderator
Posts: 1582
Joined: Sat 07 Jun, 2003 15:00

Re: 190e - tvärdöd ->

Postby Magnu5 » Sun 26 Feb, 2012 01:56

Batteriet hade gjort sitt. Var gammalt som gatan.
Köpte ett nytt & nu går den som en klocka igen. :-)
Medlemsnummer: 36

-----------------------------------------

Mercedes-Benz W124 320CE - 1993
Mercedes-Benz 300 SL - 1993 (Såld)
Volvo C30 - 2009
Opel Vivaro - 2010
Mercedes-Benz W124 - 1988 (Såld)
Volvo S60 2.4T - 2003 (Såld)
Volkswagen Caddy - 2003 (Såld).
Volvo V50 - 2007 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.6 - 1993 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 1.8 - 1992 (Såld)
Volvo V40 - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 - 1989 (Såld)
Mercedes-Benz C200K - 2001 (Såld)
BMW 330 Ac-Schnitzer Coupe - 2001 (Såld)
Mercedes-Benz C240 Kombi - 1999 (Såld)
Mercedes-Benz CLK200K - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 Sportline - 1989 (Såld)

Magnu5
Moderator
Moderator
Posts: 1582
Joined: Sat 07 Jun, 2003 15:00

Re: 190e - tvärdöd ->

Postby Magnu5 » Tue 28 Feb, 2012 19:48

Och så dog den igen. Var uppenbarligen inte batteriet som var dåligt.
Generatorn? Går det att byta bara kolen i den? eller måste man byta hela generatorn?
Medlemsnummer: 36

-----------------------------------------

Mercedes-Benz W124 320CE - 1993
Mercedes-Benz 300 SL - 1993 (Såld)
Volvo C30 - 2009
Opel Vivaro - 2010
Mercedes-Benz W124 - 1988 (Såld)
Volvo S60 2.4T - 2003 (Såld)
Volkswagen Caddy - 2003 (Såld).
Volvo V50 - 2007 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.6 - 1993 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 1.8 - 1992 (Såld)
Volvo V40 - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 - 1989 (Såld)
Mercedes-Benz C200K - 2001 (Såld)
BMW 330 Ac-Schnitzer Coupe - 2001 (Såld)
Mercedes-Benz C240 Kombi - 1999 (Såld)
Mercedes-Benz CLK200K - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 Sportline - 1989 (Såld)

Johan B
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 366
Joined: Fri 02 Mar, 2007 16:23

Re: 190e - tvärdöd -> Hjälp tack !

Postby Johan B » Tue 28 Feb, 2012 21:12

Kolla hos MB-specialisten, de säljer ut en del generatorer med 50% rabatt som kan passa trots att din bil inte kommer upp i listorna över bilar där de kan monteras.

När min generator gav upp på E200TE:n (93:a) upptäckte jag att de sålde en fabriksrenoverad generator (gjort på Boschfabriken) med högre kapacitet (115A istället för 70A) som inte passade enligt datalistorna, MEN som hade precis rätt mått och samma anslutningar (var två kabelanslutningar som hade kastats om, men det var inget problem att skifta kablarna). Krävde dock lite detektivarbete och sökande på nätet och läsande av produktskisser - men det visade sig som sagt att måtten var rätt och då passade den.

Den generatorn kostade med frakter (inkl. returfrakt av gamla "stommen") ca 1500kr och då tyckte inte jag att det var värt att byta kolen/laddregulator i den gamla generatorn som kanske suttit på bilen från att den tillverkades (dryga 35000mil)...

Har fungerat hur bra som helst!

Mvh
Johan B

User avatar
Martin A
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1087
Joined: Fri 29 Apr, 2005 00:35
Location: Västra Götaland Alingsås
Contact:

Re: 190e - tvärdöd ->

Postby Martin A » Mon 02 Apr, 2012 08:18

Magnu5 wrote:Och så dog den igen. Var uppenbarligen inte batteriet som var dåligt.
Generatorn? Går det att byta bara kolen i den? eller måste man byta hela generatorn?

Det sitter bytbara kol på generatorn. Ser ingen som helst anledning att byta generator pga att kolen skulle vara slut.
Lyser laddlampan när bilen är igång?
Ganska lätt att mäta om de laddar. Få igång bilen med hjälpladdare, mät över batteriet, har du mindre än 12volt gör inte din generator de den ska! Den SKALL ligga på närmare 13,5 volt om generatorn och batteri är friskt!

Kolen sitter bakom plastskyddet baktill på generatorn, 8st m5 muttrar.
Bort med skyddet, fram med en stjärnmejsel och skruva loss 2st stjärnskruvar.
Se bara till att du får dit de nya kolet rätt, så att dom inte ligger och glider mot slitagkanten som brukar finns.
Är du osäker kan de vara idé att skruva loss generatorn, mycket lättare att se då!

Lycka till!

//Martin A
Svetsar och skär laser i Rostfritt, Alu och Svart
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 190e - tvärdöd -> Hjälp tack !

Postby pasi » Fri 06 Apr, 2012 09:57

spänningen över batteriet vid alla förbrukare igång(helljus,sätesvärme,fläkt,bakrutevärmare) ska ligga på runt 14,4 volt om generatorn laddar som den ska.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “W201”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests