Bilen har fungerat kalas som pendlarbil men i tisdags vart det stopp.
Kom hem och ställde bilen utanför huset, och där står den nu kvar. Totalt död.
Har gett bilen starthjälp och då hoppar den igång, men när kablarna tas bort så sackar den ihop.
Nu till frågan, kortis i batteriet? Har det gjort sitt?
Tack på förhand.
190e - tvärdöd -> Hjälp tack !
190e - tvärdöd -> Hjälp tack !
Last edited by Magnu5 on Tue 28 Feb, 2012 19:54, edited 1 time in total.
Medlemsnummer: 36
-----------------------------------------
Mercedes-Benz W124 320CE - 1993
Mercedes-Benz 300 SL - 1993 (Såld)
Volvo C30 - 2009
Opel Vivaro - 2010
Mercedes-Benz W124 - 1988 (Såld)
Volvo S60 2.4T - 2003 (Såld)
Volkswagen Caddy - 2003 (Såld).
Volvo V50 - 2007 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.6 - 1993 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 1.8 - 1992 (Såld)
Volvo V40 - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 - 1989 (Såld)
Mercedes-Benz C200K - 2001 (Såld)
BMW 330 Ac-Schnitzer Coupe - 2001 (Såld)
Mercedes-Benz C240 Kombi - 1999 (Såld)
Mercedes-Benz CLK200K - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 Sportline - 1989 (Såld)
-----------------------------------------
Mercedes-Benz W124 320CE - 1993
Mercedes-Benz 300 SL - 1993 (Såld)
Volvo C30 - 2009
Opel Vivaro - 2010
Mercedes-Benz W124 - 1988 (Såld)
Volvo S60 2.4T - 2003 (Såld)
Volkswagen Caddy - 2003 (Såld).
Volvo V50 - 2007 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.6 - 1993 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 1.8 - 1992 (Såld)
Volvo V40 - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 - 1989 (Såld)
Mercedes-Benz C200K - 2001 (Såld)
BMW 330 Ac-Schnitzer Coupe - 2001 (Såld)
Mercedes-Benz C240 Kombi - 1999 (Såld)
Mercedes-Benz CLK200K - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 Sportline - 1989 (Såld)
- jokkepettersson
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 140
- Joined: Thu 29 Dec, 2011 05:29
- Location: kalix
Re: 190e - tvärdöd ->
kan kanske vara generatorn
Mercedes Benz w201 200 -86 MNA717
Mercedes Benz w115 220 D -75 HGF984
Mercedes Benz w123 220 D -78 KHR103
Mercedes Benz w124 200 -88 NKA378
Mercedes Benz w115 220 DT -73 GUA471
Mercedes Benz w124 200 E "cab" -90 OHS728
Mercedes Benz w202 180 -96 SRL970
Mercedes Benz w124 200 D -93 BMD514
Mercedes Benz w124 250 TD -93 JPB807
Mercedes Benz w210 220 CDI -98 EWE344
Mercedes Benz w123 230 -81 CPY653
Mercedes Benz w202 200 TE -98 KJL321
Mercedes Benz w210 300 D -97 FPW651
Mercedes Benz w126 420 SE -86 SBT262
Mercedes Benz w202 220 CDI -98 THZ253
Mercedes Benz w115 220 D -75 HGF984
Mercedes Benz w123 220 D -78 KHR103
Mercedes Benz w124 200 -88 NKA378
Mercedes Benz w115 220 DT -73 GUA471
Mercedes Benz w124 200 E "cab" -90 OHS728
Mercedes Benz w202 180 -96 SRL970
Mercedes Benz w124 200 D -93 BMD514
Mercedes Benz w124 250 TD -93 JPB807
Mercedes Benz w210 220 CDI -98 EWE344
Mercedes Benz w123 230 -81 CPY653
Mercedes Benz w202 200 TE -98 KJL321
Mercedes Benz w210 300 D -97 FPW651
Mercedes Benz w126 420 SE -86 SBT262
Mercedes Benz w202 220 CDI -98 THZ253
Re: 190e - tvärdöd ->
mät på batteriet med en voltmätare hur många volt den ligger på. prova att ladda batteriet (helst med en ctek laddare eller liknande). men det låter som att det kan vara laddningsfel, för den ska ju kunna gå utan batteri i princip om generatorn fungerar när du fått starthjälp, hur snabbt dör den då när kablarna tas bort?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: 190e - tvärdöd ->
Skulle säga kass generator, möjligen kortis mot gods eller brott på kabeln ner dit.
Re: 190e - tvärdöd ->
Batteriet hade gjort sitt. Var gammalt som gatan.
Köpte ett nytt & nu går den som en klocka igen.
Köpte ett nytt & nu går den som en klocka igen.
Medlemsnummer: 36
-----------------------------------------
Mercedes-Benz W124 320CE - 1993
Mercedes-Benz 300 SL - 1993 (Såld)
Volvo C30 - 2009
Opel Vivaro - 2010
Mercedes-Benz W124 - 1988 (Såld)
Volvo S60 2.4T - 2003 (Såld)
Volkswagen Caddy - 2003 (Såld).
Volvo V50 - 2007 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.6 - 1993 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 1.8 - 1992 (Såld)
Volvo V40 - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 - 1989 (Såld)
Mercedes-Benz C200K - 2001 (Såld)
BMW 330 Ac-Schnitzer Coupe - 2001 (Såld)
Mercedes-Benz C240 Kombi - 1999 (Såld)
Mercedes-Benz CLK200K - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 Sportline - 1989 (Såld)
-----------------------------------------
Mercedes-Benz W124 320CE - 1993
Mercedes-Benz 300 SL - 1993 (Såld)
Volvo C30 - 2009
Opel Vivaro - 2010
Mercedes-Benz W124 - 1988 (Såld)
Volvo S60 2.4T - 2003 (Såld)
Volkswagen Caddy - 2003 (Såld).
Volvo V50 - 2007 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.6 - 1993 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 1.8 - 1992 (Såld)
Volvo V40 - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 - 1989 (Såld)
Mercedes-Benz C200K - 2001 (Såld)
BMW 330 Ac-Schnitzer Coupe - 2001 (Såld)
Mercedes-Benz C240 Kombi - 1999 (Såld)
Mercedes-Benz CLK200K - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 Sportline - 1989 (Såld)
Re: 190e - tvärdöd ->
Och så dog den igen. Var uppenbarligen inte batteriet som var dåligt.
Generatorn? Går det att byta bara kolen i den? eller måste man byta hela generatorn?
Generatorn? Går det att byta bara kolen i den? eller måste man byta hela generatorn?
Medlemsnummer: 36
-----------------------------------------
Mercedes-Benz W124 320CE - 1993
Mercedes-Benz 300 SL - 1993 (Såld)
Volvo C30 - 2009
Opel Vivaro - 2010
Mercedes-Benz W124 - 1988 (Såld)
Volvo S60 2.4T - 2003 (Såld)
Volkswagen Caddy - 2003 (Såld).
Volvo V50 - 2007 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.6 - 1993 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 1.8 - 1992 (Såld)
Volvo V40 - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 - 1989 (Såld)
Mercedes-Benz C200K - 2001 (Såld)
BMW 330 Ac-Schnitzer Coupe - 2001 (Såld)
Mercedes-Benz C240 Kombi - 1999 (Såld)
Mercedes-Benz CLK200K - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 Sportline - 1989 (Såld)
-----------------------------------------
Mercedes-Benz W124 320CE - 1993
Mercedes-Benz 300 SL - 1993 (Såld)
Volvo C30 - 2009
Opel Vivaro - 2010
Mercedes-Benz W124 - 1988 (Såld)
Volvo S60 2.4T - 2003 (Såld)
Volkswagen Caddy - 2003 (Såld).
Volvo V50 - 2007 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.6 - 1993 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 1.8 - 1992 (Såld)
Volvo V40 - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 - 1989 (Såld)
Mercedes-Benz C200K - 2001 (Såld)
BMW 330 Ac-Schnitzer Coupe - 2001 (Såld)
Mercedes-Benz C240 Kombi - 1999 (Såld)
Mercedes-Benz CLK200K - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 Sportline - 1989 (Såld)
Re: 190e - tvärdöd -> Hjälp tack !
Kolla hos MB-specialisten, de säljer ut en del generatorer med 50% rabatt som kan passa trots att din bil inte kommer upp i listorna över bilar där de kan monteras.
När min generator gav upp på E200TE:n (93:a) upptäckte jag att de sålde en fabriksrenoverad generator (gjort på Boschfabriken) med högre kapacitet (115A istället för 70A) som inte passade enligt datalistorna, MEN som hade precis rätt mått och samma anslutningar (var två kabelanslutningar som hade kastats om, men det var inget problem att skifta kablarna). Krävde dock lite detektivarbete och sökande på nätet och läsande av produktskisser - men det visade sig som sagt att måtten var rätt och då passade den.
Den generatorn kostade med frakter (inkl. returfrakt av gamla "stommen") ca 1500kr och då tyckte inte jag att det var värt att byta kolen/laddregulator i den gamla generatorn som kanske suttit på bilen från att den tillverkades (dryga 35000mil)...
Har fungerat hur bra som helst!
Mvh
Johan B
När min generator gav upp på E200TE:n (93:a) upptäckte jag att de sålde en fabriksrenoverad generator (gjort på Boschfabriken) med högre kapacitet (115A istället för 70A) som inte passade enligt datalistorna, MEN som hade precis rätt mått och samma anslutningar (var två kabelanslutningar som hade kastats om, men det var inget problem att skifta kablarna). Krävde dock lite detektivarbete och sökande på nätet och läsande av produktskisser - men det visade sig som sagt att måtten var rätt och då passade den.
Den generatorn kostade med frakter (inkl. returfrakt av gamla "stommen") ca 1500kr och då tyckte inte jag att det var värt att byta kolen/laddregulator i den gamla generatorn som kanske suttit på bilen från att den tillverkades (dryga 35000mil)...
Har fungerat hur bra som helst!
Mvh
Johan B
- Martin A
- Hedersmedlem
- Posts: 1087
- Joined: Fri 29 Apr, 2005 00:35
- Location: Västra Götaland Alingsås
- Contact:
Re: 190e - tvärdöd ->
Magnu5 wrote:Och så dog den igen. Var uppenbarligen inte batteriet som var dåligt.
Generatorn? Går det att byta bara kolen i den? eller måste man byta hela generatorn?
Det sitter bytbara kol på generatorn. Ser ingen som helst anledning att byta generator pga att kolen skulle vara slut.
Lyser laddlampan när bilen är igång?
Ganska lätt att mäta om de laddar. Få igång bilen med hjälpladdare, mät över batteriet, har du mindre än 12volt gör inte din generator de den ska! Den SKALL ligga på närmare 13,5 volt om generatorn och batteri är friskt!
Kolen sitter bakom plastskyddet baktill på generatorn, 8st m5 muttrar.
Bort med skyddet, fram med en stjärnmejsel och skruva loss 2st stjärnskruvar.
Se bara till att du får dit de nya kolet rätt, så att dom inte ligger och glider mot slitagkanten som brukar finns.
Är du osäker kan de vara idé att skruva loss generatorn, mycket lättare att se då!
Lycka till!
//Martin A
Svetsar och skär laser i Rostfritt, Alu och Svart
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~
Re: 190e - tvärdöd -> Hjälp tack !
spänningen över batteriet vid alla förbrukare igång(helljus,sätesvärme,fläkt,bakrutevärmare) ska ligga på runt 14,4 volt om generatorn laddar som den ska.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests