bensinläckage (blött vid hjulupphängningen höger bak)190 -87

190-serien tillverkades från 1982-1993
leifolof
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 85
Joined: Sat 23 Jul, 2011 16:48

bensinläckage (blött vid hjulupphängningen höger bak)190 -87

Postby leifolof » Fri 02 Mar, 2012 21:22

Märkte ikväll att det luktade lite bensin när jag klev ur bilen och såg att det läckt ut bensin från vad som ser ut att vara ett dräneringshål vid hjulupphängningen höger bak. Var en liten pöl med diameter på fem cm under bilen. Flyttade direkt på bilen för att se om det fortfarande läckte och det gjorde det inte på tre minuter i alla fall, sen gick jag in.
Tankade bilen nästan full tidigare idag och det har jag inte gjort på flera månader. Nån som har någon idé vad jag ska börja kolla på imorn när det blir ljust ute igen?

Bilen är en Mercedes 190 2.0 från -87
Tack på förhand!

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: bensinläckage (blött vid hjulupphängningen höger bak)190

Postby Marie » Fri 02 Mar, 2012 22:05

Det är väl där bränslepump och bränslefilter sitter?

Rostigt rör?
Sönderoxiderad tätningsbricka vid banjokopplingarna?
Sönderrostat bränslefilter?
Sönderrostad bränslepump?

User avatar
Mr-sportline
Guru
Guru
Posts: 2768
Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
Location: Kiruna
Contact:

Re: bensinläckage (blött vid hjulupphängningen höger bak)190

Postby Mr-sportline » Sat 03 Mar, 2012 01:39

Marie wrote:Det är väl där bränslepump och bränslefilter sitter?

Rostigt rör?
Sönderoxiderad tätningsbricka vid banjokopplingarna?
Sönderrostat bränslefilter?
Sönderrostad bränslepump?



pump o filter kan vi utesluta Marie för du vet väl att höljet i dem båda är av aluminium :wink:

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: bensinläckage (blött vid hjulupphängningen höger bak)190

Postby Fotografen » Sat 03 Mar, 2012 01:48

Kan knorrodera hål ändå i saltdimman men jag tror det kan ha att göra med fulltankning, finns det ingen kolkanister på -87 så sitter avluftningen där nånstans, likaså dräneringen från påfyllningsluckan. Annars, starta och se efter om det läcker, då är det hål på pumpen, filtret, tryckacken eller nåt rör.

leifolof
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 85
Joined: Sat 23 Jul, 2011 16:48

Re: bensinläckage (blött vid hjulupphängningen höger bak)190

Postby leifolof » Sat 03 Mar, 2012 09:39

Fotografen wrote:Kan knorrodera hål ändå i saltdimman men jag tror det kan ha att göra med fulltankning, finns det ingen kolkanister på -87 så sitter avluftningen där nånstans, likaså dräneringen från påfyllningsluckan. Annars, starta och se efter om det läcker, då är det hål på pumpen, filtret, tryckacken eller nåt rör.


Tack för tipsen! Har dåligt med tid idag men ska ut nu och kolla lite. Jag vet faktiskt inte om det sitter kolkanister på min bil.

Sitter pumpen också där bak under bilen vid bränslefiltret? Jag har förgasare på bilen, kanske borde skrivit det. Har hela tiden inbillat mig att pumpen sitter i motorn ganska nära förgasaren.

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: bensinläckage (blött vid hjulupphängningen höger bak)190

Postby pasi » Sat 03 Mar, 2012 13:10

låter som att du tankat för fullt, dvs tankat mer efter att automatspärren i tankhandtaget sätter stopp, då rinner det över och ner i dräneringsslangen som går från påfyllningsröret och ner genom högra sidobaljans golv. annars kan det vara också så att tanklockets packning är dålig och att det skvälper ut och sen ner i dräneringsslangen.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

leifolof
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 85
Joined: Sat 23 Jul, 2011 16:48

Re: bensinläckage (blött vid hjulupphängningen höger bak)190

Postby leifolof » Sat 03 Mar, 2012 18:31

pasi wrote:låter som att du tankat för fullt, dvs tankat mer efter att automatspärren i tankhandtaget sätter stopp, då rinner det över och ner i dräneringsslangen som går från påfyllningsröret och ner genom högra sidobaljans golv. annars kan det vara också så att tanklockets packning är dålig och att det skvälper ut och sen ner i dräneringsslangen.


Jag tankade så att mätaren hamnade mitt emellan full tank och nästsista strecket. I Vilket fall tömde jag bagageluckan på grejer och kände att det doftade bensin även där. Tog bort tyget som täcker tanken och såg att det var lite blött vid skarven mellan tanken och röret som går från tanklocket till tanken. Påfyllnadsrör kanske det heter. Tanken och röret ser fräscha ut men det kanske de inte är från insidan?

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: bensinläckage (blött vid hjulupphängningen höger bak)190

Postby pasi » Sat 03 Mar, 2012 20:41

ajdå ajdå om det läcker där som du skriver...tankbyte som gäller isåfall...
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

leifolof
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 85
Joined: Sat 23 Jul, 2011 16:48

Re: bensinläckage (blött vid hjulupphängningen höger bak)190

Postby leifolof » Sat 03 Mar, 2012 22:40

pasi wrote:ajdå ajdå om det läcker där som du skriver...tankbyte som gäller isåfall...


Ska undersöka mera imorn men det verkar som att det läcker från skarven alltså. Det var i alla fall fuktigt där efter att jag tog en provtur idag med bilen. Tankbyte vet jag inte om jag fixar att göra själv. Köpte bilen för 6000 så det känns inte värt att lämna in för att få det fixat.

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: bensinläckage (blött vid hjulupphängningen höger bak)190

Postby MB_Star » Tue 06 Mar, 2012 14:30

leifolof wrote:
pasi wrote:ajdå ajdå om det läcker där som du skriver...tankbyte som gäller isåfall...


Ska undersöka mera imorn men det verkar som att det läcker från skarven alltså. Det var i alla fall fuktigt där efter att jag tog en provtur idag med bilen. Tankbyte vet jag inte om jag fixar att göra själv. Köpte bilen för 6000 så det känns inte värt att lämna in för att få det fixat.


du har säkert spillt lite på röret då kan det rinna ner längs röret på insidan.
det brukar hända mej ibland.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

leifolof
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 85
Joined: Sat 23 Jul, 2011 16:48

Re: bensinläckage (blött vid hjulupphängningen höger bak)190

Postby leifolof » Sun 11 Mar, 2012 12:01

MB_Star wrote:
leifolof wrote:
pasi wrote:ajdå ajdå om det läcker där som du skriver...tankbyte som gäller isåfall...


Ska undersöka mera imorn men det verkar som att det läcker från skarven alltså. Det var i alla fall fuktigt där efter att jag tog en provtur idag med bilen. Tankbyte vet jag inte om jag fixar att göra själv. Köpte bilen för 6000 så det känns inte värt att lämna in för att få det fixat.


du har säkert spillt lite på röret då kan det rinna ner längs röret på insidan.
det brukar hända mej ibland.


Ja så är det nog alltså, packningen runt tanklocket börjar bli lite torr också. Har inte varit någon mer bensindoft och det har varit torrt på skarven mellan tanken och röret.
Känns lite dumt att ha startat den här tråden nästan i onödan, men jag blev lite rädd :D

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: bensinläckage (blött vid hjulupphängningen höger bak)190

Postby Hynboholm » Sun 11 Mar, 2012 13:23

Onödig tråd? Icke!

Det är trådar utan svar/lösning som är onödiga i så fall!


Return to “W201”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests