Jag söker bruksbil åt frugan, och hennes krav är automatlåda. Jag tycker 190 2.0E verkar vara vettiga, och hålla schysst bränsleförbrukning.
Hur är automatlådorna i dessa? Något visst antal mil de håller, och sedan goodbye? Tål de släpdragning?
Motorerna robusta? Kamkedjan skall bytas med viss intervall?
Andra åsikter om bilarna?
Tacksam för lite svar och synpunkter!
Bruksbil till frugan, 190E 2.0?
Bruksbil till frugan, 190E 2.0?
Mercedes 240D W123 ´82 | Volvo 142 ´69 | Ford Fairlane ´56
"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink." (W.C. Fields)
"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink." (W.C. Fields)
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
Re: Bruksbil till frugan, 190E 2.0?
Automatlådan håller om den bara är servad korrekt.
Jag skulle dock rekommendera att inte låsa er vid en 2,0 då 2,3 är lite starkare utan att sörpla i sig mer.
Men låt hellre skick gå före motoralternativ.
Jag skulle dock rekommendera att inte låsa er vid en 2,0 då 2,3 är lite starkare utan att sörpla i sig mer.
Men låt hellre skick gå före motoralternativ.
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Bruksbil till frugan, 190E 2.0?
Får lådan bara ny olja var 6000:e mil så håller den till världens ände och lite till.
Dubbelkamkedjan går "on contition", så länge den är tyst är det bra.
Ventillyftarna kan ticka lite, lite tick är ingen fara, lyftarna är dessutom lätta att byta.
Jag har aldrig dragit släp med 190 men ser inte att de inte skulle klara av det, växla ner till trean manuellt innan backarna så hålls oljetempen i lådan nere.
Dubbelkamkedjan går "on contition", så länge den är tyst är det bra.
Ventillyftarna kan ticka lite, lite tick är ingen fara, lyftarna är dessutom lätta att byta.
Jag har aldrig dragit släp med 190 men ser inte att de inte skulle klara av det, växla ner till trean manuellt innan backarna så hålls oljetempen i lådan nere.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: Bruksbil till frugan, 190E 2.0?
Jag skulle förorda en W202 med antispinn eller ännu hellre ESP, prisskillnaden är inte så stor i förhållande till ett års driftskostnader
Framför allt ett större utbud, men modernare, M111 är en snål och pålitlig snurra (1dl mindre än 190 2.3), snorbilliga reservdelar (från tyskland), säkert lika lättmekade som W201...
Tack vare ESP och airbags kan man sova vidare lite lugnare på vintermorgnarna när frugan hastar iväg till jobbet.
Framför allt ett större utbud, men modernare, M111 är en snål och pålitlig snurra (1dl mindre än 190 2.3), snorbilliga reservdelar (från tyskland), säkert lika lättmekade som W201...
Tack vare ESP och airbags kan man sova vidare lite lugnare på vintermorgnarna när frugan hastar iväg till jobbet.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Bruksbil till frugan, 190E 2.0?
Tack för bra svar!
Mercedes 240D W123 ´82 | Volvo 142 ´69 | Ford Fairlane ´56
"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink." (W.C. Fields)
"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink." (W.C. Fields)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 20 guests