190e 2.3 svårstartad varm o kall

190-serien tillverkades från 1982-1993
MercedesLOW
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Wed 14 Dec, 2011 19:55

190e 2.3 svårstartad varm o kall

Postby MercedesLOW » Sat 19 May, 2012 03:47

Köpte ny bil igår, man får nöta lite på starten för den ska hoppa igång,för att sedan gå normalt, har även cirka 1100 som tomgångsvarv, var börjar ja leta?

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: 190e 2.3 svårstartad varm o kall

Postby Fotografen » Sat 19 May, 2012 11:29

Sånt här kan vara bökigt att få ordning på.
Tjyvluft, tomgångsmotorn och slangarna till den.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

MercedesLOW
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Wed 14 Dec, 2011 19:55

Re: 190e 2.3 svårstartad varm o kall

Postby MercedesLOW » Sat 19 May, 2012 15:17

Fotografen wrote:Sånt här kan vara bökigt att få ordning på.
Tjyvluft, tomgångsmotorn och slangarna till den.

Jaa faktiskt, kjtronic.. Vart sitter den?

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: 190e 2.3 svårstartad varm o kall

Postby Bullmerca » Mon 21 May, 2012 12:53

Kan vara taskigt Ovp-relä också, löd om eller köp ett nytt kostar cirka 300-400kr
CLS350CDI 4Matic

MercedesLOW
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Wed 14 Dec, 2011 19:55

Re: 190e 2.3 svårstartad varm o kall

Postby MercedesLOW » Tue 22 May, 2012 21:24

gången på motorn är liksom ojämn, den huttrar på tomgång osv.
Bullmerca wrote:Kan vara taskigt Ovp-relä också, löd om eller köp ett nytt kostar cirka 300-400kr

MercedesLOW
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Wed 14 Dec, 2011 19:55

Re: 190e 2.3 svårstartad varm o kall

Postby MercedesLOW » Tue 22 May, 2012 21:25

gången på motorn är liksom ojämn, den huttrar på tomgång osv.
Bullmerca wrote:Kan vara taskigt Ovp-relä också, löd om eller köp ett nytt kostar cirka 300-400kr

Compakt_Erik
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 173
Joined: Fri 14 Oct, 2005 00:07
Location: Luleå
Contact:

Re: 190e 2.3 svårstartad varm o kall

Postby Compakt_Erik » Wed 23 May, 2012 21:13

MercedesLOW wrote:gången på motorn är liksom ojämn, den huttrar på tomgång osv.
Bullmerca wrote:Kan vara taskigt Ovp-relä också, löd om eller köp ett nytt kostar cirka 300-400kr



Jaa. Ta ut OVP relät som sitter bakom plastkåpan vid batteriet. så kollar du säkringen i den. är säkringen hel, öppna ovp relät. så ser du om nån lödning har släppt.. innan du köper ett nytt!.. Ta och kolla ALLA vaccumslangar med startgas och alla spridarrör, kopplingar. ser så att det inte läker. sen så tar du ut alla kontakter som går till jettronicen under luftburken också. och sprutar med WD40. har du kollat stiften och packningarna vid luftburken?


Jag hade ungefär samma problem på min 190e 2.0 -90.

Bytte stift,felsökte OVP relät ( det va helt),luftfilter, felsökte hela jetronicen med startgas, tog lös alla kablar och spruta på wd40. det funkade :).

MercedesLOW
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Wed 14 Dec, 2011 19:55

Re: 190e 2.3 svårstartad varm o kall

Postby MercedesLOW » Thu 24 May, 2012 00:14

Prövade att ta ur relät idag, säkringen hel men de blev ingen skillnad på gången i motorn när ja tog ur de, trasig? Har sprutar överallt känns d som, ingen förhöjd tomgång ele dylikt. Vadå hade du glapp i nån kontakt? Tack för ditt intresse. Stiften ska va bytt. Har svårt o tro att motorn beter sig så här om dom e slitna. Mvh!
Compakt_Erik wrote:
MercedesLOW wrote:gången på motorn är liksom ojämn, den huttrar på tomgång osv.
Bullmerca wrote:Kan vara taskigt Ovp-relä också, löd om eller köp ett nytt kostar cirka 300-400kr



Jaa. Ta ut OVP relät som sitter bakom plastkåpan vid batteriet. så kollar du säkringen i den. är säkringen hel, öppna ovp relät. så ser du om nån lödning har släppt.. innan du köper ett nytt!.. Ta och kolla ALLA vaccumslangar med startgas och alla spridarrör, kopplingar. ser så att det inte läker. sen så tar du ut alla kontakter som går till jettronicen under luftburken också. och sprutar med WD40. har du kollat stiften och packningarna vid luftburken?


Jag hade ungefär samma problem på min 190e 2.0 -90.

Bytte stift,felsökte OVP relät ( det va helt),luftfilter, felsökte hela jetronicen med startgas, tog lös alla kablar och spruta på wd40. det funkade :).

Compakt_Erik
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 173
Joined: Fri 14 Oct, 2005 00:07
Location: Luleå
Contact:

Re: 190e 2.3 svårstartad varm o kall

Postby Compakt_Erik » Thu 24 May, 2012 17:06

MercedesLOW wrote:Prövade att ta ur relät idag, säkringen hel men de blev ingen skillnad på gången i motorn när ja tog ur de, trasig? Har sprutar överallt känns d som, ingen förhöjd tomgång ele dylikt. Vadå hade du glapp i nån kontakt? Tack för ditt intresse. Stiften ska va bytt. Har svårt o tro att motorn beter sig så här om dom e slitna. Mvh!
Compakt_Erik wrote:[
Jag hade ungefär samma problem på min 190e 2.0 -90.

Bytte stift,felsökte OVP relät ( det va helt),luftfilter, felsökte hela jetronicen med startgas, tog lös alla kablar och spruta på wd40. det funkade :).

'
joo jag hade dålig kontakt. jag spruta wd40 i alla så jag vet inte riktigt vilken de var.. tog du isär OVP relät. alltså tog du bort höljet på det och tittade på lödningarna?.

MercedesLOW
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Wed 14 Dec, 2011 19:55

Re: 190e 2.3 svårstartad varm o kall

Postby MercedesLOW » Thu 24 May, 2012 21:58

nix, men som sagt motorn betedde sig lika utan den
Compakt_Erik wrote:
MercedesLOW wrote:Prövade att ta ur relät idag, säkringen hel men de blev ingen skillnad på gången i motorn när ja tog ur de, trasig? Har sprutar överallt känns d som, ingen förhöjd tomgång ele dylikt. Vadå hade du glapp i nån kontakt? Tack för ditt intresse. Stiften ska va bytt. Har svårt o tro att motorn beter sig så här om dom e slitna. Mvh!
Compakt_Erik wrote:[
Jag hade ungefär samma problem på min 190e 2.0 -90.

Bytte stift,felsökte OVP relät ( det va helt),luftfilter, felsökte hela jetronicen med startgas, tog lös alla kablar och spruta på wd40. det funkade :).

'
joo jag hade dålig kontakt. jag spruta wd40 i alla så jag vet inte riktigt vilken de var.. tog du isär OVP relät. alltså tog du bort höljet på det och tittade på lödningarna?.


Return to “W201”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests