190e 2.3 svårstartad varm o kall
-
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 109
- Joined: Wed 14 Dec, 2011 19:55
190e 2.3 svårstartad varm o kall
Köpte ny bil igår, man får nöta lite på starten för den ska hoppa igång,för att sedan gå normalt, har även cirka 1100 som tomgångsvarv, var börjar ja leta?
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: 190e 2.3 svårstartad varm o kall
Sånt här kan vara bökigt att få ordning på.
Tjyvluft, tomgångsmotorn och slangarna till den.
Tjyvluft, tomgångsmotorn och slangarna till den.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
-
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 109
- Joined: Wed 14 Dec, 2011 19:55
Re: 190e 2.3 svårstartad varm o kall
Fotografen wrote:Sånt här kan vara bökigt att få ordning på.
Tjyvluft, tomgångsmotorn och slangarna till den.
Jaa faktiskt, kjtronic.. Vart sitter den?
Re: 190e 2.3 svårstartad varm o kall
Kan vara taskigt Ovp-relä också, löd om eller köp ett nytt kostar cirka 300-400kr
CLS350CDI 4Matic
-
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 109
- Joined: Wed 14 Dec, 2011 19:55
Re: 190e 2.3 svårstartad varm o kall
gången på motorn är liksom ojämn, den huttrar på tomgång osv.
Bullmerca wrote:Kan vara taskigt Ovp-relä också, löd om eller köp ett nytt kostar cirka 300-400kr
-
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 109
- Joined: Wed 14 Dec, 2011 19:55
Re: 190e 2.3 svårstartad varm o kall
gången på motorn är liksom ojämn, den huttrar på tomgång osv.
Bullmerca wrote:Kan vara taskigt Ovp-relä också, löd om eller köp ett nytt kostar cirka 300-400kr
-
- Halvproffs
- Posts: 173
- Joined: Fri 14 Oct, 2005 00:07
- Location: Luleå
- Contact:
Re: 190e 2.3 svårstartad varm o kall
MercedesLOW wrote:gången på motorn är liksom ojämn, den huttrar på tomgång osv.Bullmerca wrote:Kan vara taskigt Ovp-relä också, löd om eller köp ett nytt kostar cirka 300-400kr
Jaa. Ta ut OVP relät som sitter bakom plastkåpan vid batteriet. så kollar du säkringen i den. är säkringen hel, öppna ovp relät. så ser du om nån lödning har släppt.. innan du köper ett nytt!.. Ta och kolla ALLA vaccumslangar med startgas och alla spridarrör, kopplingar. ser så att det inte läker. sen så tar du ut alla kontakter som går till jettronicen under luftburken också. och sprutar med WD40. har du kollat stiften och packningarna vid luftburken?
Jag hade ungefär samma problem på min 190e 2.0 -90.
Bytte stift,felsökte OVP relät ( det va helt),luftfilter, felsökte hela jetronicen med startgas, tog lös alla kablar och spruta på wd40. det funkade :).
-
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 109
- Joined: Wed 14 Dec, 2011 19:55
Re: 190e 2.3 svårstartad varm o kall
Prövade att ta ur relät idag, säkringen hel men de blev ingen skillnad på gången i motorn när ja tog ur de, trasig? Har sprutar överallt känns d som, ingen förhöjd tomgång ele dylikt. Vadå hade du glapp i nån kontakt? Tack för ditt intresse. Stiften ska va bytt. Har svårt o tro att motorn beter sig så här om dom e slitna. Mvh!
Compakt_Erik wrote:MercedesLOW wrote:gången på motorn är liksom ojämn, den huttrar på tomgång osv.Bullmerca wrote:Kan vara taskigt Ovp-relä också, löd om eller köp ett nytt kostar cirka 300-400kr
Jaa. Ta ut OVP relät som sitter bakom plastkåpan vid batteriet. så kollar du säkringen i den. är säkringen hel, öppna ovp relät. så ser du om nån lödning har släppt.. innan du köper ett nytt!.. Ta och kolla ALLA vaccumslangar med startgas och alla spridarrör, kopplingar. ser så att det inte läker. sen så tar du ut alla kontakter som går till jettronicen under luftburken också. och sprutar med WD40. har du kollat stiften och packningarna vid luftburken?
Jag hade ungefär samma problem på min 190e 2.0 -90.
Bytte stift,felsökte OVP relät ( det va helt),luftfilter, felsökte hela jetronicen med startgas, tog lös alla kablar och spruta på wd40. det funkade :).
-
- Halvproffs
- Posts: 173
- Joined: Fri 14 Oct, 2005 00:07
- Location: Luleå
- Contact:
Re: 190e 2.3 svårstartad varm o kall
MercedesLOW wrote:Prövade att ta ur relät idag, säkringen hel men de blev ingen skillnad på gången i motorn när ja tog ur de, trasig? Har sprutar överallt känns d som, ingen förhöjd tomgång ele dylikt. Vadå hade du glapp i nån kontakt? Tack för ditt intresse. Stiften ska va bytt. Har svårt o tro att motorn beter sig så här om dom e slitna. Mvh!Compakt_Erik wrote:[
Jag hade ungefär samma problem på min 190e 2.0 -90.
Bytte stift,felsökte OVP relät ( det va helt),luftfilter, felsökte hela jetronicen med startgas, tog lös alla kablar och spruta på wd40. det funkade :).
'
joo jag hade dålig kontakt. jag spruta wd40 i alla så jag vet inte riktigt vilken de var.. tog du isär OVP relät. alltså tog du bort höljet på det och tittade på lödningarna?.
-
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 109
- Joined: Wed 14 Dec, 2011 19:55
Re: 190e 2.3 svårstartad varm o kall
nix, men som sagt motorn betedde sig lika utan den
Compakt_Erik wrote:MercedesLOW wrote:Prövade att ta ur relät idag, säkringen hel men de blev ingen skillnad på gången i motorn när ja tog ur de, trasig? Har sprutar överallt känns d som, ingen förhöjd tomgång ele dylikt. Vadå hade du glapp i nån kontakt? Tack för ditt intresse. Stiften ska va bytt. Har svårt o tro att motorn beter sig så här om dom e slitna. Mvh!Compakt_Erik wrote:[
Jag hade ungefär samma problem på min 190e 2.0 -90.
Bytte stift,felsökte OVP relät ( det va helt),luftfilter, felsökte hela jetronicen med startgas, tog lös alla kablar och spruta på wd40. det funkade :).
'
joo jag hade dålig kontakt. jag spruta wd40 i alla så jag vet inte riktigt vilken de var.. tog du isär OVP relät. alltså tog du bort höljet på det och tittade på lödningarna?.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 16 guests